Απρόσμενη τροπή, αλλά ευτυχώς χωρίς τραυματισμούς, πήρε ο τελευταίος αγώνας της Formula 1 στη Μόντσα, όταν οι δύο διεκδικητές του φετινού πρωταθλήματος είχαν μια τρομακτική σύγκρουση μεταξύ τους.
Λιους Χάμιλτον και Μαξ Φερστάπεν συγκρούστηκαν σφοδρά, με την Red Bull να καταλήγει πάνω στη Mercedes και το ελαστικό της RB16B να περνά πάνω από το κεφάλι του 7 φορές πρωταθλητή της F1 Λιούις Χάμιλτον. Αν δεν υπήρχε το halo (το προστατευτικό γύρω από τα κεφάλια των οδηγών) το προχθεσινό γκραν πρι θα είχε σίγουρα άλλη, τραγική, τροπή.
Οι δύο διεκδικητές του φετινού τίτλου βγήκαν εκτός, στον Μαξ Φερστάπεν αναγνωρίστηκε υπαιτιότητα για τη σύγκρουση και του επιβλήθηκε ποινή, ενώ ο Λιούις Χάμιλτον και η ομάδα του έψεξαν τoν πιλότο της Red Bull τόσο για τον τρόπο που κινήθηκε στη στροφή, μιλώντας για μια εσκεμμένη κίνηση ενός εξοργισμένου Μαξ ο οποίος είχε κάνει ένα πολύ αργό pit stop και είχαν εξανεμιστεί οι ελπίδες του για νίκη, αλλά και για τη συμπεριφορά του μετά τη σύγκρουση, καθώς ο Φερστάπεν βγήκε αμέσως μετά τη σύγκρουση από το αυτοκίνητό του και έφυγε από το σημείο. «Είδα τον Μαξ να βγαίνει από το αυτοκίνητό του και να φεύγει και ένιωσα λίγο έκπληκτος γιατί όταν έχουμε ατυχήματα, το πρώτο πράγμα που πρέπει να διασφαλίσουμε είναι αν ο άνθρωπος με τον οποίο συγκρουστήκαμε είναι καλά», προσέθεσε ο Χάμιλτον αφήνοντας αιχμές για τον Φερστάπεν, με τον οδηγό της Red Bull να απαντά, πάντως ότι κατάλαβε ότι ο Χάμιλτον ήταν καλά αφού τον είδε να προσπαθεί να κάνει όπισθεν για να βγάλει την παγιδευμένη Μercedes κάτω από τη δική του Red Bull.
Το halo έσωσε τη ζωή του Λιούις Χάμιλτον
«Νιώθω πολύ τυχερός σήμερα», ανέφερε σε συνέντευξή του ο Χάμιλτον. «Δόξα τω Θεώ για το halo που με έσωσε και έσωσε και τον αυχένα μου. Είμαι τόσο ευγνώμων που είμαι ακόμα εδώ. Νιώθω απίστευτα ευλογημένος που κάποιος με πρόσεχε σήμερα. Δεν νομίζω ότι έχω χτυπηθεί ποτέ στο κεφάλι από ένα αυτοκίνητο - και είναι πολύ μεγάλο σοκ για μένα. Παίρνουμε ρίσκα και μόνο όταν βιώνεις κάτι τέτοιο νιώθεις το πραγματικό σοκ για το πώς βλέπεις τη ζωή και πόσο εύθραυστοι είμαστε όλοι». Και πρόσθεσε: «Ο πίσω τροχός του προσγειώθηκε στο κεφάλι μου. Προσγειώθηκε στο halo και νομίζω ότι το εσωτερικό του πιο εύκαμπτου τμήματος του εσωτερικού του ελαστικού προσγειώθηκε στο κεφάλι μου. Πιθανότατα θα χρειατεί να δω έναν ειδικό για να βεβαιωθώ ότι είμαι καλά για τον επόμενο αγώνα γιατί γίνεται πιο δυνατός ο πόνος, αλλά θα ζήσω». Ολα φαίνεται πάντως ότι είναι καλά για τον Λιούις Χάμιλτον ο οποίος αμέσως μετά το γκραν πρι της Μόντσα πέταξε για Νέα Υόρκη για να βρεθεί στο Met Gala.
