Το Dacia Sandero περνά στην τρίτη κατά σειρά γενιά του και αλλάζει επίπεδο, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το οπλοστάσιο ενός ομίλου με μακρά παράδοση στην ευρύτερη κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης.
Πριν από μερικούς μήνες, όταν η Dacia θέλησε να μας συστήσει την τρίτη κατά σειρά γενιά του Sandero, το έπραξε περιγράφοντας το μικρότερο σε διαστάσεις και πιο προσιτό hatchback της γκάμας της ως το δημοφιλέστερο τετράτροχο της ευρωπαϊκής αγοράς. Βλέπετε, από το 2017 μέχρι και σήμερα, το υπεράνω κάθε υποψίας Sandero τερματίζει πρώτο στις πωλήσεις λιανικής που καταγράφονται στη γηραιά ήπειρο, αφήνοντας πίσω του ονόματα της πολυπληθέστατης κατηγορίας των αυτοκινήτων πόλης. Αν λοιπόν το στοίχημα της επανεκκίνησης για την Dacia μπορεί πλέον να θεωρηθεί κερδισμένο, ένα σημαντικό μέρος της ανέλπιστης, για κάποιους, επιτυχίας θα πρέπει πιστωθεί στο... άσημο Sandero.
Δεν είναι μόνο τα 2,1 εκατομμύρια πωλήσεων που το μικρό Dacia κατάφερε να γράψει σε μια πορεία περίπου 15 ετών, αλλά το γεγονός ότι κατέκτησε την εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων καταναλωτών, προτάσσοντας αξίες όπως η κορυφαία σχέση αξίας/τιμής και η αποδεδειγμένη, στο πέρασμα του χρόνου, αξιοπιστία. Φυσικά, το νέο Dacia Sandero δεν έχει καμία απολύτως σχέση με εκείνο το αυτοκίνητο που γνωρίσαμε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας και αυτό μπορεί να το αντιληφθεί κανείς από την πρώτη στιγμή που θα το αντικρίσει. Σχεδόν 15 χρόνια μετά, η εικόνα του Sandero δεν παραπέμπει σε… φτωχό συγγενή αλλά σε μια πρόταση ικανή να διεκδικήσει μια θέση στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας της.
Μεταμόρφωση
Την εμφανή διαφοροποίηση των διαστάσεων και των αναλογιών του αποκλειστικά πεντάθυρου αμαξώματος συνυπογράφουν οι σύγχρονες σχεδιαστικές πρακτικές οι οποίες υιοθετήθηκαν, ώστε η εικόνα του αυτοκινήτου να αποκτήσει ένα σύγχρονο ή αν προτιμάτε… δυτικοευρωπαϊκό προσανατολισμό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των προβολέων τεχνολογίας LED, στους οποίους ενσωματώνονται και τα φώτα ημέρας, χαρίζοντας στο ρύγχος του μικρού Dacia ένα φρέσκο και την ίδια στιγμή δυναμικό “βλέμμα”. Η συνέχεια ανήκει στα “νεύρα” που σχηματίζονται στην επιφάνεια του καπό, στους τονισμένους θόλους των τροχών και τα παράλληλα προς το έδαφος φωτιστικά σώματα του πίσω τμήματος, τα οποία χαρίζουν τον ιδανικό σχεδιαστικό επίλογο στο μήκους 4,09 μέτρων αμάξωμα του Sandero.
Αν οι προβολείς τεχνολογίας LED αποτελούν ένα τεχνολογικό και σχεδιαστικό breakthrough για το αστικών διαστάσεων Dacia, τότε τον ίδιο ακριβώς χαρακτηρισμό οφείλεις να αποδώσεις και στην “αιωρούμενη” οθόνη αφής μεγέθους οκτώ ιντσών, η οποία βρίσκεται τοποθετημένη στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, αναλαμβάνοντας την υποστήριξη των συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας του αυτοκινήτου. Στο πλευρό του -κυριολεκτικά- βρίσκονται η αφαιρούμενη βάση στήριξης συσκευών κινητής τηλεφωνίας καθώς και μια θύρα USB μέσω της οποίας εξασφαλίζεται η φυσική σύνδεση ενός smartphone με το infotainment του αυτοκινήτου.
Χαμηλότερα, τα τυπικά-περιστροφικά χειριστήρια του air condition δεν προσφέρουν κάτι στη συζήτηση περί των νέων σχεδιαστικών και ποιοτικών πρακτικών που έχουν υιοθετηθεί στον θάλαμο επιβατών του Sandero, σε αντίθεση με τους καλοσχηματισμένους αεραγωγούς και την υφασμάτινη φάσα, η οποία διατρέχει το ταμπλό μετριάζοντας τις ενστάσεις για τα σκληρά, στο σύνολό τους, πλαστικά.
