Η πρώτη γενική απεργία στο Βέλγιο έπειτα από σχεδόν δύο δεκαετίες αναμένεται να προκαλέσει σχεδόν πλήρη παράλυση στη χώρα σήμερα, σε μια διαμαρτυρία τόσο προς την κυβέρνηση όσο και προς τους ηγέτες της ΕΕ που συναντώνται στις Βρυξέλλες.
Σχεδόν ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο θα τεθεί εκτός λειτουργίας, ομοίως τα λεωφορεία και τα τραμ, πολλά σχολεία πρόκειται να παραμείνουν κλειστά ενώ η παραγωγή στα εργοστάσια των αυτοκινητοβιομηχανιών Audi και Volvo θα ανασταλεί.
Το αεροδρόμιο Σαρλερουά, που αποτελεί σημαντικό σταθμό για την Ryanair και άλλες αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, αναγκάστηκε να ακυρώσει όλες τις πτήσεις λόγω των σχεδίων των συνδικάτων να αποκλείσουν το βασικό δρόμο που οδηγεί σε αυτό. Το εάν θα γίνουν πτήσεις σε οποιοδήποτε άλλο εκτός του κύριου διεθνούς αεροδρομίου στις Βρυξέλλες είναι άδηλο.
Οι συρμοί υψηλής ταχύτητας, όπως το Eurostar από το Λονδίνο και το Thalys από το Παρίσι, είχαν σταματήσει να κινούνται από και προς τη χώρα ήδη από αργά χθες.
Τα συνδικάτα κάλεσαν στην πρώτη γενική απεργία από το 1993 σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τα σχέδια της κυβέρνησης υπό τον Ελιό ντι Ρουπό να αυξήσει το όριο συνταξιοδότησης και να επιβάλει σειρά μέτρων με στόχο την εξοικονόμηση 11,3 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση αποφάσισε επίσης να παγώσει δαπάνες 1,3 δισ. ευρώ μετά την προειδοποίηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι κινδυνεύει να μην επιτύχει τους στόχους της.
Το Βέλγιο έχει δεσμευτεί να μειώσει το έλλειμμά του κάτω από το όριο του 3% φέτος για να αποφύγει την επιβολή προστίμου και να καθησυχάσει τους επενδυτές ότι τα δημοσιονομικά της χώρας τέθηκαν υπό έλεγχο.
Ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Fitch μιμήθηκε τους Standard & Poor's και Moody's και υποβάθμισε το αξιόχρεο της χώρας την Παρασκευή με αρνητική προοπτική, επικαλούμενος τις ανησυχίες για την επιδεινούμενη κρίση χρέους και την ύφεση που θα μπορούσε να υποσκάψει τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις.
Η κινητοποίηση συμπίπτει με την 17η Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ μέσα σε δύο χρόνια για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους. Υπό διαπραγμάτευση είναι η οριστικοποίηση της δημιουργίας του μόνιμου μηχανισμού «διάσωσης», του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) και το Δημοσιονομικό Σύμφωνο.
Η κυβέρνηση γνωρίζει ήδη ότι η ανάπτυξη φέτος θα είναι κατώτερη του 0,8% που προέβλεπε στον προϋπολογισμό του Δεκεμβρίου, με την προοπτική της στασιμότητας ή της συρρίκνωσης του εγχώριου προϊόντος να θεωρείται βέβαιο ότι θα την ωθήσει σε νέες περικοπές όταν επανεξετάσει τον προϋπολογισμό το Φεβρουάριο. Οικονομολόγοι προειδοποιούν ότι θα χρειαστεί να εξοικονομήσει ή να αντλήσει τουλάχιστον 1,5 ως 2 δισ. ευρώ ακόμα.
Ήδη οι πολιτικές δυνάμεις στη χώρα διαφωνούν έντονα για το από πού θα πρέπει να προέλθουν τα πρόσθετα αυτά κεφάλαια. Το γαλλόφωνο Σοσιαλιστικό Κόμμα του Ντι Ρουπό λέει ότι οι πλούσιοι πρέπει να επωμιστούν μεγαλύτερο βάρος, ενώ οι Φιλελεύθεροι και Χριστιανοδημοκράτες, που μετέχουν στην κυβέρνηση συνασπισμού έξι κομμάτων, ερίζουν ότι οι υψηλότεροι φόροι θα ωθήσουν τη χώρα σε ύφεση και ότι οι κρατικές δαπάνες μπορούν και πρέπει να μειωθούν περαιτέρω.
(ΑΠΕ - ΜΠΕ)