Μπορεί να ακούγεται απίστευτο, αλλά είναι αληθινό. Αυτό το ρολόι χειρός φτιάχτηκε από τμήμα ενός μετεωρίτη που είχε πέσει στη Γη πριν από περίπου 1 εκατομμύριο χρόνια.
Το ρολόι, που ονομάστηκε «B/1M», είναι εμπνευσμένο από το αρχιτεκτονικό κίνημα του μπρουταλισμού. Κατασκευάστηκε από τμήμα του μετεωρίτη Muonionalusta, τα υπολείμματα του οποίου ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά στο σουηδικό χωριό Kitkiöjärvi το 1906. Έκτοτε, δεκάδες ακόμη θραύσματα -που διασκορπίστηκαν κατά τη σύγκρουση του μετεωρίτη με τη Γη- έχουν εντοπιστεί σε ολόκληρη τη βόρεια Σκανδιναβία.
Ενώ μικρές ποσότητες του μετεωρίτη έχουν χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν στην κατασκευή πολυτελών ρολογιών, ο καλλιτέχνης Phillip Toledano και ο ωρολογοποιός Alfred Chan θέλησαν να προχωρήσουν ένα βήμα παραπέρα.
«Βλέπετε συχνά καντράν από μετεωρίτη, δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο σε ρολόγια», δήλωσε ο Toledano στο CNN, προσθέτοντας: «Αλλά μια ολόκληρη θήκη από μετεωρίτη, το καντράν, οι προεξοχές -όλα αυτά- είναι πολύ ασυνήθιστο».
Ο Toledano αρνήθηκε να αποκαλύψει πόσο κόστισε το θραύσμα που χρησιμοποιήθηκε για το B/1M, αλλά σημείωσε πως ο ακατέργαστος μετεωρίτης μπορεί να πωλείται ακριβότερα, ανά γραμμάριο, απ' ό,τι ο χρυσός.
«Δεν υπάρχουν... δέντρα μετεωριτών, οπότε είναι πολύ ακριβό να δουλέψει κανείς με αυτά», ξεκαθάρισε ο Toledano, εξηγώντας: «Και το... ενοχλητικό είναι ότι, ενώ όταν δουλεύεις με χρυσό και σου μείνουν κομμάτια μπορείς να τα ανακυκλώσεις για άλλα έργα, με τον μετεωρίτη δεν μπορείς».
Ο μετεωρίτης Muonionalusta αποτελείται κυρίως από σίδηρο, κάτι που σημαίνει ότι το σχεδιαστικό δίδυμο έπρεπε να προστατεύσει το ρολόι με μια αντισκωριακή επίστρωση. Αλλά το υλικό διαθέτει, επίσης, μια μοναδική αισθητική ποιότητα: χαρακτηριστικές πολυκατευθυντικές ραβδώσεις, γνωστές ως μοτίβα Widmanstätten, που του προσδίδουν μια «απόκοσμη» εμφάνιση που «λάμπει ελαφρώς», δήλωσε ο Toledano.
Ο ίδιος και ο Chan συνδύασαν τη θήκη του ρολογιού τους, που έμοιαζε με μπετόν, με ένα γκρι λουράκι από πόδι στρουθοκάμηλου, προσφέροντας στο σχέδιο μια αντίθετη οργανική υφή. Οι δυο τους ελπίζουν να διαθέσουν το κομμάτι σε περιορισμένη παραγωγή, αν και, λόγω της φύσης του υλικού, το καθένα θα έχει μοναδική εμφάνιση.
«Για εμάς, το ενδιαφέρον μέρος (της ωρολογοποιίας) είναι η εξερεύνηση νέων υλικών και νέων μορφών», πρόσθεσε μεταξύ άλλων ο Toledano.
Ο Toledano και ο Chan, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, οι οποίοι συνίδρυσαν τη μάρκα ρολογιών τους το 2021, γνωρίστηκαν μέσω Instagram και τους συνέδεσε η κοινή τους αγάπη για τον μπρουταλισμό. Το πρωτότυπο B/1M (όπως και το ατσάλινο μοντέλο B/1 που προηγήθηκε) είναι εμπνευσμένο από τις γωνιώδεις μορφές του εν λόγω μεταπολεμικού κινήματος - και, πιο συγκεκριμένα, από τα παράθυρα του κτιρίου Breuer της Νέας Υόρκης.
Σχεδιασμένο από τον μοντερνιστή αρχιτέκτονα Marcel Breuer, το κτίριο, της δεκαετίας του 1960, είναι γνωστό για την αυστηρή, βαρύτατη μορφή του, που διακόπτεται από τραπεζοειδή παράθυρα. Αρχικά στέγαζε το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney, ενώ τώρα ανήκει στον οίκο δημοπρασιών Sotheby's.
Τα εμβληματικά παράθυρα αποτέλεσαν την αφορμή για το ασύμμετρο σχήμα του σχεδίου των Toledano & Chan. Και, ακριβώς όπως το κτίριο Breuer, είναι σε μεγάλο βαθμό απαλλαγμένο από διακοσμητικά στοιχεία, οι όψεις τόσο του B/1 όσο και του B/1M είναι κενές από αριθμούς ή σύμβολα.
Ο Toledano καταρρίπτει τις ανησυχίες ότι αυτό θα μπορούσε να κάνει το ρολόι δυσανάγνωστο. «Αν κοιτάζετε αυτό το ρολόι και δεν μπορείτε να καταλάβετε την ώρα, ξέρετε ότι έχετε μεγαλύτερα προβλήματα», αστειεύτηκε ο καλλιτέχνης.
Και ενώ ο Toledano εξεπλάγη από τη δημοφιλία της αρχικής ατσάλινης έκδοσης -τα ρολόγια των 4.000 δολαρίων εξαντλήθηκαν σε λιγότερο από μία ώρα-, επισήμανε ότι αυτό αντανακλά το αυξανόμενο ενδιαφέρον στην αγορά για σχέδια που αποφεύγουν τα συμβατικά σχήματα.
«Έχω παρατηρήσει ότι τον τελευταίο χρόνο έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον των ανθρώπων -και ειδικότερα των ανδρών- στο να αγοράσουν ρολόγια διαφορετικού σχήματος από τα συμβατικά» σχολίασε.