Μπορεί στην Πομπηία να μην είχαν Facebook, είχαν όμως τους τοίχους των σπιτιών τους που τους χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι για να γράψουν τα μηνύματά τους και να στείλουν τους χαιρετισμούς τους σε φίλους και γνωστούς, ή ακόμη και οι υποψήφιοι πολιτικοί για να... διαφημιστούν.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα επιστημόνων, στοιχεία της οποίας δημοσιοποιεί η Daily Mail, οι κάτοικοι της Πομπηίας σκάλιζαν ή έγραφαν με κάρβουνο τα μηνύματά τους στους τοίχους, αντέγραφαν λογοτεχνικά αποσπάσματα, έγραφαν χαιρετισμούς σε φίλους τους ή σημείωναν ποσά. Εκαναν δηλαδή, αυτό που εμείς σήμερα θα χαρακτηρίζαμε γκράφιτι, ή χρησιμοποιούσαν τους τοίχους των σπιτιών τους όπως σήμερα χρησιμοποιούμε τον τοίχο του... Facebook για να γράψουμε κάτι.
Ειδικά σε προεκλογικές περιόδους, οι τοίχοι των σπιτιών της Πομπηίας και ιδιαίτερα των πλουσίων ήταν περιζήτητοι!
Τα μηνύματα, «γκράφιτι», σύμφωνα με την αρχαιολόγο Εβα Μαρία Βιτανέν, ίσως και να μην γινόταν υπό την πλήρη άγνοια των ιδιοκτητών των σπιτιών. Ισως, σύμφωνα με την ίδια, να ασκούσαν κάποιον έλεγχο σχετικά με το ποιος θα μπορούσε να γράψει κάτι στον τοίχο του σπιτιού τους.
Οπως εξηγεί η αρχαιολόγος, το γεγονός ότι οι προσόψεις των σπιτιών ελέγχονταν και συντηρούνταν από τον ιδιοκτήτη του σπιτιού, επομένως, πολύ δύσκολα οι επιφάνειες αυτές θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τον οποιονδήποτε για να γράψε το οτιδήποτε.
Τα πολιτικά μηνύματα, μάλιστα, σύμφωνα με την Βιτανέν γίνονταν από επαγγελματίες ζωγράφους. Οι ερευνητές μελέτησαν τα γκράφιτι σε τρεις συγκεκριμένες περιοχές της Πομπηίας όπου εντόπισαν περισσότερα από 1.000 εκλογικά μηνύματα, τα περισσότερα από τα οποία χρονολογούνται στους τρεις τελευταίους αιώνες ύπαρξης της Πομπηίας.
Τα περισσότερα από αυτά περιελάμβαναν μόνο το όνομα και το γραφείο του υποψηφίου, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις συνοδεύονται από κάποια απλά μηνύματα όπως «καλός άνθρωπος» ή «άξιος για δημόσιο αξίωμα».
Οσο για τα συμπεράσματα των ερευνητών; Διαπιστώνουν ότι οι πολιτικοί ήθελαν ακροατήριο. Οι διαφημίσεις βρίσκονταν παντού. Επίσης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα πιο δημοφιλή σημεία για τις πολιτικές διαφημίσεις ήταν οι ιδιωτικές κατοικίες και όχι τα μπαρ ή τα καταστήματα. Οι περισσότερες από τις διαφημίσεις αυτές βρίσκονταν σε αριστοκρατικά σπίτια
Η έρευνα βρίσκεται σε προκαταρκτικό στάδιο και δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί σε επιστημονικό περιοδικό, και σύμφωνα με την Viitanen υπάρχει ακόμη πολύ περισσότερη δουλειά για την χαρτογράφηση των κοινωνικών δικτύων που αποκαλύφθηκαν στους αρχαίους τοίχους.