Ενα σπίτι στη Σίκινο αποτελεί αριστουργηματικό παράδειγμα αισθητικής που διατηρεί και σέβεται την αρχιτεκτονική παράδοση του τόπου της.
Μια σταλίτσα Κυκλάδα, με δεκαπέντε χιλιόμετρα οδικού δικτύου και κάτι λιγότερο από 300 κατοίκους η Σίκινος με την παραδοσιακή κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική αποτελεί το ιδανικό σκηνικό για διακοπές. Η Χώρα αποτελείται από δυο οικισμούς, το Κάστρο και το λιγότερο τουριστικό, Χωριό.
Εκεί βρίσκεται ένα από τα ομορφότερα καλοκαιρινά σπίτια του νησιού που έχει την αρχιτεκτονική υπογραφή των Kapsimali Architects. Με απόλυτο σεβασμό στην αρχιτεκτονική παράδοση, η υποδειγματική αναβίωση της παλαιάς παραδοσιακής κατοικίας, από την αρχιτεκτονική ομάδα των Kapsimali Architects, γίνεται αληθινό παράδειγμα προς μίμηση. Αποκαταστάθηκε με προσοχή, για να προσφέρει στους ιδιοκτήτες του ένα αυθεντικά παραδοσιακό, αλλά παράλληλα και πρακτικά καλοκαιρινό καταφύγιο.
Η πρόσβαση στο σπίτι γίνεται μέσω του κύριου παλαιού πεζοδρόμου του οικισμού στη νότια πλευρά του οικοπέδου, δίνοντας την αίσθηση πως δεσπόζει σε πλατεία χωριού. Υπάρχει όμως και δεύτερη είσοδος, στη δυτική πλευρά και σε κατώτερη στάθμη, μέσω του κήπου.
Αφού πρόκειται για μια παραδοσιακή κατοικία, το κτίσμα είναι στην ουσία ένας ζωντανός οργανισμός πολλών χρόνων. Οι Kapsimalis Architects, θεώρησαν χρέος να σεβαστούν αυτόν τον οργανισμό, επιλέγοντας να κάνουν ελάχιστες παρεμβάσεις στον εσωτερικό σχεδιασμό του σπιτιού, ώστε να μην αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του.
«Το κτίσμα αποτελούσε παλαιά παραδοσιακή κατοικία, ιδιαίτερης αξίας, λόγω του μεγέθους της, της ιδιαίτερης δομής της και της θέσης της στον οικισμό, συνεπώς ήταν μεγάλη πρόκληση για εμάς να διαφυλάξουμε την αρχική μορφή της χωρίς να αλλοιωθεί η ταυτότητά της, ενσωματώνοντας παράλληλα το σύγχρονο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό που εξυπηρετεί τις νέες ανάγκες των χρηστών της», σημειώνουν στο iefimerida η Μαριάννα Καψιμάλη και ο Αλέξανδρος Καψιμάλης, επικεφαλείς των Kapsimalis Architects.
Ένας αρκετά ευρύχωρος χώρος σάλας με μία μεγάλη καμάρα στη μέση του χώρου, δύο όμοια δωμάτια στο βάθος συμμετρικά τοποθετημένα ως προς το καθιστικό και μερικοί ακόμη επιπρόσθετοι χώροι από τη μία πλευρά σχημάτιζαν την παραδοσιακή τυπολογία της. Η οριζόντια στέγη του δώματος ήταν επίπεδη, όπως ορίζει η παράδοση, λόγω της έλλειψης νερού και οι παχείς τοίχοι κατασκευασμένοι από τοπική πέτρα.
Οι αλλαγές που έγιναν, με λειτουργικό και πρακτικό χαρακτήρα συνεισφέρουν στην αισθητική του σπιτιού και προσαρμόζονται στο πλαίσιο της σύγχρονης, αρχιτεκτονικής αντιμετώπισης. Ετσι, η τοξωτή αυλόθυρα στη νότια πλευρά οδηγεί μέσω μίας μικρής, στενής φυτεμένης αυλής στον κύριο χώρο της σάλας της κατοικίας. Ο ψηλοτάβανος χώρος της σάλας με τα αδρά ξύλινα δοκάρια στην οροφή του και την καμάρα στην μέση του, περιλαμβάνει το καθιστικό και την τραπεζαρία. Οι δύο συμμετρικές πόρτες της εσωτερικής όψης που συναντά κανείς μόλις εισέλθει στον χώρο της σάλας οδηγούν στο κύριο υπνοδωμάτιο και στην γκαρνταρόμπα/λουτρό του. Τα δύο παραπάνω μικρότερα δωμάτια έχουν θέα στην μπροστινή αυλή της κατοικίας με νοτιοδυτικό προσανατολισμό, ενώ συνδέονται μεταξύ τους μέσω τοξωτής διάτρητης πόρτας.
Στην αριστερή πλευρά της σάλας ένας στενός αλλά ψηλοτάβανος διάδρομος καταλήγει στον χώρο της κουζίνας και μέσω αυτού στον ξενώνα και το λουτρό του. Οι δύο παραπάνω χώροι τοποθετούνται στη μία πλευρά της κύριας δομής της κατοικίας με νοτιοδυτικό προσανατολισμό.
Ο ξενώνας σε ψηλότερη στάθμη από το υπόλοιπο τμήμα της κατοικίας εκτονώνεται σε μία προστατευμένη αυλή που εσωκλείεται από παχείς μαντρότοιχους και ένα μικρό κτίσμα αποθήκης. Η κύρια αυλή της κατοικίας στο νοτιοδυτικό τμήμα της έχει μία μόνο εσωτερική πρόσβαση από την κουζίνα και οργανώνεται σε διαφορετικά επίπεδα. Ένα ελεύθερο μονοπάτι από πλάκες τοπικής πέτρας οδηγεί στους διάφορων ειδών κήπους (λεμονόκηπο, πευκόκηπο, βότανα κ.α.) και καταλήγει στην δεύτερη είσοδο της κατοικίας από το χωριό.
Και εξωτερικά το σπίτι έχει διατηρηθεί αυτούσιο, λευκό και κυβιστικό με όλα τα ίχνη και τα αποτυπώματα του παρελθόντος σε αυτό. Τα ανοίγματα-κουφώματα ασύμμετρα τοποθετημένα, κυρίως για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του εσωτερικού χώρου και να προστατεύσουν το κτίσμα από τις καιρικές συνθήκες αντικαθίστανται από νέα στο ίδιο ύφος, σχήμα και χρώμα. Η γεωμετρία και η δομή του εσωτερικού χώρου ελάχιστα αναπροσαρμόζεται, βελτιώνοντας την σύνδεση των δωματίων, καθιστώντας την κατοικία περισσότερο λειτουργική. Ο εξωτερικός χώρος και οι κήποι αναδιοργανώνονται σε σχέση με τη φύτευση και τις επιφάνειες καθιστικού, διατηρώντας ωστόσο το ελεύθερο σχήμα τους.
Οσον αφορά τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, τα δάπεδα του εσωτερικού χώρου ανακατασκευάστηκαν με χρήση πατητής τσιμεντοκονίας γήινης καφέ-γκρι απόχρωσης, στους εσωτερικούς τοίχους εφαρμόστηκε τεχνοτροπία σοβά-χρώματος που αναδεικνύει την πατίνα του χρόνου ενώ συντηρήθηκαν και αναδείχθηκαν τα ξύλινα δοκάρια και οι φυσικές πέτρες της οροφής.
Αισθητικά είναι ένα σπίτι που ξεχωρίζει με την απλότητά του και αποφεύγει τους ριψοκίνδυνους εντυπωσιασμούς που θα μπορούσαν να το κάνουν να μοιάζει με ξένο σώμα στη Σίκινο. Το σπίτι αυτό γεννήθηκε εκεί και σαν ένα κομμάτι του νησιού αποτελεί καταφύγιο στους ανθρώπους που το κατοικούν.
H εσωτερική διακόσμηση της κατοικίας στη Σίκινο
Στο εσωτερικό, λιτά, ακατέργαστα φινιρίσματα προσφέρουν δροσιστική ανακούφιση, με μία αίσθηση παλαιότητας και παραδοσιακού στυλ. Μια διακόσμηση που σέβεται την παράδοση του τόπου, ενσωματώνοντας με ήπιο τρόπο τις μοντέρνες πινελιές.
Εκλεπτυσμένο ξύλο καστανιάς, ανεπίχρηστο σκυρόδεμα, κεραμικά βάζα, πέτρινα αντικείμενα, χρωματιστά χαλιά, κεραμικοί νιπτήρες, ψάθινες καρέκλες και σκαμπό, μεταλλικά επιτοίχια φώτα, άγρια φυτά από τα γειτονικά χωράφια και πινελιές μπλε και κόκκινων χρωμάτων ολοκληρώνουν τη σύνθεση του εσωτερικού χώρου που στοχεύει να δώσει μία αίσθηση λιτής, αυθεντικής, αδρής/γήινης και ταπεινής κατοίκησης.
Λίγες ακόμη φωτογραφίες από το σπίτι στη Σίκινο
Ένα πολύ καλαίσθητο σπίτι που εμπεριέχει την φιλοσοφία της παραδοσιακής κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής και αναδεικνύεται μέσα από τον χαρακτήρα του νησιού που το φιλοξενεί, την όμορφη Σίκινο.
Ταυτότητα έργου:
Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Σχεδιασμός Εσωτερικού Χώρου: KAPSIMALIS ARCHITECTS
Φωτογράφηση: Γιώργος Κορδάκης
Styling φωτογράφησης: Ιόλη Χιοτίνη