Ένας ακόμα λόγος για να κοιτάξεις με μεγαλύτερη συμπάθεια τα όσα επιχειρεί να πετύχει η τρίτη γενιά κατά σειρά γενιά του Sandero είναι ο… μακροσκελέστατος κατάλογος του εξοπλισμού, ο οποίος ντύνει με τις απαραίτητες ανέσεις και δημιουργεί τις κρίσιμες δικλίδες ασφαλείας εξαντλώντας στο επίπεδο Style το “οπλοστάσιο” της Dacia. Πέρα, λοιπόν, από το σύστημα πολυμέσων, το Sandero Streetway της δοκιμής μας προσφέρεται με Ενεργό Σύστημα Πέδησης Έκτακτης Ανάγκης, έξι αερόσακους, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανωφέρεια και κλήση έκτακτης ανάγκης. Εξίσου γενναιόδωροι, πάντως, αποδεικνύονται και οι διαθέσιμοι χώροι, με την πίσω σειρά καθισμάτων να φιλοξενεί με άνεση δύο ενήλικες και το διαμέρισμα των αποσκευών να έχει αφετηρία τα 410 λίτρα, παρά την ύπαρξη της επιπλέον δεξαμενής υγραερίου.
Από τη θέση του οδηγού
Μετά τα πρώτα αναγνωριστικά χιλιόμετρα στο αριστερό κάθισμα του νέου Dacia Sandero μπορείς με σιγουριά να ισχυριστείς ότι οι ουσιαστικότερες αναβαθμίσεις κρύβονται πίσω από τις μεταλλικές επιφάνειες του αμαξώματος. Προφανώς αναφερόμαστε στη νέα πλατφόρμα, πάνω στην οποία έχει “χτιστεί” το μικρό Dacia, ακολουθώντας το παράδειγμα του Renault Clio, με το οποίο μοιράζεται όχι μόνο το πλαίσιο αλλά και τα κρισιμότερα μηχανικά μέρη. Γνωστό με την κωδική ονομασία CMF, το “δάπεδο” του νέου Sandero είναι επί της ουσίας εκείνο που δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε το δημοφιλέστερο Dacia των ημερών μας να αλλάξει επίπεδο και σε ό,τι αφορά στη συμπεριφορά του στην άσφαλτο.
Μολονότι, λοιπόν, παραμένει προσανατολισμένο στην άνεση και διατηρεί αποστάσεις ασφαλείας από οτιδήποτε θα μπορούσε να του προσδώσει το τίτλου του οδηγοκεντρικού, αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και νηφαλιότητα τις προκλήσεις της καθημερινότητας. Χάρη στη… δισδιάστατη ρύθμιση που προσφέρει το τιμόνι, η αναζήτηση της ιδανικής θέσης οδήγησης δεν αποτελεί πλέον δισεπίλυτο γρίφο, γεγονός που σε κάνει να προσπεράσεις το άνετο αλλά μάλλον ρηχό κάθισμα. Ο επιλογέας του μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων -βρίσκεται στο σωστό ύψος και η χορταστική διάμετρος της στεφάνης του τιμονιού δεν κρύβει ενδείξεις από τον αναλογικό πίνακα οργάνων.
Ένα στοιχείο που θα σε κάνει να εκτιμήσεις τον τρόπο με τον οποίο το νέο Dacia Sandero αντιλαμβάνεται την παρουσία του στην άσφαλτο είναι αναμφίβολα η ευκολία με την οποία διαχειρίζεται τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Οι τροχοί των 15 ιντσών και το 60άρι προφίλ των ελαστικών βοηθούν σε αυτό, ωστόσο στην προκειμένη περίπτωση τα εύσημα ανήκουν στη ρύθμιση των αναρτήσεων και στην ικανότητα του πλαισίου να απομονώνει τους κραδασμούς. Σε πρώτη ανάγνωση το φτωχό σε πληροφορία σύστημα διεύθυνσης δεν συνιστά μείζων πρόβλημα, παρά το γεγονός ότι το αργό σε απόκριση και επαναφορά τιμόνι «κλέβει» λίγη από την επαρκέστατη, κατά τ’ άλλα, ευελιξία του αυτοκινήτου.
