Εν μέσω σαρωτικών αλλαγών στην παγκόσμια αυτοκίνηση που επιφέρει ο ηλεκτρισμός, η Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, μας μιλά για το πώς η Ελλάδα έχει μπει και αυτή πλέον για τα καλά στο τρένο της ηλεκτροκίνησης.
Σε μια Ευρώπη όπου η αυτοκίνηση μετατρέπεται σιγά-σιγά σε… ηλεκτροκίνηση, η Ελλάδα δεν δίστασε εν μέσω πανδημίας κορωνοϊού να βάλει μπρος το μεγάλο της σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και να προετοιμαστεί για τις πολλές αλλαγές και απαιτήσεις του άμεσου μέλλοντος. Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, βρίσκεται πίσω από τη μεγάλη και πετυχημένη προσπάθεια που έχει γίνει συνολικά από τους ιθύνοντες των κυβερνητικών επιτελείων ώστε για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας η ηλεκτροκίνηση να οριοθετηθεί σε ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, να ενισχυθεί μέσω των κινήτρων που προσφέρονται σε όποιον επιλέξει σήμερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά και να προετοιμαστεί για ένα μέλλον 100% ηλεκτρικό.
Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε η κα. Σδούκου αναφέρεται στην επιτυχία του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και στο τι αναμένεται να αλλάξει το επόμενο διάστημα, επίσης μας μιλά για το πώς θα είναι το –ηλεκτρικό– μέλλον των μετακινήσεών μας, ενώ δεν διστάζει να αναφερθεί και στην αναγκαία στήριξη των υπόλοιπων «εναλλακτικών» καυσίμων, όπως είναι το φυσικό αέριο και το υδρογόνο.
Σ.Χ.: Το 2020 μπορεί να χαρακτηρίζεται παγκοσμίως ως το έτος της πανδημίας του κορωνοϊού, όμως στη χώρα μας μπορεί να χαρακτηριστεί και ως το έτος κατά το οποίο η ηλεκτροκίνηση από ουτοπία, έγινε απτή πραγματικότητα για τους Έλληνες πολίτες. Ένας από τους κύριους υπεύθυνους για αυτό είναι και το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» Πόσο ευχαριστημένη είσαστε σήμερα, 10 μήνες μετά την εκκίνηση του προγράμματος, από την εξέλιξη και την ανταπόκριση του κοινού;
Α.Σ.: Κύριε Χώτο, είναι αλήθεια ότι πέρυσι βάλαμε την ηλεκτροκίνηση «στην πρίζα», με βασικό εργαλείο τη δημιουργία, για πρώτη φορά στη χώρα μας, ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου. Η Ελλάδα ήταν ουραγός μεταξύ των 27 χωρών της Ε.Ε. τόσο σε ότι αφορά στους δείκτες διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στο μείγμα των μετακινήσεων, όσο και στην παλαιότητα των στόλων ιδιωτικών και δημόσιων οχημάτων. Σήμερα, συμπεριλαμβάνεται στις 8 ευρωπαϊκές χώρες που παρέχουν ένα ολιστικό πλέγμα άμεσων και έμμεσων κινήτρων για την αντικατάσταση των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων.
Η ηλεκτροκίνηση αγκαλιάστηκε από την ελληνική κοινωνία και τους πολίτες και αυτό αποτυπώνεται τόσο στα στατιστικά των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και στο υψηλό ενδιαφέρον για τις υποδομές φόρτισης, όσο και στο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά».
Δέκα μήνες μετά την έναρξη της δράσης έχουμε προσεγγίσει τις 14.000 αιτήσεις που αντιστοιχούν στο 25% των πόρων. Έχουμε δεχθεί περισσότερες αιτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε σχέση με όσα πουλήθηκαν την περίοδο 2015-2019. Και έχουμε δώσει χώρο στο ηλεκτρικό ποδήλατο με το πεντάλ να διεκδικεί ισότιμα τη θέση του έναντι του βολάν στους δρόμους.Η μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου μου δημιουργεί μεν την πεποίθηση ότι οι πολίτες ενστερνίζονται το όραμά μας. Ταυτόχρονα, ενισχύει το αίσθημα ευθύνης επειδή πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά. Πρέπει να προσφέρουμε ακόμα περισσότερα και καλύτερα κίνητρα για να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες και την υψηλή ζήτηση. Και να αξιοποιήσουμε γρήγορα και αποδοτικά τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για να αναπτύξουμε τις απαραίτητες υποδομές φόρτισης.
