Φιλμική αφήγηση ή αφηγηματική φιλμογραφία; Το στίγμα του λογοτέχνη-σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη αναζήτησαν, χθες το βράδυ, στη Θεσσαλονίκη οι εισηγητές-παρουσιαστές του νέου του βιβλίου (του τέταρτου συγγραφικού του εγχειρήματος), με τίτλο «Το καλοκαίρι θα παίξει την Κλυταιμνήστρα».
Η συλλογή των 19 διηγημάτων («αφηγηματικές ψηφίδες- εμμονικές με τη μνήμη» και «μνημοτεχνήματα» τα χαρακτήρισε η εκ των εισηγητών Ιωάννα Ναούμ, λέκτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ) κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Πόλις».
«Η μνήμη μπορεί να κάνει τους ανθρώπους αθάνατους, και αυτό επιχειρεί στα κείμενά του με τις αναφορές σε ζώντες και τεθνεώτες 'ήρωες' μιας εποχής που πέρασε ανεπιστρεπτί. Εξάλλου, προέρχεται από το σινεμά που έχει μια ιδιότυπη αίσθηση αθανασίας» τόνισε ο εκ των εισηγητών, αρχιτέκτονας Φαίδων Χατζηαντωνίου.
Από τα 19 διηγήματα της συλλογής παρελαύνουν πρόσωπα αλλά και χώροι-«μύθοι» της μεταπολιτευτικής περιόδου, όπως ο Μάνος Χατζιδάκις, ο ποιητής Μανώλης Αναγνωστάκης ο σκηνοθέτης Αλέξης Δαμιανός, το εστιατόριο «Μαγεμένος αυλός», το «Άλσος Παγκρατίου», η «Ελεύθερη σκηνή», το «Μουσείο» ...
«Στον λεγόμενο 'παλιό ελληνικό κινηματογράφο' , όλα συνενώνονταν στο τέλος με έναν μικροαστικό ευτυχισμένο γάμο. Η δική μου γενιά κινηματογραφιστών αναζήτησε τη σύγκλιση ... πέρα από το γάμο- το μετά... Αλλά πώς να κάνεις νέο ελληνικό σινεμά όταν το πρότυπό σου είναι η λογοτεχνία και θαυμάζεις τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο; Ετσι κάναμε σινεμά με τη λογοτεχνία και τώρα, λογοτεχνία με τις μεθόδους του σινεμά» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο σκηνοθέτης- δημιουργός της μακροβιότερης (και ίσως σημαντικότερης) τηλεοπτικής σειράς ντοκιμαντέρ «Παρασκήνιο» Λάκης Παπαστάθης.
Αυτοπαρουσιαζόμενος, ο Λάκης Παπαστάθης μίλησε και πάλι για «το τέλος της αριστερής ευδαιμονίας», για την «οφειλή» του στο Γεώργιο Βιζυηνό , στον Παπαδιαμάντη, στο Θεόφιλο, για τα οράματα μιας γενιάς, την έννοια της παράδοσης,αλλά και τη διαφωνία του με τη ρήση «ουδείς αναντικατάστατος».
«Δεν αντικαθίσταται ο Κουν, ο Χατζιδάκις , ο Παπαδιαμάντης» είπε και το ... επιβεβαιώνουν και οι 195 σελίδες που καταλαμβάνουν τα 19 του «μνημοτεχνήματα», ένα από τα οποία (για τον «Μπερέ»- των γαλλικών ταινιών της γερμανικής κατοχής στο Παρίσι- τον μπερέ του Μανώλη Αναγνωστάκη) διάβασε στη χθεσινοβραδινή παρουσίαση του βιβλίου η θεατρολόγος Γιάννα Τσόκου.
Η παρουσίαση του βιβλίου έγινε στο πρόσφατα ανακαινισθέν θέατρο «Αυλαία».
(ΑΠΕ- ΜΠΕ)