Πολύ ισχυρή παραμένει η σχέση μεταξύ κοινωνικής προέλευσης και μορφωτικού επιπέδου στη Γερμανία, σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας που διενήργησε το Ινστιτούτο του Ντόρτμουντ για την Έρευνα στην Ανάπτυξη της Παιδείας. Η έρευνα διεξήχθη για λογαριασμό του Ιδρύματος Μπέρτελσμαν και τα αποτελέσματά της δημοσιεύονται σήμερα στο περιοδικό «Stern».
Όπως αναφέρεται στην έρευνα, τα παιδιά φτωχότερων οικογενειών ή μεταναστών έχουν σημαντικά μικρότερες πιθανότητες να παρακολουθήσουν το Γενικό Γυμνάσιο (το οποίο οδηγεί στο Πανεπιστήμιο) από ό,τι τα παιδιά ακαδημαϊκών, ακόμη και αν διαθέτουν την ίδια ευφυΐα. Η ανισότητα αυτή παρατηρείται κυρίως στις περιοχές της Βαυαρίας, της Βάδης- Βυρτεμβέργης, της Κάτω Σαξονίας και του Σλέσινγκ- Χολστάιν. Σε αυτές τις περιοχές, η πιθανότητα λήψης γενικού απολυτηρίου είναι για τα παιδιά των «ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων» 6,1 φορές μεγαλύτερη από ό,τι για τα παιδιά που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση. Η αντίστοιχη πιθανότητα για τις περιοχές του Βερολίνου, της Έσσης και του Αμβούργου είναι 2,5 φορές μεγαλύτερη, υπέρ των «πλουσιότερων» παιδιών.
Όπως αναφέρει το περιοδικό, παρά τις αλλεπάλληλες μεταρρυθμίσεις από το ομοσπονδιακό υπουργείο Παιδείας, κάθε χρόνο 60.000 νέοι βρίσκονται χωρίς γενικό απολυτήριο, ενώ το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα υπολείπεται ακόμη πολύ όσον αφορά την κοινωνική στήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους.