Χρήση των δικαιωμάτων που του επιτρέπουν να μην καταθέσει μέχρι να εξεταστεί από ειδικούς γιατρούς κάνει ο μηχανοδηγός του φονικού τρένου Φρανθίσκο Χοσέ Γκαρθόν, ο οποιος αρνήθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις της αστυνομίας της Κομποστέλα που είναι υπεύθυνη για την διερεύνηση του εγκλήματος και περιμένει να περάσουν 72 ώρες από το συμβάν για να οδηγηθεί σε δικαστή.
Ο Γκαρθόν, ο οποίος παραμένει υπό κράτηση σε νοσοκομείο της πόλης, σύμφωνα με δήλωση του αρχηγού της αστυνομίας της Γαλικίας, Χάιμε Ιγκλέσιας θα ανακριθεί ως ύποπτος για εγκληματική ενέργεια που έχει σχέση με την αιτία που προκάλεσε την τραγωδία με τον εκτροχιασμό του τρένου. Μέχρι αυτή την ώρα ο 52χρονος μηχανοδηγός φαίνεται να συγκεντρώνει τα πυρά απ' όλες τις πλευρές.
Ο πρόεδρος των σιδηροδρομικών υποδομών Γκονζάλο Φερέ με δηλώσεις του στο πρακτορείο EFE επεσήμανε πως τέσσερα μίλια πριν το σημείο του δυστυχήματος, ο Γκαρθόν ειδοποιήθηκε ότι πρέπει ν' αρχίσει να επιβραδύνει επειδή μετά το τούνελ το όριο ταχύτητας είναι 80 χλμ. Ο Φερέ δήλωσε επίσης πως όλα τα συστήματα ασφαλείας ήταν σε λειτουργία και διευκρίνισε πως ακόμα κι αυτό δεν ίσχυε, ο οδηγός είχε το χάρτη της διαδρομής με τις απαραίτητες οδηγίες κι έπρεπε να αντιμετωπίσει την κατάσταση, διότι εκείνος ήταν ο μηχανικός του τρένου. «Ειδάλλως θα ήταν ένας απλός επιβάτης», είπε χαρακτηριστικά.
Τον μηχανοδηγό έδειξε με δηλώσεις του και ο πρόεδρος της εταιρείας Renfe που διαχειρίζεται τα τρένα υψηλής ταχύτητας. «Ο οδηγός είχε περάσει πάνω από 60 φορές από το συγκεκριμένο σημείο και θα έπρεπε να έχει πλήρη εικόνα της γραμμής. Μια στροφή με όριο ταχύτητας 80 χλμ. είναι κάτι για το οποίο ένας οδηγός είναι πλήρως ενημερωμένος».
Αργεί το άνοιγμα των μαύρων κουτιών
Φως στην υπόθεση αναμένεται να ρίξει η εξέταση των δύο μαύρων κουτιών που βρίσκονται σφραγισμένα ακόμα στην κατοχή της αστυνομίας. Το μαύρο κουτί «έχει μοναδικές τεχνικές προδιαγραφές για να ανοιχτεί και εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι αυτό», δήλωσε ο Ιγκλέσιας και συνέχισε: «Είμαστε υποχρεωμένοι να περιμένουμε μέχρι να αναλάβει η ειδική μονάδα που, σύμφωνα με το δικαστήριο, αυτή τη στιγμή είναι απασχολημένη με άλλες υποθέσεις».
Μέχρι τότε, ο δικαστής Λουίς Αλάιθ έχει διατάξει την αστυνομία να συγκεντρώσει στοιχεία, φωτογραφίες και βίντεο που μπορούν να βοηθήσουν στη διαλεύκανση της υπόθεσης.
Σύμφωνα με τους ειδικούς η υπερβολική ταχύτητα σε στροφή είναι ο νούμερο ένα λόγος για εκτροχιασμό τρένου, ενώ αρκετοί ρίχνουν το βάρος στα μέτρα ασφαλείας των τρένων. Συγκεκριμένα τα συγκεκριμένα τρένα έχουν «κόφτη» μόνο όταν ο οδηγός υπερβεί τα 200 χλμ. Σε μικρότερες ταχύτητες, ακόμα κι αν μιλάμε για 195 χλμ. το φρενάρισμα επαφίεται στον μηχανοδηγό. Στον πίνακα ελέγχου ανάβει φωτάκι που προειδοποιεί τον οδηγό πως πρέπει να κόψει ταχύτητα, αλλά δεν τον αναγκάζουν να το κάνει.
Εν τω μεταξύ, ορισμένοι συνάδελφοι του 52χρονου μηχανοδηγού, όπως μεταδίδει το ισπανικό πρακτορείο ειδήσεων EFE, πιστεύουν ότι οι αρχές θέλουν «να τον φάνε», προσπαθώντας να τον «δαιμονοποιήσουν» και να «προκαταβάλλουν» την κοινή γνώμη, δημοσιεύοντας πληροφορίες όπως εκείνη σχετικά με την σελίδα του στο Facebook, που έδειχνε την φωτογραφία ενός ταχύμετρου με τη βελόνα στα 200 χιλιομέτρων ανά ώρα.