Σ.Χ.: Σκέφτεστε να ενισχύσετε τα κίνητρα του «Κινούμαι ηλεκτρικά»;
Α.Σ.: Έχοντας πια τη δυνατότητα να μετρήσουμε το αποτέλεσμα της δράσης, σχεδιάσαμε στοχευμένες βελτιωτικές παρεμβάσεις, προσανατολισμένες κυρίως προς τα πλέον ρυπογόνα και παλαιά οχήματα. Στο πλαίσιο αυτό, θα αυξήσουμε σημαντικά, σχεδόν στο διπλάσιο, το ποσό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών ταξί. Η προσέγγισή μας έχει να κάνει με την παλαιότητα των αυτοκίνητων, τους ρύπους που εκπέμπουν, αλλά και την υποχρεωτική απόσυρση χιλιάδων ταξί στο τέλος του χρόνου.
Επιπλέον, οι εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να ανανεώσουν σημαντικό ποσοστό του στόλου τους, καθώς θα αυξηθεί ο αριθμός των επιλέξιμων οχημάτων από τρία σε δέκα. Ταυτόχρονα, θα δοθεί η δυνατότητα να αποσύρουν ένα παλιό αυτοκίνητο για κάθε νέο ηλεκτρικό που αγοράζουν ή μισθώνουν. Και για να απαντηθεί και το ερώτημα πού θα φορτίζονται αυτά τα οχήματα, οι εταιρείες πλέον θα έχουν τη δυνατότητα επιδότησης και για την αγορά και εγκατάσταση «έξυπνων» φορτιστών.
Η υψηλή ζήτηση για τα ηλεκτρικά ποδήλατα μας ωθεί να παρέχουμε τη δυνατότητα επιδότησης και σε νομικά πρόσωπα με συγκεκριμένη όμως δραστηριότητα. Έτσι, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους κλάδους του τουρισμού, της εκμίσθωσης δικύκλων και ποδηλάτων, καθώς και στις υπηρεσίες διανομής κατ’ οίκον (delivery) θα μπορούν να επιδοτούνται για την αγορά έως δέκα ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Τέλος, όσον αφορά στα δίκυκλα και στα μικροαυτοκίνητα που ταξινομούνται σε αυτή την κατηγορία, θα αυξήσουμε το μέγιστο ποσό επιδότησης. Οι δύο τελευταίες παρεμβάσεις μας έχουν ως αφετηρία τη βελτίωση της μικροκινητικότητας στα αστικά κέντρα, ευνοώντας τις μετακινήσεις με ελαφρά ηλεκτρικά ποδήλατα και δίκυκλα.
Σ.Χ.: Κυρία Σδούκου, πώς φαντάζεστε την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα σε 10 χρόνια από σήμερα;
Α.Σ.: Κύριε Χώτο, η ηλεκτροκίνηση ξεκίνησε ως ένα ουτοπικό αφήγημα, όπως αφήσατε να διαφανεί στην εισαγωγική ερώτησή σας. Καταφέραμε όμως με συστηματική και σκληρή δουλειά να προσδώσουμε στο όραμά μας υπόσταση. Η σύλληψη της ιδέας μπορεί να ξεπήδησε ως όραμα, αλλά, πιστέψτε με, η πραγματικότητα είναι απείρως πιο πεζή. Χρειάζεται να θέτεις στόχους και χρονικά ορόσημα. Απαιτείται να παρακολουθείς συνέχεια τις εξελίξεις για να μπορείς να παρεμβαίνεις έγκαιρα όπου χρειάζεται. Εργαζόμαστε καθημερινά, ώστε να εκπληρώσουμε στο ακέραιο τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα: έως το 2030 για κάθε τρία νέα αυτοκίνητα που ταξινομούνται, το ένα να είναι ηλεκτρικό.
Δεν μου είναι εύκολο να φανταστώ το πού θα βρίσκεται η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα ύστερα από δέκα χρόνια. Δεν σας κρύβω πως ζηλεύω τις εικόνες από μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες του Βορρά, όπως το Άμστερνταμ, που έχουν ήδη ενσωματώσει τις βιώσιμες μετακινήσεις στην κουλτούρα τους. Σκεφτείτε μόνο πόσο σημαντικό θα ήταν για το περιβάλλον να μετακινούμαστε με ποδήλατα για όλες σχεδόν τις δραστηριότητές μας, από το να πάμε στην εργασία μας, μέχρι να πάμε να ψωνίσουμε στη γειτονιά ή απλώς να κάνουμε μια βόλτα.
