Ετοιμο φαίνεται πως είναι το τελικό σχέδιο της κυβέρνησης για τη διαθεσιμότητα με το μεγαλύτερο βάρος να πέφτει στα υπουργεία από όπου και θα δουν την έξοδο 9.820 υπάλληλοι. Μάλιστα όπως αναφέρει σε δημοσίευμα της η εφημερίδα ΕΘΝΟΣ τα υπουργεία Εσωτερικών, Υγείας και Παιδείας όπως όλα δείχνουν θα αποτελέσουν τις μεγαλύτερες δεξαμενές για κύριο βάρος της διαθεσιμότητας στο δεύτερο κύμα το οποίο θα έρθει μέχρι τις 19 Σεπτεμβρίου.
Ο αριθμός των 9.820 υπαλλήλων που θα τεθούν σε διαθεσιμότητα τον Σεπτέμβριο οριστικοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά να δίνει εντολή στους υπουργούς να επισπεύσουν τις διαδικασίες για την κατάρτιση λίστας με το πλεονάζον προσωπικό σε κάθε υπουργείο. Μάλιστα ο πρωθυπουργός ζήτησε από όλους τους υπουργούς να συνεργαστούν με τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κυριάκο Μητσοτάκη.
Η λίστα των διαθεσίμων στα υπουργεία
(Κάντε κλικ στον πίνακα για μεγέθυνση)
Πηγή λίστας: Εθνος
Πως θα γίνει η αξιολόγηση
Η καταγραφή του πλεονάζοντος προσωπικού στα υπουργεία που θα τεθεί σε διαθεσιμότητα θα προκύψει ύστερα από αξιολόγηση του προσωπικού στις δομές που καταργούνται οι συγχωνεύονται. Η αξιολόγηση του προσωπικού θα γίνεται με μοριοδοτημένη καταγραφή των προσόντων εκείνων που θα υπαχθούν στο νέο καθεστώς.
Στα χέρια των γενικών γραμματέων των υπουργείων βρίσκεται ο αριθμός των υπαλλήλων που θα τεθούν μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη σε κινητικότητα.
Με προεδρικά διατάγματα οι καταργήσεις θέσεων
Την ίδια ώρα, με προεδρικά διατάγματα και την υπογραφή των αρμόδιων υπουργών, θα μπορεί να καταργείται ένας δημόσιος οργανισμός, αφού πρώτα έχει ανάψει το πράσινο φως το ΣτΕ. Αυτό σημαίνει ότι το παράδειγμα της ΕΡΤ μπορεί να ακολουθηθεί και σε άλλους δημόσιους οργανισμούς, στην περίπτωση που δεν συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός των εργαζομένων που θα πρέπει να ενταχθεί στην κινητικότητα.
Η κατάρτιση των Οργανισμών θα βασίζεται σε εκθέσεις αξιολόγησης των οργανικών μονάδων τους που συνοδεύονται από περιγράμματα αποστολής και θέσεων καθώς και από σχέδια στελέχωσης, τα οποία έχουν εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης. Ανάμεσα στα όσα θα προβλέπουν οι Οργανισμοί μπορεί να είναι και η σύσταση νέων θέσεων προσωπικού, καθώς και η κατάργηση, κατά κατηγορία και κλάδο, υφιστάμενων θέσεων που πλεονάζουν ή ακόμα και η μεταφορά θέσεων προσωπικού σε άλλους κλάδους.
Πρόκειται ουσιαστικά για την καθιέρωση των Προεδρικών Διαταγμάτων ως πάγιας πρακτικής για την οργάνωση και λειτουργία του στενού δημόσιου τομέα και των ΝΠΔΔ, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση της Βουλής. Παρά την ευελιξία που παρέχει στην κυβέρνηση η έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων, πρέπει να σημειωθεί ότι η διαδικασία της έκδοσης τους προϋποθέτει ότι γνωμοδοτεί προηγούμενως το ΣτΕ για τη συνταγματικότητα των προβλεπομένων.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, στόχος της τροπολογίας είναι η ορθολογική και αποτελεσματική αναδιοργάνωση των δημοσίων πολιτικών υπηρεσιών ώστε να παρέχουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στους πολίτες. Ο νέος χάρτης της ελληνικής δημόσιας διοίκησης θα αποτυπωθεί κανονιστικά με τα προεδρικά διατάγματα στα οποία θα καθοριστεί το περιεχόμενο, η έγκριση και η τροποποίηση των οργανισμών των δημοσίων υπηρεσιών, αναφέρεται στην έκθεση τονίζεται όμως ότι «προηγουμένως θα έχει ελεγχθεί διοικητικά και πρακτικά ως προς την εφαρμοσιμότητά του, καθώς θα έχει προκύψει με βάση υλικοτεχνικές μελέτες, σύμφωνα με τις μεθόδους της σύγχρονης διοικητικής επιστήμης».
Η επέκταση της έκδοσης Προεδρικών Διαταγμάτων ως πάγια πρακτική για το νέο χάρτη της δημόσιας διοίκησης αποτυπώνεται ουσιαστικά στην επισήμανση της αιτιολογικής έκθεσης σύμφωνα με την οποία «η επιλογή του νομικού εργαλείου του προεδρικού διατάγματος για τη θέση σε ισχύ των νέων οργανισμών υπαγορεύεται από την ανάγκη της ευελιξίας και της ύπαρξης διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης ως προς την οργάνωσή της αλλά και από τη δικαιοκρατική εγγύηση προηγούμενου ελέγχου των Προεδρικών Διαταγμάτων από το Συμβούλιο της Επικρατείας».