Σημαντικά θέματα των κολεγιών, όπως η ανανώριση μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών που εκδίδονται από κολέγια στην Ελλάδα, ρυθμίζονται με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου.
Συγκεκριμένα, με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου:
- Αναγνωρίζεται η δυνατότητα συνεργασίας των κολεγίων με πανεπιστήμια και άλλων χωρών πλην της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε επίπεδο προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. Μόνη προϋπόθεση που τίθεται είναι αυτά τα ιδρύματα να είναι πιστοποιημένα από διεθνείς οργανισμούς που θα ορίσει το υπουργείο Παιδείας. Ετσι, σύμφωνα με ιδιοκτήτες των κολεγίων, αίρεται η προϋπόθεση που υπήρχε έως σήμερα, με την οποία για να αναγνωριστεί ένας τίτλος σπουδών θα πρέπει το συνεργαζόμενο πανεπιστήμιο να είναι αναγνωρισμένο ευρωπαϊκό ΑΕΙ.
- Με το «Μνημόνιο 3», με το οποίο συμπληρώθηκε ο νόμος περί κολεγίων, ορίζεται ότι οι απόφοιτοι των κολεγίων στην Ελλάδα θα μπορούν να διεκδικούν θέσεις πτυχιούχων ανώτατης σχολής στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
- Συγχρόνως, θα μπορούν να διεκδικήσουν σχετική προαγωγή ή μισθολογική αναβάθμιση, θα μπορούν να μετέχουν σε προγράμματα του ΟΑΕΔ ή άλλων Οργανισμών και θα έχουν όλα τα εργασιακά δικαιώματα που έχουν οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων.
Στο άρθρο 7 τονίζεται ότι «τα κολέγια είναι πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που παρέχουν κατ' αποκλειστικότητα σπουδές βάσει συμφωνιών πιστοποίησης (validation) και δικαιόχρησης (franchising) με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες αρχές στη χώρα που εδρεύουν, οι οποίες οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor) τουλάχιστον τριετούς διάρκειας σπουδών και φοίτησης ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών».
Υπουργείο Παιδείας: Με τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου που αφορούν στα κολέγια δεν θίγεται ο δημόσιος χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης
Σχετικά με τις πράξεις νομοθετικού περιεχόμενου που αφορούν στα κολέγια, πηγές του υπουργείου παιδείας διευκρινίζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι με αυτές δεν θίγεται ο δημόσιος χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Συγκεκριμένα στο μεσοπρόθεσμο είχε ρυθμιστεί τι είναι τα κολέγια αλλά και η διαδικασία με την οποία δίδεται η επαγγελματική τους ισοδυναμία. Τώρα – διευκρινίζεται - στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου, αυτό που επαναδιατυπώθηκε για να γίνει πιο ξεκάθαρο, είναι ότι οι απόφοιτοι κολλεγίων μπορούν να αποκτήσουν την επαγγελματική τους ισοδυναμία σύμφωνα με το άρθρο 16 του νόμου, που αναφέρει λεπτομερώς τη διαδικασία.
Δηλαδή υπό τον κίνδυνο προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αλλά και μετά τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2005 και το 2007, η κυβέρνηση διασφαλίζει οριστικά τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των κολεγίων, χωρίς όμως να θίγει τον δημόσιο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας.