Η ανακαίνιση ενός διαμερίσματος που χτίστηκε το 1969 παρουσίασε τόσο προκλήσεις όσο και ευκαιρίες στον σχεδιασμό του αρχιτέκτονα, Χάρη Βαμβακά.
O μοντερνισμός άφησε ένα σημαντικό αρχιτεκτονικό αποτύπωμα στο κέντρο της Αθήνας και στην μεταπολεμική του περίοδο εκφράστηκε σε πολυώροφες πολυκατοικίες. Ωστόσο, ο καλλωπισμός των κτιρίων δεν περιφρονήθηκε, αντιθέτως ήταν περιζήτητος.
Τα δρύινα πατώματα, τα μωσαϊκά, οι μαρμάρινες είσοδοι, είναι κάποια μόνο από τα χαρακτηριστικά. Λάτρης και ο ίδιος της ιδέας του μοντερνισμού, ο
Χάρης Βαμβακάς έδωσε ξανά ζωή στο διαμέρισμα στην περιοχή των Αμπελόκηπων με σεβασμό στο υπάρχον περίγραμμα, διατηρώντας όσο το δυνατόν περισσότερα αυθεντικά στοιχεία που αποτελούν ένα εξαιρετικό παράδειγμα της αθηναϊκής οικοδομικής τέχνης της εποχής.
«Η μεγαλύτερη πρόκληση κατά την υλοποίηση του project ήταν η ενεργοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερο των εσωτερικών χώρων του διαμερίσματος χωρίς να προβούμε σε δραστικές μεταβολές της προϋπάρχουσας διαρρύθμισης. Έπρεπε έτσι να δώσουμε ζωντάνια, φως και λειτουργία στους εσωτερικούς χώρους κατεδαφίζοντας μόνο έναν τοίχο και αναδιαρυθμίζοντας μερικώς την κουζίνα και το μπάνιο», περιγράφει ο Xάρης Βαμβακάς στο iefimerida.
«Το ίδιο και ως προς τα παλαιά στοιχεία και υλικά του διαμερίσματος τα οποία καταφέραμε να ενσωματώσουμε στις νέες παρεμβάσεις και τελικά να αναδείξουμε μέσα από τον σύγχρονο φωτισμό και την επιλογή των κατάλληλων επίπλων και την πλήρη αποκατάσταση των φθορών που είχαν προκληθεί από το πέρασμα του χρόνου. Καθώς η κληρονομιά του Αθηναϊκού μοντερνισμού είναι ίσως η σημαντικότερη που έχουμε σε αστικό επίπεδο, θεωρώ χρέος μας ως αρχιτέκτονες να την διαφυλάξουμε και να την προσαρμόσουμε στις σημερινές μας ανάγκες δίχως να αλλοιώνουμε τον χαρακτήρα της πόλης που συχνά βλέπουμε να διακυβεύεται από διάφορα σύγχρονα έργα».
Ένα διαμέρισμα του 1969 ανακαινίστηκε διατηρώντας στοιχεία της εποχής του. Και είναι απλά υπέροχο.
Όλα τα δρύινα πατώματα και τα περισσότερα από τα πολύχρωμα μωσαϊκα αποκαταστάθηκαν στην αρχική τους μορφή. Στον χώρο υποδοχής χρησιμοποιήθηκαν λευκά μάρμαρα Βόλου και γκρι μάρμαρα Αλιβερίου σε σχήμα σκακιέρας ενώ στο μπάνιο τοποθετούνται κίτρινα πλακάκια προσδίδοντας σε κάθε χώρο την δική του ιδιαίτερη ταυτότητα παραμένοντας όμως σε αρμονία με τα αυθεντικά υλικά του διαμερίσματος με τα οποία γειτνιάζουν.
Μια σειρά από έπιπλα σχεδιάστηκαν ειδικά για το διαμέρισμα αναβαθμίζοντας όχι μόνο την λειτουργικότητα και την ευελιξία του διαμερίσματος αλλά και τον αρχιτεκτονική του χαρακτήρα.
Το σημαντικότερο από αυτά είναι η σύνθεση τραπεζιού-βιβλιοθήκης που δεσπόζει στον κεντρικό χώρο του διαμερίσματος αποτελώντας τον πυρήνα του σπιτιού καθώς όλοι οι χώροι γειτνιάζουν με αυτόν. Ενεργοποιείται έτσι ο προηγουμένως ενεργός χώρος υποδοχής ενώ συνενώνει αποτελεσματικά τις διαφορετικές λειτουργίες του διαμερίσματος. Η κομψή κυλινδρική βάση του τραπεζιού αποτελεί το χαρακτηριστικότερο στοιχείο της όλης σύνθεσης.
Όσον αφορά την εσωτερική διαρρύθμιση, η πρόταση σέβεται σε μεγάλο βαθμό την υφιστάμενη κάτοψη με τις περισσοτερες αλλαγές να εστιάζουν στον κεντρικό χώρο, την κουζίνα και το μπάνιο ενώ διατηρούνται οι δίφυλλες συρόμενες πόρτες επιτρέποντας την απομόνωση-ενοποίηση του εκάστοτε χώρου.
Η λοξή γωνία του κτιρίου, από την οποία προέρχεται ο τίτλος του έργου, δημιουργεί ένα φιλόξενο «τριγωνικό» καθιστικό ενώ παρέχει άμεση θέα στον Πύργο Αθηνών που βρίσκεται μόλις λίγα τετράγωνα παρακάτω.
Ταυτότητα έργου
Τίτλος έργου: The Chamfer Apartment
Χρόνος μελέτης: 2022
Χρόνος αποπεράτωσης: 2023
Αρχιτέκτονας: Χάρης Βαμβακάς
Φωτογραφία: Φίλιππος Λαγός
Επίβλεψη Έργου: Χάρης Βαμβακάς