Πώς από ένα κτίριο παραδομένο στην απαξίωση έγιναν τέσσερα σύγχρονα σπίτια.
Σε ένα κτίριο που χρονολογείται μεταξύ 1920 και 1950, στην περιοχή της Νεάπολης Εξαρχείων, ρήμαζε ένας αρχιτεκτονικός θησαυρός, που όμως αναδείχθηκε πάλι χάρη στην επέμβαση του γραφείου της Μάρης Γκόγκα.
Τέτοια κτίρια, πολλά σχεδόν έτοιμα να καταρρεύσουν, βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την ελληνική επικράτεια. Κάποια έχουν καταφέρει με εντυπωσιακό τρόπο να κερδίσουν παράταση ζωής και αποτελούν σπουδαία παραδείγματα σύγχρονης αντίληψης αρχιτεκτονικής διάσωσης και επανάχρησης. Μια από αυτές τις περιπτώσεις αποτελεί και η κατοικία στη Νεάπολη Εξαρχείων, ένα πρότζεκτ που υπογράφει το αθηναϊκό γραφείο «Magi Goga Architecture».
Το κτίριο που, πλέον, έχει μια ντελικάτη πρόσοψη αναβαθμίζει την εικόνα του δρόμου στον οποίο βρίσκεται αλλά και ολόκληρη την περιοχή θυμίζοντας κάτι από τον 19ο αιώνα, τότε που έλαμπε και αποτελούσε «στέκι» από πολλούς επώνυμους διανοούμενους της εποχής. Δεν την αποκαλούσαν άλλωστε τυχαία «Καρτιέ Λατέν» της Αθήνας! Αυτό που πρεσβεύει στο Παρίσι η μποέμικη συνοικία των ποιητών και των τροβαδούρων, ήταν για την Αθήνα η Νεάπολη.
O λόγος, λοιπόν, για τις «Κατοικίες Ουρανός» που βρίσκονται στους πρόποδες του Λυκαβηττού. Η μεταμόρφωση τους από ακατάλληλο και αποκρουστικό ερείπιο, σε τέσσερα υπέροχα λειτουργικά σπίτια είναι πραγματικά θεαματική και όσο φανερό κι αν γίνεται μέσα από τις φωτογραφίες του πριν και του μετά, αντιλαμβάνεται κανείς πως ακόμη και το χειρότερο σπίτι, μπορεί στα κατάλληλα χέρια να γίνει ένα μικρό αριστούργημα.
Πριν και μετά: Η μεταμόρφωση ενός ερειπωμένου κτιρίου στη Νεάπολη σε τέσσερα υπέροχα σπίτια
Οι κατοικίες «Ουρανός» είναι ένα ακόμη εξαιρετικό παράδειγμα αρχιτεκτονικής αξιοποίησης και διατήρησης κτιρίων που έχουν αφεθεί στο έλεος του χρόνου.
Το κτίσμα αποτελούνταν από λιθοδομή και οπτοπλινθοδομή. Έπρεπε να γίνουν ενισχύσεις με gunite στο κέλυφός του και να επεκταθεί με μια πιο ελαφριά, μεταλλική κατασκευή καθ’ ύψος με σκοπό να δημιουργηθούν τέσσερις νέες, σύγχρονες, ανεξάρτητες κατοικίες.
«Η αρχική μας πρόθεση ήταν να διατηρήσουμε τη μορφολογία του παλαιού κτίσματος και να δημιουργήσουμε ένα διάλογο με το νέο όροφο, μια σύγχρονη, μεταλλική κατασκευή», περιγράφει η Μάρη Γκόγκα.
Ο όροφος αυτός έρχεται σε υποχώρηση με το υφιστάμενο κέλυφος ώστε να διαχωριστεί από αυτό και 2 ζώνες φύτευσης ενισχύουν αυτή την πρόθεση.
Τα παλαιότερα μεταλλικά στοιχεία διατηρήθηκαν και συνδιαλέγονται με τις σύγχρονες μεταλλικές διατομές. Οι προεξέχοντες όγκοι της νέας κατασκευής φθίνουν σε μικρότερους μεταλλικούς στους κάτω ορόφους και τα μεταλλικά, διάτρητα κλωστρά της όψης καλύπτουν διακριτικά τις εξωτερικές μονάδες κλιματισμού.
Στο εσωτερικό η κομψή διακόσμηση με στοιχεία αστικού μινιμαλισμού δίνουν κύρος και αίγλη στο σπίτι.
Αποκλείονται τα περιττά στοιχεία και οι λεπτομέρειες που δεν συνεισφέρουν στη γενικότερη σύνθεση. Ένας επιβλητικός δερμάτινος καναπές, ένα εντυπωσιακό φωτιστικό οροφής και οι αναπαυτικές πολυθρόνες συνθέτουν μία πραγματικά «λαμπερή αστική όαση». Στο ίδιο πνεύμα και οι υπόλοιποι χώροι του σπιτιού, απλοί, λειτουργικοί και σύγχρονοι.
Ταυτότητα έργου:
Αρχιτεκτονική μελέτη: Μάρη Γκόγκα
Μελέτη εσωτερικού χώρου: Μάρη Γκόγκα, Ron Locker
Στατική μελέτη: Γεράσιμος Λουκέρης
Μηχανολογική μελέτη: Βαγγέλης Κουτσόβουλος
Υπεύθυνοι Κατασκευής: Μάρη Γκόγκα, Γεράσιμος Λουκέρης
Φωτογραφίες: Μπάμπης Λουιζίδης