Μετά το Μπιλμπάο, όπου ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος παρουσίασε έργα από τη συλλογή του στο Μουσείο Γκουγκενχάιμ (Guggenheim), ακουλούθησε το Εδιμβούργο, όπου η συλλογή του δεν παρουσιάζεται ως ανεξάρτητη και αυτόνομη αλλά σε σχέση -σε διάλογο θα έλεγε κανείς- με έργα της μόνιμης συλλογής του χώρου που φιλοξενείται.
Κεντρικό θέμα της έκθεσης είναι η πορεία του σώματος, ως κέλυφος υπαρξιακού, ιδεολογικού και κοινωνικού προβληματισμού, αλλά και ως πηγή δημιουργίας και προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να εξεταστούν οι πολλές και ποικίλες προσεγγίσεις των καλλιτεχνών στο θεμελιώδες αυτό ζήτημα, σε βάθος αρκετών δεκαετιών.
Ο προβληματισμός γύρω από το σώμα έχει ιδιαίτερη σημασία για τη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης Μοντέρνας Τέχνης της Σκωτίας. Πέρα από έναν σεβαστό αριθμό έργων του Γιόζεφ Μπόις, απ' όπου αντλείται και ο τίτλος της έκθεσης, η Πινακοθήκη φιλοξενεί και μια πλούσια συλλογή έργων Μοντέρνας Τέχνης και προπαντός Σουρεαλιστών και Ντανταϊστών καλλιτεχνών, όπως οι Πικάσο, Μπαλτίς, Μαγκρίτ, Οτο Ντιξ, για τους οποίους η θεματική του σώματος είχε ξεχωριστή βαρύτητα. Τα έργα αυτά συμπορεύονται με τα έργα των Λουίς Μπουρζουά, Μπρους Νάουμαν, Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Σάρα Λούκας, Μάθιου Μπάρνεϊ, Ρόμπερτ Γκόμπερ, Πολ Μακάρθι, Ερνέστο Νέτο, που ανήκουν στη συλλογή Δασκαλόπουλου και βέβαια με τα έργα του Στάθη Λογοθέτη και του Βλάση Κανιάρη, των δύο Ελλήνων που μετέχουν στην έκθεση.
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Ηνωμένο Βασίλειο η παράσταση-χορογραφία «Πρώτη Ύλη» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, που έχει ως κεντρικό θέμα το σώμα και την αμοιβαία θυσία που πρέπει να γίνει, τον αμοιβαίο ακρωτηριασμό για την επανασύνθεση και την ανεύρεση ενός νέου, κοινού βηματισμού.
Μετά από αυτή την έκθεση που θα βρίσκεται στο Εδιμβούργο, έως τις 8 Σεπτεμβρίου, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος μας είπε ότι θα συγκεντρώσει την δραστηριότητά του στην Αθήνα και την Ελλάδα και αυτό θα γίνει μέσα από το Ίδρυμα "Δήμεργον".
"Ετοιμάζουμε ήδη το πρόγραμμά μας που θα παρουσιαστεί τον Ιούνιο. Ο οργανισμός αυτός έχει σκοπό να προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερες ευκαιρίες στο ελληνικό κοινό να έρθει σε επαφή και να εμπνευστεί από τη σύγχρονη τέχνη. Έχω αποφασίσει δύο πράγματα: πρώτον δεν θα έχουμε δικό μας χώρο και η δραστηριότητά του δεν θα είναι να εκθέτει τη συλλογή. Το να φτιάχνει ο καθένας το προσωπικό του όραμα δεν είναι πια δημιουργικό. Πρέπει να συνεργαστούν όσοι έχουν διάθεση και χρήματα, ώστε να γίνουν πράγματα ελκυστικά και αποδοτικά για το ευρύ κοινό. Η συλλογή είναι ένα αποθετήριο, ένα πλούσιο υλικό που μπορεί να χρησιμεύσει για δανεισμό για μικρές και μεγάλες εκθέσεις. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι το ευρύ κοινό στην Ελλάδα και όλες οι δραστηριότητές μας θα έχουν αυτό τον προσανατολισμό. Σήμερα είναι μια χρυσή ευκαιρία διότι γκρεμίζονται όσα ξέραμε, και τα καλά και κακά και άρα πρέπει να μάθουμε καινούργια πράγματα" είπε ο πρόεδρος του ΣΕΒ.
Την επιμέλεια της έκθεσης "From Death to Death and Other Small Tales" που έχουν επισκεφθεί στους τρεις μήνες λειτουργίας της στο Εδιμβούργο 30.000 επισκέπτες, που αναμένεται να φτάσουν τις 100.000 έως τον Σεπτέμβριο, υπογράφει ο Κιθ Χάρτλεϊ, επικεφαλής επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης Μοντέρνας Τέχνης της Σκωτίας.
(ΑΜΠΕ)