Υποχρεωμένοι να παρέχουν τις υπηρεσίες τους είναι οι εργαζόμενοι μετά την πολιτική τους επιστράτευση από την κυβέρνηση. Αυτό προβλέπεται με το Νομοθετικό Διάταγμα 17/1 «Περί Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης».
Σύμφωνα με το διάταγμα ως κατάσταση έκτακτης ανάγκης θεωρείται κάθε αιφνίδια κατάσταση προκαλούμενη είτε από φυσικά ή από άλλα γεγονότα ή από ανωμαλίες κάθε φύσης και η οποία έχει ως αποτέλεσμα την παρακώλυση και τη διατάραξη της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας. Ειδικότερα, το άρθρο 18 του Ν.Δ. /17/1974 επιτρέπει την πολιτική επιστράτευση του προσωπικού, σε περίπτωση πολιτικής κινητοποίησης, δηλαδή απεργία.
Το Ν.Δ. 17/1974 εκδόθηκε πριν από την ισχύ του Συντάγματος του 1975 με βάση τις διατάξεις του Συντάγματος του 1952.
Σ' όλους όσους καλούνται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους διανέμονται τα «φύλλα ατομικής προσκλήσεως πολιτικής επιστράτευσης», γνωστά και ως «φύλλα πορείας». Την ευθύνη για την παρακολούθηση της διαδικασίας έχουν οι κατά τόπους νομαρχίες.
Η άρνηση αποδοχής του «φύλλου πορείας» επισύρει ποινικές ευθύνες, αλλά και διοικητικές ποινές. Στην περίπτωση αυτή κινείται άμεσα η αυτόφωρη διαδικασία και με εισαγγελική παρέμβαση αυτός που αρνείται το φύλλο πορείας συλλαμβάνεται και δικάζεται στο αυτόφωρο. Σε περίπτωση που λείπει ο παραλήπτης του «φύλλου πορείας», αυτό θα θυροκολληθεί στο σπίτι του σε συνεργασία με την αστυνομία.
Χρονικό επιστρατεύσεων
- 1979. Επιστρατεύονται οι τραπεζικοί υπάλληλοι, όταν ως αποτέλεσμα της απεργίας τους είχαν «παραλύσει» οι τράπεζες.
- 1983. Επιστράτευση των οδηγών – ιδιοκτητών βυτιοφόρων εξαιτίας της παρατεταμένης απεργίας τους. Είχε κηρυχθεί και επίταξη των βυτιοφόρων αυτοκινήτων υγρών καυσίμων δημόσιας χρήσης καθώς και πολιτική επιστράτευση των οδηγών – απεργών. (Το ΣτΕ, στο οποίο προσέφυγαν οι εργαζόμενοι, δικαίωσε την διοίκηση συνδέοντας την παρατεταμένη απεργία με το μεγάλο κύμα κακοκαιρίας και την έλλειψη καυσίμων σε νοσοκομεία).
- 1986. Επιστράτευση των χειριστών και ιπτάμενων μηχανικών της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
- 1994. Επίταξη των λεωφορείων πολιτών που είχαν συμβληθεί με τον ΟΑΣΑ.
- 2002. Πολιτική επιστράτευση των απεργών ναυτεργατών.
- 2006. Πολιτική επιστράτευση των απεργών ναυτεργατών και
- 2013. Πολιτική επιστράτευση των εργαζομένων στο Μετρό