Ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά αθηναϊκά σπίτια με αυλή είναι εκείνο της ταινίας του ελληνικού κινηματογράφου «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα».
Ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος μας έχει χαρίσει πολλές στιγμές γέλιου αλλά και συγκίνησης με τις κωμωδίες του. Μια από αυτές είναι και η ταινία «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» με τη Μάρω Κοντού και τον Γιώργο Κωνσταντίνο.
Και ποιος δεν θυμάται τις ατάκες «παίρνω το καπελάκι μου και φεύγω» αλλά και το «σκασμός εσύ Αντωνάκη», οι οποίες ακούγονται ως σήμερα. Χαρακτηριστικό, λοιπόν, της ταινίας είναι το σπίτι στο οποίο έγιναν τα γυρίσματα. Εχετε αναρωτηθεί πώς μπορεί να είναι σήμερα;
«Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα»: To σπίτι που γυρίστηκε η ταινία
Σίγουρα θα θυμάστε τα χαρακτηριστικά σκαλιά στα οποία η Ελένη Κοκοβίκου τσακωνόταν με τη σπιτονοικοκυρά της Αγλαΐα Παπαμήτρου, που υποδύθηκε η αιώνια κακιά του ελληνικού κινηματογράφου Τασσώ Καββαδία. Αλλά και τη μεγάλη αυλή που έσφυζε από ζωή και μαζευόταν όλη η γειτονιά για να στηρίξει την κ. Κοκοβίκου.
Αυτές οι σκάλες και η αυλή στην πραγματικότητα βρίσκονται σε ένα πολύ κεντρικό σημείο της Αθήνας και συγκεκριμένα στην Πλάκα, στην οδό Τριπόδων 32. Φέρνοντας στο μυαλό τις σκηνές και περνώντας απ΄ έξω μπορείτε να δείτε το σπίτι λαϊκής αρχιτεκτονικής που για κάποιο χρονικό διάστημα θύμιζε πλατό.
Το σπίτι μετρά περίπου δυο αιώνες, αφού χρονολογείται από το 1800. Η Τριπόδων μάλιστα αποτελεί τον παλαιότερο δρόμο της Αθήνας που διατηρεί το ίδιο όνομα εδώ και 25 αιώνες. Το σπίτι επιλέχθηκε το 1965 για τις ανάγκες της ταινίας και εκεί διαδραματίστηκαν οι βασικές σκηνές του έργου, που βλέπουμε ως σήμερα.
Πρόκειται για χαρακτηριστικό δείγμα αθηναϊκού σπιτιού με αυλή πριν από την Απελευθέρωση. Είναι τριώροφο με κεραμοσκεπή και η πρόσβαση στον επάνω όροφο γίνεται από τη χαρακτηριστική αυλή με την εξωτερική κτιστή σκάλα. Από ορισμένες πηγές σημειώνεται ότι στέγασε την τουρκική στρατιωτική διοίκηση. Ολη όμως αυτή η δημοτικότητα προέρχεται, ασφαλώς, από την ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα με τη Μάρω Κοντού και τον Γιώργο Κωνσταντίνο.
Κατά τη διάρκεια ανασκαφής του 2000, αποκαλύφθηκε μεταξύ άλλων τμήμα της αρχαίας οδού Τριπόδων. Από το 2016 έχει μεταφερθεί στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και είναι κηρυγμένο διατηρητέο νεότερο μνημείο.
Το σπίτι σήμερα είναι κάτι σαν τουριστική attraction, ειδικά από τότε που αφαιρέθηκαν κάποια καλύμματα που υπήρχαν και υπάρχει οπτική επαφή από τον δρόμο. Ο κόσμος περνάει, το φωτογραφίζει, το συζητάει και, φυσικά, δεν λείπουν οι φωτογραφίες στα social media. Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί πως αυτό το σπίτι έχει πρωταγωνιστήσει και σε δεύτερη ταινία, εκτός της «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα».
Ο λόγος την ταινία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, Ταξίδι στα Κύθηρα το 1984. Εκανε ένα σύντομα αλλά χαρακτηριστικό πέρασμα σε ένα από τα πρώτα πλάνα της ταινίας. Είναι λυπηρό γιατί, ενώ, είχαν μεσολαβήσει μόλις δυο περίπου δεκαετίες από την ταινία του Τζαβέλλα στην ταινία του Αγγελόπουλου, η φθορά και η εγκατάλειψη είναι αξιοσημείωτα.
«Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα»: Οταν η ταινία έγινε έγχρωμη
Το 2016 με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση του σκηνοθέτη Γιώργου Τζαβέλλα, η ταινία επανακυκλοφόρησε με χρώμα.
Στην έγχρωμη εκδοχή της κλασικής ελληνικής ταινίας, είχαμε την ευκαιρία να δούμε τις αποχρώσεις στη διακόσμηση του σπιτιού της Ελενίτσας και του Αντωνάκη, τα σημάδια από τα έπιπλα, τα χρώματα που είχαν τα φορέματα της Ελένης, που αργότερα έγινε, «με δόξα και τιμή» η κυρία Κοκοβίκου καθώς επίσης και «το καπελάκι» του κυρίου Αντωνάκη. Μπορεί οι περισσότεροι να προτιμάμε την ασπρόμαυρη εκδοχή, ωστόσο το αποτέλεσμα δεν παύει να είναι ρετρό και νοσταλγικό.
*Με πληροφορίες από τον δημιουργό και αρχισυντάκτη του κινηματογραφικού οδηγού cinemanews.gr Θανάση Γεντίμη και το podcast στη Lifo