Στον εξορθολογισμό των αεροπορικών τελών σε 75 αεροδρόμια της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων αυτά των Αθηνών και του Ηρακλείου και από το 2015 ενδεχομένως και εκείνο της Θεσσαλονίκης, στοχεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω σχετικής κοινοτικής οδηγίας, που τέθηκε σήμερα επί τάπητος, στο πλαίσιο του 1ου φόρουμ Ρυθμιστικών Αρχών Τελών Αεροδρομίων.Το φόρουμ πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη υπό την αιγίδα της ΕΕ και στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Σε μια περίοδο που οι χρεώσεις των αεροδρομίων εκτιμάται ότι ανέρχονται στο 10% του λειτουργικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών και μετακυλίονται τελικά στο εισιτήριο των επιβατών,οι Βρυξέλλες έχουν βάλει στόχο τη διαμόρφωση των τελών σε επίπεδα που καθορίζει η ίδια η αγορά.
«Τα τέλη (που πληρώνουν οι αερομεταφορείς στις αρχές των αεροδρομίων για τη χρήση των εγκαταστάσεών τους) πρέπει να μειωθούν και να είναι αναλογικά με το έργο των αεροδρομίων [...] Εκτιμούμε ότι θα υπάρξουν σημαντικά αποτελέσματα προς όφελος των πολιτών», σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Παπαδόπουλος, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο του φόρουμ.
Η οδηγία αφορά αεροδρόμια με ετήσια κίνηση άνω των 5 εκατ. επιβατών (ή τον βασικό αερολιμένα κάθε χώρας), δηλαδή στην παρούσα φάση αυτά των Αθηνών και του Ηρακλείου στην Ελλάδα. Το 2015, στο "γκρουπ" αναμένεται να προσχωρήσει και το αεροδρόμιο "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης, που προβλέπεται να σπάσει το φράγμα των 5 εκατ. επιβατών.
Το ζήτημα των χρεώσεων συζητήθηκε αναλυτικά στο σημερινό φόρουμ, στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι ανεξάρτητων ρυθμιστικών αρχών τελών αεροδρομίων από όλες τις χώρες της Ευρώπης.
«Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό φόρουμ, που πραγματοποιείται για πρώτη φορά. Γίνεται δύο φορές ετησίως και ευελπιστούμε να πραγματοποιείται στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ.Παπαδόπουλος.
Σε σχετική ανακοίνωση που είχε εκδώσει πριν από λίγες ημέρες, με αφορμή και το φόρουμ της Θεσσαλονίκης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημείωνε: «Διασφαλίζοντας ότι τα αεροδρόμια κοστολογούν τις εγκαταστάσεις τους [προς τις αεροπορικές εταιρείες] με βάση τις αρχές της αγοράς, η οδηγία βοηθά τους επιβάτες να διατηρήσουν την αξία των χρημάτων τους (value for money)».
Με βάση την οδηγία, που άρχισε να εφαρμόζεται το 2011 και -μεταξύ άλλων- προβλέπει τη σύσταση ανεξάρτητων αρχών για την παρακολούθηση της εφαρμογής της, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που εντάσσονται σε αυτή πρέπει: να συμβουλεύονται τακτικά τούς αερομεταφορείς ως προς τα κόστη, να μοιράζονται μαζί τους συγκεκριμένες πληροφορίες για το κόστος των διαδρόμων προσαπογειώσεων και των τερματικών σταθμών (terminals) και να μην κάνουν διακρίσεις μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών.