Η κρίση στην Ελλάδα χτύπησε όλους τους παραγωγικούς τομείς και άλλαξε δραστικά την οπτική γωνία που βλέπαμε τα πράγματα. Μπορεί να μην ισχύει για όλους τους Έλληνες, σίγουρα πάντως έδωσε μια διαφορετική προοπτική στους νέους.
Σε ένα διθυραμβικό ρεπορτάζ του Forbes, το οποίο υπογράφει η δημοσιογράφος Cathy Huyghe, σκιαγραφείται το νέο τοπίο στην παραγωγή κρασιού στη χώρα μας, αλλά και η αναδυόμενη κουλτούρα γύρω από την αμπελουργία.
Επί της ουσίας μπορούμε να πούμε ότι η κρίση έφερε ξανά το κρασί στην επιφάνεια, καθώς ο φόρος που του έχει επιβληθεί είναι σταθερός, σε αντίθεση με άλλα ποτά (ουίσκι και βότκα) που έχει ανέβει αρκετά.
Ο Δρ. Γιάννης Βογιατζής διευθυντής οινολόγος της Μπουτάρης ΑΕ σημειώνει: «Στην αρχή της κρίσης είδαμε τις πωλήσεις μας να πέφτουν, αλλά υπήρξε παράλληλα και η άνοδος κάποιων συγκεκριμένων ειδών ποτών να ισορροπούν κάπως την κατάσταση».
Η αίσθηση είναι ότι ο καταναλωτής πλέον στρέφεται περισσότερο σε ντόπια προϊόντα και ιδιαίτερα για το κρασί αναζητεί τις μικρές παραγωγές, ενώ όταν βγαίνει έξω για φαγητό μπορεί να παραγγείλει ένα ποτήρι κρασί, αντί για ολόκληρο μπουκάλι.
Είτε έτσι, είτε αλλιώς η κουλτούρα του κρασιού, επανέρχεται στην Ελλάδα με εντυπωσιακούς ρυθμούς.
Οι νέοι στο... παιχνίδι
Η καλλιέργεια του σταφυλιού είχε πάντα κυρίαρχη θέση στην Ελλάδα, σημειώνεται στο άρθρο, όπως εκείνη της ελιάς, της φάβας, των ροδάκινων, της τομάτας και άλλων προϊόντων πρώτης γραμμής.
Ωστόσο πλέον το επίπεδο της αγροτικής παραγωγής έχει περάσει από την κλασική οικογενειακή φάρμα, σε πιο εκλεπτυσμένες και σύγχρονες μορφές. Η μόρφωση και η εκπαίδευση παίζουν σημαντικότερο ρόλο και σε αυτά το σημείο η είσοδος των νέων γενεών στην παραγωγή κρασιού, λειτουργεί επ' ωφελεία του προϊόντος, καθώς η νέα γενιά με την τεχνογνωσία που φέρει, μπορεί να αποδώσει καλύτερα και να φέρει θαυμαστά αποτέλεσματα.
Η Βιβή Παπασπύρου, οικονολόγος στην εταιρεία «Μπουτάρης», στην Κρήτη σημειώνει: «Μεγαλώσαμε όλοι με την προοπτική να δουλέψουμε σε ένα γραφείο. Τώρα υπάρχει μια προσαρμογή στη χειρωνακτική εργασία. Αλλωστε δεν μπορείς να καλλιεργήσεις σταφύλια με ένα... πρόγραμμα στον υπολογιστή σου».
Η στροφή των νέων προς τα αμπέλια και την ύπαιθρο είναι αξιοσημείωτη και ο αριθμός των νέων οινοπαραγωγών αυξάνεται τα τελευταία χρόνια. Ο κ. Βογιατζής υπολογίζει πως μόνο στην Νάουσα υπάρχει αύξηση της τάξης του 25%. Οι νέοι επιλέγουν πλέον συνειδητά να σπουδάσουν οινολογία και να μπουν στην αγορά του κρασιού δυναμικά και με φρέσκιες, πρωτοποριακές ιδέες.