Μια άλλη παράμετρος της οικονομικής κρίσης που συνεχίζει να μαστίζει πολλά ελληνικά νοικοκυριά, εμφανίζεται σε μια πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat και δείχνει πως υπάρχει εκροή μαθητών από την ιδιωτική εκπαίδευση.
Σύμφωνα με τον Νικολαΐδη Αλέξη, Economic Research & Sectoral Studies Analyst, η οικονομική ύφεση οδήγησε πολλά νοικοκυριά στη λύση της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης για τα παιδιά τους. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ-ΣΤΑΤ, κατά την έναρξη της περιόδου 2013/14 στα ιδιωτικά σχολεία της χώρας φοιτούσαν συνολικά 76.612 μαθητές, έναντι 80.460 την προηγούμενη περίοδο (μείωση 4,8%, ή 3.800 λιγότεροι μαθητές).
Όπως μεταφέρει και το Fortune, η υποχώρηση αυτή προήλθε κυρίως από τη μείωση στον τομέα των λυκείων (περίπου 2.000 λιγότεροι μαθητές) και δευτερευόντως από τους μαθητές δημοτικού (πτώση 1.800 μαθητών). Σε σχέση με την περίοδο 2008/09 τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια εμφανίζουν σωρευτική απώλεια περίπου 14.700 μαθητών (-16%).
Από την μεριά του ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων, σημειώνει πως οι εγγραφές κατά τη φετινή σχολική χρονιά εμφανίζουν σταθερότητα μετά τη μεγάλη υποχώρηση της προηγούμενης τριετίας. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περιορισμένη κάμψη 2.000 μαθητών, προερχόμενη κυρίως από τον τομέα των ιδιωτικών λυκείων.
Η διαφορά σε σχέση με προηγούμενα χρόνια είναι συνήθως οι αποχωρήσεις γίνονταν όταν το παιδί άλλαζε εκπαιδευτική βαθμίδα. Η επί τα χείρω αλλαγή των οικονομικών συνθηκών, εντός των οικογένειών, όμως, άλλαξαν ακόμα και αυτή τη... σταθερά: πλέον παιδιά φεύγουν από το ιδιωτικό σχολείο που φοιτούσαν ακόμα και στα ενδιάμεσα στάδια.
Τα περισσότερα εκπαιδευτήρια έχουν προχωρήσει σε εκπτώσεις στα δίδακτρα, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν υποστεί υποχώρηση του αριθμού των μαθητών και άνοδο επισφαλειών από τις περιπτώσεις μη καταβολής. Σύμφωνα με το ΚΑΝΕΠ, τα δίδακτρα αυξάνονταν έως τα τέλη του 2011, ενώ έκτοτε ακολουθούν καθοδική πορεία, παραμένοντας πάντως υψηλότερα σε σχέση με τα χρόνια πριν από την εκδήλωση της ύφεσης.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Infobank Hellastat, «η πολιτική για τη δημοσιονομική προσαρμογή της χώρας συνεπάγεται υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης και ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό και υποδομές. Τα προβλήματα αυτά, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν ενταθεί, εκτιμάται ότι θα επιτρέψουν στον κλάδο να συνεχίσει στο άμεσο μέλλον την ανοδική πορεία που ανακόπηκε τα 3 προηγούμενα έτη.
Πάντως, μεγαλύτερη ανθεκτικότητα επιδεικνύουν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα με δυνατότητα μείωσης των διδάκτρων, καθώς και παροχής διαφόρων μορφών διευκολύνσεων αποπληρωμής».