Το πλάνο για την λήψη ενός νέου πακέτου στήριξης της ελληνικής οικονομίας αποκαλύπτουν οι Financial Times, οι οποίοι αναφέρουν πως μετά τις γερμανικές εκλογές, οι πολιτικές «αψιμαχίες» θα ξεκινήσουν πάλι, σχετικά με μια πρόσθετη βοήθεια προς την Ελλάδα.
Σε άρθρο τους, οι FT τονίζουν πως «η Ελλάδα μπορεί να έχει χάσει την ικανότητα της να ''ρίξει σε δίνη'' τις διεθνείς αγορές, ωστόσο τα γεγονότα του καλοκαιριού έχουν αποδείξει πως ακόμη μπορεί να ενσωματώσει τις Ευρωπαϊκές πολιτικές» και αναφέρονται παράλληλα στην ισχνή πλειοψηφία που διαθέτει η κυβέρνηση Σαμαρά μετά την παραίτηση της ΔΗΜΑΡ.
«Ωστόσο, η συζήτηση σχετικά με την οικονομική υγεία της Ελλάδα, έχει προκαλέσει απρόσμενες εντάσεις στο εξωτερικό. Τον προηγούμενο μήνα, ''ανακάτεψε'' τις εκλογές στην Γερμανία, η οποία παρέχει το 27% των αποθεμάτων για τις διασώσεις της Ευρωζώνης. Ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, παραδέχθηκε δημόσια όσα λέγονταν ήδη ιδιωτικά: Οτι η Ελλάδα χρειάζεται ένα νέο πακέτο».
Παράλληλα, το δημοσίευμα αναφέρεται στο ενδεχόμενο τρίτο πακέτο στήριξης και επισημαίνει πως «το μέγεθός και ο στόχος ενός τρίτου προγράμματος, μπορεί να πάρει έναν χρόνο να ολοκληρωθεί. Αυτό σημαίνει πως η πολιτική ''μάχη'' σε ολόκληρη την ήπειρο η οποία έχει χαρακτηρίσει την ελληνική διάσωση από το 2010, θα ξαναρχίσει με το που τελειώσουν οι γερμανικές εκλογές».
Επιπρόσθετα, οι FT αναφέρονται και στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων το οποίο δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα και τονίζουν πως το ΔΝΤ γνωρίζει ότι κατά πάσα πιθανότητα θα αποτύχει και πάλι. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό σύμφωνα με το άρθρο το γεγονός πως η Ελλάδα παρουσίασε πρωτογενές πλεόνασμα και θα μπορεί να «πληρώσει το χρέος της με δικά της χρήματα».
Πως θα έρθει το νέο πακέτο στην Ελλάδα
Συνεχίζοντας, οι Financial Times αναλύουν το πως θα έρθει το τρίτο πακέτο στήριξης για την Ελλάδα, τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει, ενώ παράλληλα σκιαγραφούν και τον χρονικό ορίζοντα με τον οποίο θα δοθεί.
Νοέμβριος- Δεκέμβριος 2013: H επιστροφή της Τρόικα
«Μόλις οι ελεγκτές της Τρόικα επιστρέψουν από την αποστολή τους στην Αθήνα, οι πολιτικοί αρχηγοί, αναμένεται να συζητήσουν το πιο σημαντικό πρόβλημα με το τωρινό πακέτο στήριξης: Τα 11 δισ. ευρώ του δημοσιονομικού κενού όπως εκτιμά το ΔΝΤ.
Το 2014 μόνο, η Αθήνα θα χρειαστεί άλλα 4,4 δισ. ευρώ μαζί με τα υπάρχοντα 173 δισ. του προγράμματος- ένας αριθμός τον οποίο η Τρόικα φοβάται πως μπορεί να εκτοξευθεί στα 6 δισ. Αυτό το κενό, πρέπει να καλυφθεί μέχρι τα τέλη του έτους ή το ΔΝΤ θα πρέπει να ξεχάσει την συνεισφορά του στο πρόγραμμα. Οι κανόνες του ΔΝΤ, επιβάλλουν 12 συνεχόμενους μήνες χρηματοδότησης πριν γίνουν πληρωμές βοήθειας. Η Ελλάδα τώρα, θα μείνει χωρίς χρήματα από το πακέτο διάσωσης στη μέση του επόμενου χρόνου. Αν και οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ τρέχουν για να καλύψουν την ''τρύπα'' 11 δισ. ευρώ σε αυτήν την αξιολόγηση, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης θα ασχοληθούν κατά πάσα πιθανότητα με την ''τρύπα'' του 2014, πριν από το τέλος του έτους. Εάν οι υπουργοί Οικονομικών δεν καλύψουν το κενό του 2015 αυτή τη χρονιά, τότε θα πρέπει να ασχοληθούν και πάλι με αυτό στις αρχές του νέου έτους. Αυτό κατά πάσα πιθανότητα θα φέρει το τρίτο πρόγραμμα, καθώς η Ε.Ε. -αντίθετα με το ΔΝΤ-, ακόμη δεν έχει δώσει καθόλου ρευστό για τα τελευταία δύο χρόνια της ελληνικής διάσωσης, το οποίο ρευστό τελειώνει το 2016 μετά την συμφωνία των αξιωματούχων να το επεκτείνουν. Μερικοί αξιωματούχοι, υποστηρίζουν πως εκτός από τα 6,5 δισ. ευρώ τα οποία θα χρειαστούν το 2015, 5 δισ. ευρώ επιπρόσθετα θα χρειαστούν για το 2015. Επομένως, η νέα χρηματοδότηση θα είναι περίπου 15 δισ. ευρώ».
Τέλη του 2013: Η Αθήνα ισοσκελίζει τον προϋπολογισμό
«Αν και περνά απαρατήρητο μακριά από τις Βρυξέλλες και την Αθήνα, η Ελλάδα περνά ένα από τα ποιο σημαντικά ορόσημα του προγράμματος διάσωσης. Ως τα τέλη της χρονιάς αναμένεται να έχει ισοσκελίσει το πρωτογενές αποτέλεσμα του προϋπολογισμού ή και να τρέξει ένα μικρό πρωτογενές πλεόνασμα, κάτι που σημαίνει ότι έχει περισσότερα έσοδα από δαπάνες, εξαιρουμένων των τόκων για το δημόσιο χρέος.
Την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο Οικονομικών δήλωσε ότι έχει πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν 3 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας άνετα την αρχική πρόβλεψη για έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ. Αν και είναι καλά νέα για την Ελλάδα, το γεγονός βάζει τους Ευρωπαίους δανειστές σε μια άβολη θέση: όταν επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα οι υπουργοί οικονομικών συμφωνήσαν με το ΔΝΤ ότι θα εξετάσουν μεγαλύτερη ελάφρυνση χρέους για την Αθήνα, η οποία εξακολουθεί να βαρύνεται με χρέος που χαρακτηρίζεται «μη βιώσιμο».
Ισως να μην είναι δυνατό για την χώρα να πετύχει τόσο ισχυρά αποτελέσματα: ποσό 1,5 δισ. ευρώ, για παράδειγμα, προήλθε από την επιστροφή κερδών που είχε η ΕΚΤ από τα ελληνικά ομόλογα τα οποία συμφωνήθηκε να επιστραφούν στην Ελλάδα.
Οι τελευταίες εκτιμήσεις του ΔΝΤ δείχνουν ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα θα είναι απολύτως ισοσκελισμένο, ένα ξεκάθαρο σήμα ότι τα πράγματα μπορεί να εξελιχθούν προς κάθε κατεύθυνση. Αλλά μια σειρά από συγκριτικά "καλά" οικονομικά νέα που έρχονται από την χώρα το τελευταίο διάστημα, περιλαμβανομένης της ανακοίνωσης ότι η οικονομία συρρικνώθηκε «μόνο» 3,8% του ΑΕΠ το δεύτερο τρίμηνο, το χαμηλότερο ποσοστό από τότε που ξεκίνησε η κρίση και μια απότομη αναθεώρηση από την αρχική εκτίμηση, σημαίνουν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα είναι εντός ορίων».
Απρίλιος 2014: Μια σκληρή ημερομηνία για την Ελλάδα
«Αν και η Ελλάδα μπορεί να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα έως το τέλος του 2013, ο επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλούμ δήλωσε ότι οι όποιες συζητήσεις για ανακούφιση χρέους θα πρέπει να περιμένουν μέχρι η Eurostat να επιβεβαιώσει τα στοιχεία της ελληνικής κυβέρνησης, τον Απρίλιο.
Όμως αν αυτά επιβεβαιωθούν τότε θα ξεκινήσει μια από τις πιο περίπλοκες και ευαίσθητες συζητήσεις
Tον περασμένο Νοέμβριο το Eurogroup δεσμεύτηκε να φέρει την Ελλάδα σε τροχιά μείωσης του χρέους στο 120% του ΑΕΠ έως το 2020 και «ουσιαστικά χαμηλότερα» του 110% το 2022. Αλλά αυτή η δέσμευση ίσως είναι δύσκολο να τηρηθεί. Το ελληνικό χρέος βρίσκεται στο 175% του ΑΕΠ και το περισσότερο παρακρατείται από το ΔΝΤ, την ΕΚΤ και τα κράτη της ευρωζώνης.
Έτσι για να μειωθεί το χρέος τόσο δραστικά ένας από τους επίσημους δανειστές πρέπει να «πληγεί», μια εξέλιξη που κατ΄ ευφημισμόν ονομάζεται Επίσημος Τομέας Συμμετοχής.
Ορισμένοι στο ΔΝΤ πιστεύουν ότι το ελληνικό χρέος δεν μπορεί να μειωθεί κάτω του 110% εκτός αν το OSI περιλαμβάνει μεγάλες ζημιές στα δάνεια των Ευρωπαίων, μια πολιτικά ριψοκίνδυνη κίνηση. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου στη Γερμανία ο Β. Σόιμπλε βεβαίωσε ότι δεν θα επιτρέψει τέτοιου είδους "κουρέματα".
Αντίθετα οι αξιωματούχοι της ΕΕ συζητούν περαιτέρω μείωση επιτοκίων και παράταση στην αποπληρωμή δανείων, οι οποίες ελπίζουν ότι θα είναι αρκετές.
Ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ ανέφερε πως η Βρετανία ξεπλήρωσε τα πολεμικά δάνεια (του Β΄ Παγκοσμίου) προς τις ΗΠΑ το 2006, σημειώνοντας πως η παράταση στην αποπληρωμή μπορεί να μην μειώνει το ύψος του χρέους, αλλά κάνει λιγότερη οδυνηρή την αποπληρωμή».
Μέσα 2014: Τα κεφάλαια του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
«Αξιωματούχοι της ΕΕ τονίζουν ότι μια πιθανή πηγή νέων χρημάτων που θα καλύψουν τις διευρυμένες ελλείψεις είναι τα κεφάλαια που προορίζονται για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών. Μέχρι σήμερα το ΤΧΣ έχει λάβει 49,7 δισ. ευρώ αλλά έχει δαπανήσει μόνο 41 δισ. για να «στηρίξει» τις 4 συστημικές τράπεζες και να διασώσει τις υπόλοιπες.
Τα κεφάλαια περίσσεψαν εν μέρει διότι ορισμένες τράπεζες κατάφεραν να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια, κάτι που πολλοί αξιωματούχοι θεωρούσαν αδύνατο. Ορισμένοι στην ευρωζώνη αλλά και το ελληνικό υπουργείο οικονομικών επισημαίνουν ότι η χρησιμοποίηση αυτών των 8-9 δισ. θα μπορούσε να μειώσει δραστικά το ύψος ενός τρίτου προγράμματος.
Ωστόσο αξιωματούχοι από την τρόικα προειδοποιούν ότι η ελληνικές τράπεζες μπορεί να καταλήξουν να χρειάζονται και άλλα κεφάλαια.
Η αρχική εκτίμηση των 50 δισ. πραγματοποιήθηκε πριν από δυο έτη, όταν δηλαδή η ελληνική οικονομία δεν είχε βυθιστεί στην ύφεση βαθύτερα από ό,τι αναμενόταν, και πριν την διάσωση της Κύπρου και την «ερήμωση» που προκάλεσε στον χρηματοοικονομικό κλάδο της περιοχής.
Νέοι έλεγχοι για τις ελληνικές τράπεζες αναμένεται να πραγματοποιηθούν στα μέσα του 2014, λόγω της προσπάθειας της ευρωζώνης να δημιουργήσει μια τραπεζική ένωση με αξιόπιστες εκτιμήσεις για τις ανάγκες των μεγάλων πιστωτικών ιδρυμάτων.
Αυτοί οι έλεγχοι μπορεί να δείξουν ότι τελικά οι τράπεζες χρειάζονται και άλλα κεφάλαια».