Έχοντας επενδύσει μέσα στο 2012 κεφάλαια ύψους 3,8 δισ. δολαρίων για αγορές πλοίων, αυξάνοντας το στόλο του κατά 217 πλοία, ο ελληνικός εφοπλισμός φιγουράρει στο Top 100 της Lloyd's List.
Με την επιρροή που ασκούν σε πλανητική κλίμακα οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν το προνόμιο να οδηγούν τη μόνη ελληνική βιομηχανία σε υψηλές επιδόσεις διεθνώς, σε μια περίοδο που η «ελληνική περίπτωση» τείνει να γίνει συνώνυμη της τραγωδίας. Οι Ελληνες εφοπλιστές με τα πλοία τους μεταφέρουν το 20% του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο σε ποσοστό 90% γίνεται διά θαλάσσης.
Στην εν λόγω λίστα, η οποία απαρτίζεται από επιχειρηματίες που πρωταγωνίστησαν το 2012 με τις κινήσεις και τις επενδύσεις που πραγματοποίησαν, συγκαταλέγονται οι εξής 14 Έλληνες εφοπλιστές και στελέχη της ναυτιλίας:
Στην πρώτα 5άδα είναι οι Γιάννης Αγγελικούσης στο Νο 4 και Γιώργος Οικονόμου στο Νο 5 και ακολουθούν η Aγγελική Φράγκου (18), Πήτερ Λιβανός (26), Γιώργος Προκοπίου (28), Βίκτωρας Ρέστης (56), Κωσταντίνος Κωνσταντακόπουλος (60), Συμεών Παληός (63), Νίκος Τσάκος (72), Θεόδωρος Βενιάμης (75) ως πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Κώστας Γραμμένος (81) καθηγητής στο Cass Business School του Λονδίνου, Δημήτρης Μελισσανίδης (82), Ευάγγελος Μαρινάκης (84) και Πήτερ Γεωργιόπουλος (90).
Τι τους ζήτησε ο Πρωθυπουργός
Πριν από ένα μήνα το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών είχε την πρώτη του συνάντηση με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, όπως ανακοινώθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου. Στη συνάντηση ήταν παρών ο υπουργός Ναυτιλίας Κώστας Μουσουρούλης και ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάννης.
Στη συνάντηση του πρωθυπουργού με το προεδρείο των Ελλήνων εφοπλιστών ετέθη και το φορολογικό καθεστώς των πλοιοκτητών, δεδομένου ότι στο «στόχαστρο» της τρόικας έχουν μπει όλες οι φοροαπαλλαγές και κατά συνέπεια και εκείνες που αφορούν στις ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα στην Ελλάδα.
Ψηλά στην ατζέντα των θεμάτων που συζητήθηκαν ήταν και η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης.
Μετά τη συνάντηση, ο κ. Σαμαράς αναφέρθηκε στις δύσκολες στιγμές που περνάει η χώρα, κάνοντας λόγο για ουσιαστικό και ηθικό χρέος όλων να συμβάλουν στην προσπάθεια για την ανάκαμψη του τόπου.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, ανέφερε ότι «ο εφοπλιστικός κόσμος συναισθανόμενος την κρισιμότητα των στιγμών, αλλά και τη μοναδική ευκαιρία που έχει η χώρα να ανακάμψει και να αναπτυχθεί, ανταποκρίνεται πλήρως στις προκλήσεις, δηλώνει παρών και συμβάλλει στην προσπάθεια μέσα από τα φορολογικά έσοδα που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος».
«Συνεισφέρετε»
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός συζήτησε ειδικότερα με τους εκπροσώπους του εφοπλισμού τις δυνατότητες που υπάρχουν ώστε ναυτιλιακά κεφάλαια να κατευθυνθούν προς παραγωγικές επενδύσεις σε τομείς της ελληνικής οικονομίας.
Επίσης, κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας ανέφεραν ότι συμφωνήθηκε ο εφοπλισμός να ενισχύσει άμεσα με ένα ποσό, που θα φθάσει τα 5 εκατ. ευρώ, τη λειτουργία των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού προκειμένου να ενισχυθούν οι υποδομές τους, κτιριακές και υλικοτεχνικές, ενώ συζητήθηκε η δημιουργία θέσεων εργασίας στη ναυτική εκπαίδευση - κατάρτιση, καθώς η ΕΕΕ έχει προτείνει τη λειτουργία ιδιωτικών μονάδων σε αυτή την αλυσίδα.