Οπότε, εάν μπορούσα να αποτυπώσω σε λίγες γραμμές το δικό μου όραμα για την Ελλάδα, θα ήθελα να αντικρύσω ηλεκτρικά ταξί στα αεροδρόμια και στα λιμάνια, ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία, ακόμη και ηλεκτρικά φέρι-μποτ για τις μετακινήσεις μας σε κοντινά νησιά. Πόλεις χωρίς θόρυβο, χωρίς ατμοσφαιρική ρύπανση, μαμάδες που θα μπορούν να κυκλοφορούν στο κέντρο των πόλεων με τα καρότσια και τα μωρά τους και να χαίρονται τη βόλτα τους. Όσο ουτοπική και αν μοιάζει αυτή η εικόνα από ένα μέλλον που μόνο να φαντάζεται μπορεί κανείς, θεωρώ χρέος μου να συνεισφέρω με όλες μου τις δυνάμεις, ώστε η χώρα να υιοθετήσει το νέο πρότυπο που δημιουργεί η έννοια της ηλεκτροκίνησης για να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής μας και των επόμενων γενιών.
Σ.Χ.: Ποιος είναι ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης στα αστικά κέντρα, τα νησιά, αλλά και στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων της χώρας, εκεί όπου φορτιστές θα απαιτούνται συνεχώς τα επόμενα χρόνια από εγχώριους ταξιδιώτες αλλά και τουρίστες που θα έρθουν στη χώρα με το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο;
Α.Σ.: Για να σας απαντήσω ευθέως και ειλικρινά, οτιδήποτε έχουμε πει παραπάνω δεν είναι ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο χωρίς την ανάπτυξη ενός ικανού εθνικού δικτύου φόρτισης. Η πρώτη αναζήτηση κάποιου που θέλει να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι το μοντέλο ή η τιμή, αλλά η ευκολία πρόσβασης σε σημεία επαναφόρτισης.
Για τον λόγο αυτό, έχουμε προβλέψει την εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων μέσω των οποίων χωροθετούνται σε κάθε ελληνικό Δήμο δημόσια προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης. Το επόμενο και ουσιαστικό βήμα είναι να δημιουργήσουμε το πλαίσιο ώστε να προχωρήσουμε από την χωροθέτηση στην εγκατάσταση. Αυτό μελετάμε τώρα και σύντομα θα προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες προτάσεις.
Ταυτόχρονα, στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0», αξιοποιώντας πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, έχουμε συμπεριλάβει μια δράση επιδότησης για την εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε όλη την επικράτεια, παρέχοντας γενναία κίνητρα και παρακινώντας με τον τρόπο αυτό την ιδιωτική πρωτοβουλία. Άλλωστε, καταγράφεται σημαντικό ενδιαφέρον από μεγάλες και μικρότερες εταιρείες για τη δραστηριοποίησή τους στον κλάδο της φόρτισης, οι οποίες προφανώς βλέπουν την προοπτική και τη δυναμική αυτής της αγοράς.
Σ.Χ.: Αλληλένδετη με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι και η ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ώστε να εξασφαλιστεί ότι η ενέργεια που θα απαιτηθεί για τη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων θα προέρχεται από πηγές που δεν εκπέμπουν και δεν προκαλούν ρύπους. Ποια είναι τα βήματα που έχετε κάνει σε αυτόν τον τομέα;
Α.Σ.: Αν θέλουμε να μιλάμε πραγματικά για πράσινες μετακινήσεις είναι σαφές πως θα πρέπει η ενέργεια που τις τροφοδοτεί να προέρχεται από 100% ανανεώσιμες πηγές. Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί σημαντική παράμετρο του σχεδίου μας για τον εξηλεκτρισμό της οικονομίας. Ο στόχος που έχουμε θέσει για τη συνεισφορά των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή για το 2030 είναι πάνω από 60% (από 40% το 2020).Και είμαστε έτοιμοι να θέσουμε ακόμη πιο ψηλά τον πήχη επειδή, όπως έχει πει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, θέλουμε να διατηρηθούμε στην πρωτοπορία της πράσινης μετάβασης, εναρμονιζόμενοι πλήρως με τις νέες δεσμεύσεις της Ε.Ε. για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030.
Έτσι, γίνεται προφανές ότι η φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων κατευθείαν από το ηλεκτρικό δίκτυο, θα αποκτά ολοένα πιο πράσινο αποτύπωμα. Στο σημείο αυτό, να θυμίσω πως προωθούμε μηχανισμούς που θα διευκολύνουν τη φόρτιση απευθείας από ΑΠΕ, χάρη στην εγκατάσταση τοπικών συστημάτων παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας, σε συνδυασμό με υποδομές φόρτισης.
Σ.Χ.: Πόσο έτοιμο πιστεύετε ότι είναι το ηλεκτρικό δίκτυο για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης;
Α.Σ.: Θεωρώ, με βάση και τα στοιχεία που υπάρχουν, ότι οι υφιστάμενες υποδομές του Δικτύου Διανομής επαρκούν για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης, καθώς η αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, είναι αρκετά χαμηλή στη βάση των στόχων που έχουν τεθεί έως το 2030και ως εκ τούτου κρίνεται διαχειρίσιμη από το δίκτυο.
Επιπλέον, η στρατηγική που υιοθέτησε το ΥΠΕΝ για την ενθάρρυνση της ελεγχόμενης «έξυπνης» φόρτισης, συμβάλλει στην περαιτέρω αύξηση της χρήσης πράσινης ενέργειας, καθώς η φόρτιση προσαρμόζεται στη μη-ελεγχόμενη παραγωγή των φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων, ενώ παράλληλα αυξάνει τον δείκτη χρησιμοποίησης των υποδομών του Δικτύου Διανομής. Ο ΔΕΔΔΗΕ θα αποτελέσει καταλύτη στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα με βασικούς στόχους τη διευκόλυνση της σύνδεσης των υποδομών φόρτισης στο Δίκτυο Διανομής και τη μεγιστοποίηση της χρήσης πράσινης ενέργειας για ηλεκτροκίνηση.
Σ.Χ.: Κυρία Σδούκου, βρεθήκατε πρόσφατα μαζί με τον Πρωθυπουργό στην Αστυπάλαια για τα εγκαίνια του έργου «Αστυπάλαια Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί», μιας σύμπραξης της Ελληνικής Κυβέρνησης και του Ομίλου Volkswagen που θα μετατρέψει την Αστυπάλαια στο πρώτο ενεργειακά «πράσινο και έξυπνο» νησί της Μεσογείου. Πιστεύετε ότι ανοίγει ο δρόμος και για άλλες αντίστοιχες επενδύσεις;
Α.Σ.: Πράγματι, από τις πρώτες ημέρες της διακυβέρνησης της χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τέθηκε ως προτεραιότητα η ανάκτηση της αξιοπιστίας της χώρας και η αναστροφή του επενδυτικού κλίματος. Η μετατροπή της Αστυπάλαιας σε ευρωπαϊκό, και όχι μόνο, πρότυπο πράσινων μετακινήσεων, ενεργειακής αυτονομίας και βιώσιμης ανάπτυξης, επισφραγίζει τις πρωτοβουλίες μας προς αυτή την κατεύθυνση. Μέσα σε μόλις 7 μήνες από την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Volkswagen, το πρότζεκτ μπήκε σε εφαρμογή και μάλιστα σε μια κομβική στιγμή για την ανάκαμψη από τις συνέπειες της πανδημίας. Με πιλότο την Αστυπάλαια, πιστεύουμε πως ναι, έχει ανοίξει ο δρόμος για αντίστοιχες επενδύσεις. Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέλουμε όλα τα μικρά νησιά μας, και ειδικότερα τα λεγόμενα μη διασυνδεδεμένα (ΜΔΝ) με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, να μπορούν να αποκτήσουν ενεργειακή αυτονομία.