Oι σοκαριστικές φωτό με το ελαστικό να πατά το κεφάλι του Χάμιλτον
«To Halo έσωσε τη ζωή του Λιούις σήμερα. 🙏 Ευχαριστούμε τη FIA και καθέναν που εργάζεται για να κάνει το άθλημά μας ασφαλέστερο. ❤️», ήταν το μήνυμα της Mercedes, της ομάδας του Λιούις Χάμιλτον δίπλα στη σοκαριστική φωτογραφία που πόσταρε σε Instagram και Twitter με το λάστιχο της Red Bull να πατά το κεφάλι το Λιούις Χάμιλτον.
Την ίδια φωτό με μια ακόμη με τον ίδιο να βγαίνει σώος και αβλαβής από τη Mercedes του πόσταρε και ο Λιούις Χάμιλτον, γράφοντας πως η σύγκρουση του θύμισε ότι ένα χιλιοστό χωρίζει τον αγώνα από την τραγωδία.
«Είναι μέρες σαν τη σημερινή, που μου θυμίζουν πόσο τυχερός είμαι. Χρειάζεται ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου για να γίνει ο αγώνας μια πολύ τρομακτική κατάσταση. Σήμερα κάποιος πρέπει να με πρόσεχε! Ο αυχένας μου πονάει λίγο, καθώς η αδρεναλίνη φεύγει - χτύπησα στο κεφάλι, οπότε φυσικά έχω έναν μεγάλο πονοκέφαλο, αλλά τα πάω καλά! Το halo εμπόδισε το να γίνει η σύγκρουση πολύ χειρότερη και είμαι απίστευτα ευγνώμων σε όλους εκείνους που εργάζονται για να κάνουν τα αυτοκίνητα και τους αγώνες μας ασφαλέστερους. TeamLH … η υποστήριξή σας με κάνει να προσπαθώ και να μάχομαι. Είμαι τόσο ευγνώμων για τον καθένα από εσάς, είστε πραγματικά οι καλύτεροι. Still we rise!»
Την ίδια ακριβώς φωτό πόσταρε και η Formula 1 στον επίσημο λογαριασμό της σε Instagram και Twitter γράφοντας ότι «πέρα από όλα τα άλλα είμαστε ευγνώμονες για την πρόοδο στην ασφάλεια στο άθλημά μας».
Και ο πρόεδρος της FIA Ζαν Τοντ πόσταρε τη φωτό, λέγοντας και εκείνος ότι το halo έσωσε τη ζωή του 7 φορές πρωταθλητή της F1.
Οταν ρωτήθηκε για τη σύγκρουση και το ρόλο του halo ο Τότο Βολφ ήταν σαφής: «Σίγουρα έσωσε τη ζωή του Λιούις σήμερα». Δεδομένου ότι οι φωτογραφίες από το ατύχημα δείχνουν ότι το halo συγκράτησε εκατοντάδες κιλά βάρους που διαφορετικά θα είχαν προσγειωθεί απευθείας στο κράνος του Χάμιλτον, θα ήταν δύσκολο να διαφωνήσει κανείς.
Το βίντεο στο λογαριασμό της F1 για τη σύγκρουση:
Και οι φωτό της Mercedes με την W12 μετά τη σύγκρουση:
Οι διεκδικητές του τίτλου έδιναν μια μάχη ρόδα με ρόδα στο πρώτο σικέιν όταν ο Μαξ Φερστάπεν προσπαθώντας να κρατήσει τη γραμμή του πάτησε στο κράσπεδο και η Red Bull εκτοξεύτηκε με αποτέλεσμα να παρασύρει και τη Mercedes, από την οποία ουσιαστικά πέρασε από πάνω.
Οι αγωνοδίκες αναγνώρισαν υπαιτιότητα στον Μαξ Φερστάπεν καθώς σε κανένα σημείο του ελιγμού ο Φερστάπεν δεν ήταν ακριβώς δίπλα στον Λιούις Χάμιλτον και έτσι, όπως έκριναν, δεν είχε δικαίωμα να διεκδικήσει τη στροφή και έπρεπε να κάνει πίσω.
Ο Λιούις Χάμιλτον χαιρέτησε την απόφαση των αγωνοδικών λέγοντας ότι προσφέρει ένα σαφές δείκτη για το πότε οι οδηγοί πρέπει να υποχωρούν από τη μάχη, κοινώς να αφήνουν το γκάζι.