Ειδική συζήτηση έγινε ανάμεσα στις δύο πλευρές για το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας που έχει προκαλέσει η κρίση. Σύμφωνα με το Μαξίμου, «εξετάστηκαν τρόποι δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας στην ελληνική ναυτιλία» αφού μέσα στο 2012 η ανεργία των Ελλήνων ναυτικών έχει εκτιναχθεί κατά 50% με 4.000 άνεργους, ενώ η έλλειψη εργασίας έχει χτυπήσει πλέον σοβαρά τους αξιωματικούς, πλοιάρχους και μηχανικούς.
Φωτιά οι ξένες εφημερίδες εναντίον των Ελλήνων κροίσων
Αρθρο-φωτιά για τους Ελληνες εφοπλιστές είχε προ δεκαημέρου η γερμανική εφημερίδα Suddeutsche Zeitung με τίτλο «Ο κλεμμένος θησαυρός».
Η εφημερίδα στο άρθρο της τονίζει ότι «οι Ελληνες πλοιοκτήτες δεν πληρώνουν φόρους αλλά η κυβέρνηση δεν αντιδρά».
Ο αρθρογράφος τονίζει, με γλαφυρό τρόπο, ότι το κυνήγι του θησαυρού έχει παράδοση στους Ελληνες θαλασσοπόρους και αφηγείται την ιστορία του Ιάσονα με το χρυσόμαλλο δέρας. «Οι απόγονοι των Αργοναυτών ελέγχουν σήμερα το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, στην πατρίδα τους όμως δεν πληρώνουν φόρους. Αυτό τους το εγγυάται το άρθρο 107 του ελληνικού Συντάγματος».
Ο αρθρογράφος συνεχίζει λέγοντας ότι από τα 3.760 πλοία που βρίσκονται στην κατοχή Ελλήνων πλοικτητών μόνο 862 νηολογούνται με ελληνική σημαία, για φορολογικούς λόγους.
«Σήμερα η ναυτιλία είναι από τους μόνους τομείες στους οποίους η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή. Μαζί με τον τουρισμό είναι ο μόνος τομέας που μπορεί να φέρει κεφάλαια στην Ελλάδα. Εως και 200.000 άνθρωποι απσχολούνται σε αυτόν τον τομέα. Και η συνεισφορά στο ΑΕΠ είναι περίπου το 5%. Εάν οι πλοικτήτες εγκαταλείψουν την Ελλάδα απειλούνται 60.000 θέσεις εργασίας».
Η γερμανική εφημερίδα καταλήγει λέγοντας ότι από τη φορολόγηση των εφοπλιστών θα μπορούσαν να μπουν στα ελληνικά ταμεία 9 δισ. ευρώ και τόνιζε ότι «οι Ελληνες ολιγάρχες δεν είναι πρόθυμοι να δώσουν τίποτα στο διεφθαρμένο κράτος τους».
Αρνητική και η Le Monde : «London Greeks»
«Οι Έλληνες του Λονδίνου, ένας κόσμος μυστικός με προνομιακή φορολογική μεταχείριση» τιτλοφορείται το άρθρο που συνοδεύεται (στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας) με τη γνώριμη στο εξωτερικό εικόνα του Αριστοτέλη Ωνάση.
Οι «London Greeks», όπως αποκαλούνται από τη Monde, ελέγχουν έως και το 20% του ελληνόκτητου στόλου όμως καλύπτονται από πέπλο μυστηρίου. Στον ετήσιο κατάλογο των Sunday Times με τους 1000 πλουσιότερους κατοίκους της Βρετανίας «εμφανίζεται μόνο ο Ι. Γουλανδρής και όχι μέλη των οικογενειών Χανδρή, Εμπειρίκου, Λαιμού, Χατζηπατέρα, Νιάρχου ή Τσάκου» λέει ο Monde.
«Είναι αδύνατον να μάθεις κάτι περισσότερο διότι πρόκειται για ιδιωτικές επιχειρήσεις που προσλαμβάνουν τους καλύτερους δικηγόρους για να κρατούν τους περίεργους σε απόσταση. Οι περισσότεροι από αυτούς αρνούνται ακόμα και το ότι διαμένουν στο Λονδίνο» δηλώνει στην εφημερίδα ο συντάκτης του σχετικού καταλόγου Φίλιπ Μπέρεσφορντ. Ασφαλώς το βασικό κίνητρο αυτής της μυστικοπάθειας είναι φορολογικό, αναφέρει το δημοσίευμα. Στη συνέχεια γίνεται ιστορική αναδρομή της παρουσίας των ελλήνων εφοπλιστών στο Λονδίνο όπου σημειώνεται ότι οι πρώτοι έφτασαν το 1850 αγοράζοντας ατμόπλοια ενώ το δεύτερο κύμα έφτασε στη διάρκεια του ελληνικού εμφυλίου πολέμου.
Στο ένα από τα δύο άρθρα γίνεται λόγος για τον «ομφάλιο λώρο» μεταξύ κράτους και εφοπλιστών και αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «για να ζεις με άνεση στην Ελλάδα, είναι καλύτερα να μένεις στην αφάνεια». Η εφημερίδα επισημαίνει πως κανένας πολιτικός δεν έχει τολμήσει να τα βάλει με τους εφοπλιστές οι οποίοι εν μέσω κρίσης μένουν ανέγγιχτοι από φορολογικής απόψεως.
«Ο δεσμός αυτός είναι το άρθρο 107 του Συντάγματος» που εξαιρεί τους εφοπλιστές από τη φορολογία επί των κερδών, στην οποία υποχρεώνεται ο υπόλοιπος επιχειρηματικός κόσμος, ενώ επιβάλλεται μόνο μια ειδική φορολογία επί του τονάζ του στόλου. «Ακόμα και οι διαδηλωτές στους δρόμους συνδέουν τους εφοπλιστές με την πλουτοκρατία και την κυβέρνηση των εχόντων, όμως το προνομιακό καθεστώς τους δεν αποτελεί αντικείμενο δημόσιας συζήτησης στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα οι φορολογικές απαλλαγές της Εκκλησίας» σημειώνει χαρακτηριστικά η εφημερίδα.
«Οι εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις έχουν αντιληφθεί το μήνυμα. Κανείς από τους ηγέτες της Ελλάδας δεν θα ήθελε να δει τους εφοπλιστές -που συνεισφέρουν κατά 6% στο ΑΕΠ- να εγκαταλείπει τη χώρα» προσθέτει.
Εγγραφο Βρυξελλών για τους εφοπλιστές
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν έχει αποστείλει από τις 17 Αυγούστου έγγραφο στην ελληνική κυβέρνηση με το οποίο θέτει συνολικά 35 κρίσιμα ερωτήματα, με στόχο να διερευνήσει την ύπαρξη κρατικών μέτρων προς όφελος των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα.
Οπως αναφέρει το έγγραφο στην περίπτωση που διαπιστωθεί η ύπαρξη τέτοιων μέτρων, να ελέγξει κατά πόσο τα μέτρα αυτά είναι συμβατά με την εσωτερική αγορά. Για την αποστολή απαντήσεων τέθηκε προθεσμία 20 ημερών, η οποία παρήλθε, για να σταλούν και να ελεγχθούν ώστε να διαπιστωθεί εάν θα κινηθεί νομική διαδικασία εις βάρος της χώρας μας.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως η κυβέρνηση θα πρέπει να καταργήσει αμέσως όσες φοροαπαλλαγές αντίκεινται στο κοινοτικό δίκαιο προκειμένου να μην παραπεμφθεί η χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Φόροι 140 εκατ. ευρώ στους Ελληνες εφοπλιστές
Περί τα 140 εκατ. ευρώ επιπλέον εκτιμάται ότι θα εισπράξει το κράτος από τη φορολόγηση των Ελλήνων εφοπλιστών μέσω του συστήματος φορολόγησης tonnage tax το 2013 και το 2014.
Ο προϋπολογισμός του 2013 και το Μεσοπρόθεσμο προβλέπουν φορολογία 80 εκατ. ευρώ, πλέον των 14,6 εκατ. ευρώ για το 2013 και είσπραξη περί των 60 εκατ. για το 2014.
Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι με «συνυποσχετικό μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας προσδιορίζεται ο τρόπος καταβολής και το ύψος της συνεισφοράς της τελευταίας για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας του σχετικού ποσού μη δυνάμενου να είναι κατώτερο των 140 εκατ. ευρώ».