Σ.Χ.: Εκτός από την ηλεκτροκίνηση, σημαντικό ρόλο στην επίτευξη του στόχου για πιο πράσινες μετακινήσεις παίζουν το φυσικό αέριο, τα εναλλακτικά καύσιμα, καθώς και το υδρογόνο. Υπάρχει στα σχέδιά σας η περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου και η υιοθέτηση μιας στρατηγικής για την προώθηση του υδρογόνου και στη χώρα μας;
Α.Σ.: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι μια πράσινη πρόταση μετακίνησης που οφείλουμε να στηρίξουμε, καθώς παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη σε όλη την Ευρώπη. Για παράδειγμα, η γειτονική μας Ιταλία έχει περίπου 1.450 σημεία ανεφοδιασμού οχημάτων με CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο) και 100 σημεία LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), ενώ ο στόλος των οχημάτων φυσικού αερίου έχει ήδη ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο.
Την ίδια στιγμή, στη χώρα μας διαθέτουμε 24 σταθμούς CNG, ενώ το ΕΣΕΚ προβλέπει τη χρήση του φυσικού αερίου ως εναλλακτικού καυσίμου κίνησης για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών ρύπων, με την εκτίμηση ότι μέχρι το 2030 είναι δυνατό να λειτουργούν 8 σταθμοί ανεφοδιασμού LNG και άνω των 55 σταθμών ανεφοδιασμού CNG. Το πλάνο ανάπτυξης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, το οποίο προβλέπει την εγκατάσταση ικανού αριθμού σταθμών CNG και LNG που καλύπτουν το σύνολο του κύριου οδικού δικτύου της ηπειρωτικής Ελλάδας και των μεγάλων αστικών κέντρων, δίνει το στίγμα για την ανάπτυξη του φυσικού αερίου κίνησης στην χώρα μας, κυρίως για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία.
Από την άλλη πλευρά, το LNG είναι η πράσινη λύση που κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στα βαρέα οχήματα. Το παράδειγμα της Barilla στην Ιταλία είναι χαρακτηριστικό, καθώς η εταιρεία επέλεξε τον ανεφοδιασμό 650 σημείων διανομής με 50 φορτηγά LNG. Χώρες όπως η Ολλανδία, η Γαλλία και η Ισπανία εμφανίζουν σημαντική διείσδυση του LNG σε εταιρικούς στόλους. Τα νούμερα στην χώρα μας είναι σίγουρα πολύ χαμηλά, όμως ας μην ξεχνάμε ότι από χαμηλή βάση ξεκινήσαμε και στην ηλεκτροκίνηση. Με τη σωστή πολιτική προσέγγιση και την υιοθέτηση κατάλληλων κινήτρων, μπορούμε να διαμορφώσουμε συνθήκες ανάπτυξης των εναλλακτικών καυσίμων στη χώρα μας. Άλλωστε, η παροχή εναλλακτικών προτάσεων οχημάτωνCNG, LNG και bi-fuel από τις αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζει τη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών από τον καταναλωτή. Την ίδια στιγμή, σημαντικά έργα υποδομών ενέργειας, όπως ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων με LNG στη Ρεβυθούσα και οι συμπιεστές CNG σε πλήθος περιοχών, θα διευκολύνουν τη διείσδυση του φυσικού αερίου, βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και των μεταφορών.
Όσο για την Εθνική Στρατηγική για το υδρογόνο, αυτή είναι «work in progress» και θα ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες, δημιουργώντας τον καμβά πάνω στον οποίο το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον θα μετατραπεί σε απτά έργα. Ενδιαφέρον που αποτυπώθηκε και στην πρόσκληση που απευθύναμε από κοινού με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για projects που μπορούν να ενταχθούν στο Ευρωπαϊκό Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (ΙPCEI) Υδρογόνου, στην οποία η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγάλη.
Μεταξύ των προτάσεων, ξεχωρίζει o «Λευκός Δράκος», έργο μεγάλης κλίμακας που συντονίζει η ΔΕΠΑ Εμπορίας, το οποίο, εφόσον υλοποιηθεί, μπορεί να αποτελέσει υπόδειγμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς συνδυάζει την παραγωγή πράσινου υδρογόνου με τη χρήση ηλιακής ενέργειας και τη χρήση της παραγόμενης θερμότητας για την κάλυψη των αναγκών των δικτύων τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας, όπου θα δημιουργηθεί ενεργειακό κενό λόγω της απολιγνιτοποίησης. Παράλληλα,η περίσσεια υδρογόνου θα μεταφέρεται μέσω αγωγών ή ειδικών φορτηγών για πολλαπλές χρήσεις, μεταξύ άλλων, και σε πρατήρια ανεφοδιασμού οχημάτων.