«Πιστεύω ότι δημιουργεί προηγούμενο. Νομίζω ότι είναι ένα σημαντικό προηγούμενο που μας πάει προς τα εμπρός στο θέμα της ασφάλειας για τους οδηγούς το γεγονός ότι υπάρχουν αυστηροί κανόνες», ανέφερε ο Λιούις Χάμιλτον.
«Πρέπει και οι δύο να αποφεύγουν τα ατυχήματα»
Το αφεντικό της Mercedes, Τότο Βολφ, μίλησε για ένα «φάουλ τακτικής» του Μαξ Φερστάπεν, διευκρινίζοντας λίγο αργότερα ότι δεν εννοούσε ότι ο Μαξ Φερστάπεν έκανε επίτηδες το λάθος, αλλά ότι γνώριζε ότι εκείνη τη στιγμή έπαιρνε ρίσκα.
«Δεν θέλουμε να έχουμε καταστάσεις στο μέλλον όπου όταν κάποιος χάνει μια θέση, ο μόνος τρόπος για να σταματήσει τον αγώνα ή να σταματήσει τον αντίπαλό του, θα είναι απλά να τον βγάλει εκτός. Και οι δύο πρέπει να αφήνουν χώρο ο ένας για τον άλλον, να αγωνιστούν σκληρά μεταξύ τους, αλλά να αποφύγουν τα ατυχήματα. Μπορεί μέχρι τώρα να ήταν κουλ, αλλά είδαμε ένα halo να σώζει τη ζωή του Λιούις τώρα και τον Μαξ να έχει μια σφοδρή σύγκρουση στο Σίλβερστον. Δεν θέλουμε να βρεθούμε μπροστά σε μια κατάσταση με κάποιον τραυματισμένο». Στο γκραν πρι του Σίλβερστοουν Λιούις Χάμιλτον και Μαξ Φερστάπεν συγκρούστηκαν ξανά με τον πιλότο της Red Bull να καταλήγει στις μπαριέρες. Ο Λιούις Χάμιλτον είχε τιμωρηθεί με πέναλτι 10 δευτερολέπτων.
Το αφεντικό της Red Bull Κρίστιαν Χόρνερ εξοργίστηκε με τον ισχυρισμό του Βολφ ότι ήταν ένα φάουλ τακτικής του Φερστάπεν και υποστήριξε ότι η σύγκρουση θα έπρεπε να θεωρηθεί ένα αγωνιστικό συμβάν με το φταίξιμο να ανήκει και στους δύο οδηγούς.
Ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 Ντέιμον Χιλ καταδίκασε την κίνηση του Φερστάπεν ως μια σκόπιμη προσπάθεια να τερματίσει τον αγώνα του Χάμιλτον. «Δεν μου αρέσει να κατηγορώ κανέναν για κάτι τέτοιο, αλλά μου μοιάζει σαν μια υπολογισμένη απόφαση του Μαξ για να τον βγάλει εκτός. Ηταν ένας αγώνας που όπως φαίνεται θα κέρδιζε η Merceders και τα πάντα αντιστράφηκαν και ο Μαξ εξακολουθεί να προηγείται στο πρωτάθλημα», ανέφερε.
To halo εισήχθη στην Formula 1 το 2018 με πολλούς πιλότους να εκφράζουν τις αντιρρήσεις τους. Ανάμεσά τους και ο Χάμιλτον, τότε που ήταν σκεπτικός, ως προς το αισθητικό θέμα, λέγοντας ότι τα αυτοκίνητα με το halo θα έχουν τη χειρότερη εμφάνιση στην ιστορία του αθλήματος. Αρχισε να αλλάζει άποψη όταν η FIA παρουσίασε τα πλεονεκτήματά του και το πόσο προστατεύει τους οδηγούς. Μέχρι τώρα το halo έχει σώσει τη ζωή τουλάχιστον τριών πιλότων της F1. Του Λιούις Χάμιλτον μόλις προχθες, του Ρομέν Γκροζάν σχεδόν ένα χρόνο πριν στο φρικτό ατύχημα που είχε στο Αμπου Ντάμπι όταν έπεσε πάνω στις μπαριέρες και η haas του τυλίχθηκε στις φλόγες και του Σαρλ Λεκλέρκ το 2018 όταν το αυτοκίνητό του χτυπήθηκε από την… ιπτάμενη McLaren του Φερνάντο Αλόνσο σε μια σφοδρή σύγκρουση στον πρώτο γύρο του γκραν πρι του Σπα, το 2018.