Εισφορά 30.000 ευρώ
Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης πρότεινε πρόσφατα στα μέλη της Ενωσης να συνεισφέρουν με το ποσό των 30.000 δολαρίων, ο καθένας, προκειμένου να ενισχύσουν τον κρατικό προϋπολογισμό στην προσπάθειά που γίνεται για να αποφύγει η χώρα την χρεοκοπία.
Η πρωτοβουλία αυτή όμως έχει προκαλέσει πολλά σχόλια μεταξύ των μελών της Ενωσης καθώς πολλοί επισημαίνουν ότι οι εφοπλιστές θα έπρεπε να κάνουν μια πραγματικά γενναιόδωρη προσφορά, έστω και ως συμβολική χειρονομία.
Οι ίδιοι αντιπροτείνουν ένα ποσό της τάξης του ενός εκατομμυρίου δολαρίων ανά εφοπλιστή, σημειώνοντας ότι με την πρόταση του κ. Βενιάμη κινδυνεύει να ευτελισθεί η προσπάθεια και να λοιδορηθούν τα μέλη της Ενωσης.
Ο κ. Βενιάμης εκτός από τις εφοπλιστικές του δραστηριότητες έχει και άλλες δραστηριότητες μεταξύ των οποίων η η συμμετοχή ως βασικού μετόχου στη διαφημιστική εταιρεία mass η οποία έχει δηλώσει πτώχευση.
Ποιοι είναι οι Ελληνες Κροίσοι της Lloyd's List
6ος. Γιάννης Αγγελικούσης Angelicoussis Shipping Group
Πρώτος εκ των Ελλήνων στη λίστα και σε υψηλή θέση, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές του πλανήτη. Ιδιαίτερα χαμηλού προφίλ, λέγεται ότι όλες οι αποφάσεις του ενώπιον κρίσεων ήταν σωστές. Ο όμιλος αναπτύσσεται οργανικά με ένα συνεχές και κυλιόμενο πρόγραμμα ναυπηγήσεων δεξαμενόπλοιων και φορτηγών πλοίων. Έχει υπό τον έλεγχό του περισσότερα από 100 καράβια. Ο Αγγελικούσης, που χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά την ελληνική σημαία, ελέγχει περισσότερο από το 20% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας ολόκληρου του υπό ελληνική σημαία στόλου. Έχει άριστη συνεργασία με γίγαντες όπως η ExxonMobil και η Chevron.
13ος. Ευθύμιος Μητρόπουλος International Maritime Organization
Ο γενικός γραμματέας του International Maritime Organization εκτιμάται ότι έχει επηρεάσει με την προσωπικότητά του το παγκόσμιο θεσμικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργεί η ποντοπόρος. Χαρακτηρίζεται εξαιρετικός διαπραγματευτής και deal maker. Η θητεία του λήγει σε ένα χρόνο και μέσα σ' αυτήν έχει ήδη δει κοσμογονικές αλλαγές που επηρέασαν τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας. Κατάγεται από το Γαλαξίδι και το Lloyd's List, που τον κατέταξε δεύτερο πιο ισχυρό Έλληνα στη ναυτιλία, έχει χαρακτηρίσει τον γραμματέα του ΙΜΟ «μακιαβελικό διπλωμάτη με ατσαλένια γροθιά».
15ος. Γιώργος Οικονόμου Cardiff Marine
«Ένας άνθρωπος που έχει ονομάσει το γιοτ του Barracuda δεν μπορεί να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να εξασφαλίσει και να διατηρήσει ένα αγγελικό προφίλ», αναφέρει το Lloyd's List για τον τρίτο ισχυρότερο Έλληνα στην παγκόσμια ναυτιλία.
Με εισηγμένες και ιδιωτικές επιχειρήσεις ο Οικονόμου χαρακτηρίζεται ως προς το μέγεθος ισάξιος του Αγγελικούση, καθώς ελέγχει και αυτός στόλο της τάξεως των 100 πλοίων. Η επιρροή του όμως επεκτείνεται μέσω πολλών άλλων επιχειρήσεων και σε κλάδους όπως η υπεράκτια εξόρυξη πετρελαίου με πανάκριβα σκάφη αξίας 650 εκατ. δολ.το καθένα. Συνολικά η εταιρεία αυτή έχει στόλο αξίας 3 δισ. δολ., ενώ ο Οικονόμου έχει μπει και στα κοντέινερ. Η αυτοκρατορία του ονομάζεται Cardiff Marine. Τα γραφεία της δεσπόζουν επί της λεωφόρου Κηφισίας στο ύψος του Αμαρουσίου. Η επιχειρηματικότητά του έχει οδηγήσει εταιρείες όπως η Morgan Stanley να συγκροτήσουν κοινοπραξίες μαζί του, σαν την Heidmarmarine.