Πιέζοντας για το καλύτερο, σύντομα αντιλαμβάνεσαι ότι το Dacia Sandero μπορεί να διακριθεί και σε απαιτητικότερες συνθήκες, συντηρώντας χωρίς δυσκολία τον προβλέψιμο και πάνω απ’ όλα φιλήσυχο χαρακτήρα του. Στη σωστή άσφαλτο, το ελαστικά της Bridgestone, χαρίζουν αυτοπεποίθηση στις κινήσεις σου και τον απαραίτητο χρόνο ώστε να παρέμβεις διορθωτικά αν και εφόσον υπερβείς τα όρια. Οι κλίσεις του αμαξώματος μπορούν υπό συγκεκριμένες συνθήκες να γίνουν έντονες, σπανίως ωστόσο φτάνουν στο σημείο να αμφισβητήσουν την ισορροπία του πλαισίου.
Σε διπλό ταμπλό
Η έκδοση διπλού καυσίμου του νέου Sandero είναι ταυτόχρονα και η ισχυρότερη, καθώς στην προκειμένη περίπτωση ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 999 κ.εκ. αποδίδει 100 ίππους και 170 Nm ροπής. Τα παραπάνω μεγέθη δεν είναι από μόνα τους αρκετά ώστε να στρέψουν το ενδιαφέρον προς το μικρό Dacia, με δεδομένη ωστόσο την παρουσία του μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων και του χαμηλού βάρους των 1.160 κιλών, μπορεί εύκολα να συμπεράνει κανείς ότι ο “χιλιάρης” κινητήρας βενζίνης των 100 ίππων δεν δυσκολεύεται να υπηρετήσει τον ρόλο του.
Βέβαια, πριν φτάσει κανείς στο σημείο να αξιολογήσει τις επιδόσεις, οφείλει να σταθεί στην αποδοτικότητα ενός κινητήρα, ο οποίος έχει το προνόμιο να τροφοδοτείται με δύο τύπους καυσίμου. Την πατροπαράδοτη αμόλυβδη βενζίνη και το κατά πολύ φθηνότερο υγραέριο. Την ίδια στιγμή, λοιπόν, που το εργοστασιακό σύστημα υγραεριοκίνησης της Renault-Dacia, εγγυάται την ορθή λειτουργία του αλλά και την αντοχή του στον χρόνο, τα περίπου 8,5 κιλά LPG/100 χλμ. τα οποία καταναλώνει το νέο Sandero σε αστικές και περιαστικές συνθήκες κίνησης εξασφαλίζουν οικονομία επιπέδου diesel.
Ένα ακόμα στοιχείο που θα πρέπει να κρατήσετε από την έκδοση διπλού καυσίμου του αυτοκινήτου είναι η… ανεξάντλητη αυτονομία, καθώς τα 50 λίτρα βενζίνης και τα 40 κιλά υγραερίου σού επιτρέπουν να ξεπερνάς ακόμα και τα 1.000 χιλιόμετρα με ένα και μόνο γέμισμα. Κατά τα λοιπά, το μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων αποτελεί έναν πολύτιμο σύμμαχο στην προσπάθειά σου να αξιοποιήσεις με τον καλύτερο και πλέον αποδοτικό τρόπο τα 170 Nm ροπής. Είναι βέβαιο ότι ο συγκεκριμένος κινητήρας αισθάνεται πιο άνετα από τη στιγμή που ο δείκτης του στροφόμετρου σπάσει το φράγμα των 2.000 σ.α.λ., χωρίς αυτό να σημαίνει φυσικά ότι δεν διαθέτει την απαραίτητη ελαστικότητα ώστε να υποστηρίξει μια ηπιότερη προσέγγιση.
Αλλαγή κλάσης
Η τρίτη γενιά του Sandero δεν θυμίζει σε τίποτα εκείνες που προηγήθηκαν, στα πρώτα, αμήχανα βήματα… εκσυγχρονισμού της Dacia. Η αναβάθμιση που έχει επιτευχθεί σε σχεδόν όλα τα επίπεδα, τοποθετεί τη μικρότερη σε διαστάσεις πρόταση της ρουμανικής φίρμας στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας του. Ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας διπλού καυσίμου (βενζίνης – LPG) προσφέρει λύσεις σε εκείνους που επιζητούν την οικονομία καυσίμου χωρίς παρ’ όλα αυτά να υποβαθμίζει τα δυναμικά χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου που εξακολουθεί να τοποθετεί ανάμεσα στις προτεραιότητές του την άνεση και την πρακτικότητα.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: Βενζίνης - LPG, 100 PS, 170 Nm
Μετάδοση: Μηχανικό 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 11,6 sec. 0-100 km/h, 182 km/h τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,6 l/100 χλμ., 127 g/km
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.088/1.848/1.499 χλστ., 2.604 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.160 κιλά
Χώρος αποσκευών: 410 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 14.280 ευρώ-81,28