18ος. Πέτρος Γεωργιόπουλος Genmar, Genco, BalticTrading, AegeanMarine
Επικεφαλής τεσσάρων εισηγμένων ναυτιλιακών στη Νέα Υόρκη ο Έλληνας εφοπλιστής φημίζεται για τις εξαιρετικές σχέσεις που διατηρεί με τον τραπεζικό κλάδο, οι οποίες του επιτρέπουν να κινείται σε νερά όπου άλλοι δεν τολμούν, αναφέρει χαρακτηριστικά το Lloyd's List. Τραπεζίτης που μεταπήδησε στη ναυτιλία με μεγάλες συμμετοχές σε ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το Lloyd, έχει κάνει αρκετούς ανθρώπους πολύ πλούσιους.
25η. Αγγελική Φράγκου Navios Maritime
Η κόρη του καπετάν Νίκου Φράγκου ελέγχει περισσότερα από 20 δεξαμενόπλοια και 70 ποντοπόρα φορτηγά, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι περισσότερες από 200 φορτηγίδες που λειτουργούν υπό την αιγίδα των επιχειρήσεων του ομίλου της στη Νότιο Αμερική. Σε μια δύσκολη χρονιά όπως η φετινή, η Φράγκου κατόρθωσε να σηκώσει περισσότερα από 600 εκατ. δολάρια από τις αγορές, συνεχίζοντας την αλματώδη ανάπτυξη του ομίλου που δημιούργησε μόνη της. Με μεταπτυχιακό πολιτικού μηχανικού στο Columbia και με επαγγελματική προϋπηρεσία ως αναλύτρια σε τράπεζα της Νέας Υόρκης, η Φράγκου από το 2004 και μετά έχει αποκτήσει πολύ μεγάλο εκτόπισμα στη βιομηχανία. Έχει τρεις εισηγμένες επιχειρήσεις, όλες υπό την ομπρέλα της Navios, ελέγχει δε και μονάδα logistics. Η εκ Χίου πλοιοκτήτρια είναι από τις λίγες γυναίκες που έχουν διακριθεί στην ποντοπόρο.
44ος. Θανάσης Μαρτίνος EasternMediterraneanMaritime.
Ο μεγαλύτερος από τους τρεις γιους της Αθηνάς Μαρτίνου. Η εταιρεία του ελέγχει 30 δεξαμενόπλοια και φορτηγά και είναι η μικρότερη από τις τρεις της οικογένειας. Η Miverva και η Fenamaris που διευθύνει ο αδελφός του Ντίνος διαχειρίζονται η καθεμία στόλους με περισσότερα από 40 πλοία. Για να αντιληφθεί όμως κανείς καλύτερα την επιρροή της οικογένειας Μαρτίνου στη ναυτιλία, αρκεί να αναλογιστεί ότι στη Fenamaris ξεκίνησαν να δουλεύουν περισσότεροι από 30 Έλληνες, που σήμερα είναι εφοπλιστές.
47ος. Βίκτωρ Ρέστης Restis Group
Ο όμιλος ελέγχει περί τα 90 πλοία, κυρίως φορτηγά, 20 εκ των οποίων λειτουργούν υπό την αιγίδα της εισηγμένης στις ΗΠΑ Ceanergy. Έχει επίσης μερίδιο στην επίσης εισηγμένη FreeSeas. Η ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης είναι η Enterprises, ενώ η οικογένεια Ρέστη έχει μερίδια στον τραπεζικό τομέα και στο ελληνικό MTV.
55ος. Επαμεινώνδας Εμπειρίκος Embiricos Shipbrokers
Ο Ανδριώτης εφοπλιστής θεωρείται ο «γαλαζοαίματος» της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος που βρίσκεται μεταξύ των 100 ισχυρότερων εφοπλιστών, αναφέρουν οι συντάκτες της Lloyd's List. Πάνω από 10 χρόνια προΐσταται του Greek Shipping Cooperation Committee του Λονδίνου. Το Committee είναι το πανίσχυρο λόμπι των Ελλήνων εφοπλιστών του Λονδίνου που μαζί με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών από την Αθήνα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες του κλάδου διεθνώς. Η οικογένεια Εμπειρίκου βρίσκεται στο Λονδίνο από το 19ο αιώνα. Το Μάιο του 2010 αποχώρησε από τη θέση του προέδρου του Committee και έκτοτε ο όμιλος Εμπειρίκου έχει αυξήσει σημαντικά τις αγοραπωλησίες στη ναυτιλία. Το λονδρέζικο γραφείο λέγεται Embiricos Shipbrokers και το αθηναϊκό Aeolos Management. Ο όμιλος έχει μπει στα κοντέινερ και βέβαια σε δεκάδες μεγάλα δεξαμενόπλοια.
64ος. Θόδωρος Βενιάμης Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών από το 2008, ελέγχει και την εταιρεία Golden Union που ίδρυσε το 1977. Ειδικεύτηκε στη μετατροπή φορτηγών σε ειδικού τύπου μεταφορείς τσιμέντου, γεγονός το οποίο βοήθησε να γίνει η Ελλάδα τη δεκαετία του '80 ο μεγαλύτερος εξαγωγέας τσιμέντου στον κόσμο. Η εταιρεία σήμερα ελέγχει στόλο 30 πλοίων.
69ος. Κώστας Β. Κωνσταντακόπουλος Costamare Inc.
Προσφάτως εισηχθείσα στη Νέα Υόρκη η Costamare εκτιμάται ότι διαθέτει ρευστότητα 1 δισ. δολ., με την οποία αναμένεται να καθορίσει το τοπίο στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο 41χρονος Κώστας Κωνσταντακόπουλος ανέλαβε τα ηνία της ναυτιλιακής από τον πατέρα του Βασίλη και έχει πρωτοστατήσει στην επέκτασή της στην Ασία. Στα πλαίσια αυτά ίδρυσε και την Shaghai Costamare, που τρέχει ορισμένα από τα 45 containerships. Ασχολείται με τον αθλητισμό, διατηρεί χαμηλό προφίλ και χαρακτηρίζεται άξιος διάδοχος του πατέρα του. Ηγήθηκε της πρόσφατης εισαγωγής της εταιρείας στο χρηματιστήριο.
84ος. Παναγιώτης Τσάκος Tsakos Group
Ο όμιλος Τσάκου διαθέτει εταιρείες εισηγμένες και μη. Πενήντα δεξαμενόπλοια ελέγχει η εισηγμένη ΤΕΝ και περισσότερα από 30 δεξαμενόπλοια και άλλα πλοία οι μη εισηγμένες. Ο ιδρυτής του ομίλου καπετάν Παναγιώτης Τσάκος έγινε από καπετάνιος ιδιοκτήτης πριν από 40 χρόνια. Σήμερα έχει δώσει το δαχτυλίδι της διαδοχής στο γιο του Νικόλα.
Με μεγάλες επενδύσεις και εκτός ναυτιλίας ο όμιλος έχει στενότατες σχέσεις με τη Νότιο Αμερική, όπου ελέγχει ναυπηγεία και πραγματοποιεί πλούσιο φιλανθρωπικό έργο.
88ος. Ευάγγελος Μαρινάκης Capital Maritime
Εισηγμένος στην Wall Street δραστηριοποιείται στα μεγάλα και μεσαία δεξαμενόπλοια, τόσο με την Capital όσο και με την Crud Carriers. Ο όμιλός του θεωρείται από τους μεγαλύτερους συνεργαζόμενους εταίρους της ΒΡ, ενώ όπως φαίνεται χτίζει εξίσου καλές σχέσεις και με την Shell, κατά το Lloyd's. Έχει στόλο με περισσότερα από 40 πλοία, ενώ έχει εισέλθει τώρα και στον κλάδο των κοντέινερ και των φορτηγών.
Δεν είναι όλοι Κροίσοι
Ας σημειωθεί ότι οι Ελληνες εφοπλιστές δεν είναι όλοι Κροίσοι αφού υπάρχουν και πλοικτήτες που διαθέτουν μόνο 1-2 πλοία. Υπάρχουν μεταξύ τους και εκείνοι που θεωρούν ότι οφείλουν να καταβάλλουν φόρους και ισχυρίζονται ότι πραγματοποιούν επενδύσεις στην Ελλάδα που συνεισφέρει στο ΑΕΠ της χώρας και προσφέρει εργασία σε χιλιάδες εργαζομένους.