Οι αέρινες φωτογραφίες της ολόγυμνης Ρωσίδας χορεύτριας Μόνα Πάεβα ενώ χορεύει στην Ακρόπολη κόβουν την ανάσα ακόμη και σήμερα, αν και η Ελληνίδα φωτογράφος Νelly's τόλμησε να τις τραβήξει το 1929! Σε λίγες μέρες μια έκθεση στην Αθήνα θα μας θυμίσει μια κορυφαία διεθνή στιγμή της ελληνικής φωτογραφικής τέχνης.
Με τον τίτλο «Un nouveau regard» (μία νέα ματιά), το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει από τις 10 Νοεμβρίου στην γκαλερί ΑΔ μια ενδεικτική συλλογή από το πλήρες έργο της Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, η οποία έκανε διεθνή καριέρα με το καλλιτεχνικό όνομα Nelly's. Αξίζει να σημειωθεί πως τα έργα είχε αρχίσει να τα συλλέγει η ίδια η φωτογράφος από το 1990 (πέθανε το 1998) για την έκθεση «New York Easter Parade» κατόπιν της επίμονης προτροπής του Alexey Brodovitch, διευθυντή του περιοδικού Harper's Bazaar. Στην γκαλερί θα δούμε μαζί και μια επιλογή πορτραίτων, τοπίων και φωτογραφιών της από τα μνημεία της Ακρόπολης.
Ποιά είναι όμως η φωτογράφος που προκάλεσε εγκεφαλικά στις συντηρητικές αρχές της Ελλάδας και κύματα θαυμασμού και «ελληνολατρείας» στο παγκόσμιο κοινό; Γεννήθηκε στο Αϊδίνι στις 23 Νοεμβρίου του 1899, αλλά μεγάλωσε στη Σμύρνη. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη αλλά την κέρδισε η φωτογραφία, υπό την καθοριστική επίδραση των δασκάλων της Ούγκο Έρφουρτ και Φραντς Φίλντερ. Το 1924 έρχεται στην Αθήνα και δημιουργεί το πρώτο της επαγγελματικό εργαστήριο στην πολύβουη οδό Ερμού. Αναλαμβάνει να φωτογραφίσει πορτρέτα και θέματα προβολής της Ελλάδας, για λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού. Απαθανατίζει με μοναδικό τρόπο καθημερινούς Αθηναίους, πρόσφυγες, τον Ελευθέριο Βενιζέλο, τον Κωστή Παλαμά.
Αποδεικνύει το μεγαλειώδες ταλέντο της όμως όταν φωτογραφίζει κρυφά την Ρωσίδα Μόνα Πάεβα, πρώτη μπαλαρίνα της Opera Comique πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης για λογαριασμό του γαλλικού περιοδικού Illustration.Ξεσπάει σάλος, τα χρηστά ήθη της εποχής βρίσκονται σε υστερία...Γρήγορα της συγχωρούν το «σφάλμα»: το 1939, εν μέσω της δικτατορίας του Μεταξά το Υπουργείο Τύπου και Τουρισμού της ζητάει να σχεδιάσει την αφίσα για την προβολή της Ελλάδας στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού της Νέας Υόρκης. Τότε υπήρξαν κάποιοι που άσκησαν κριτική παραλληλίζοντας το έργο της με τη ναζιστική ιδεολογία της εποχής.
Στα σημαντικά έργα της ανήκουν σίγουρα η φωτογράφηση των Δελφικών γιορτών του Σικελιανού και της συζύγου του Εύας Πάλμερ καθώς και η φωτογράφιση των Ολυμπιακών Αγώνων στο Βερολίνο. Το ξέσπασμα του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου την βρήκε στη Νέα Υόρκη όπου έμεινε από το 1939 μέχρι το 1966. «Η πόλη της Νέας Υόρκης έδωσε στη Nelly's» σημειώνει η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια σημαντικών εκθέσεων έργων τέχνης Κατερίνα Κοσκινά «και τη δυνατότητα να καταγράψει σημαντικές στιγμές από την οικοδόμησή της και να αποτυπώσει στιγμιότυπα από την κίνηση των δρόμων και των πλατειών της. Έτσι, με δύο σημαντικότατες φωτογραφικές σειρές, το "Easter Parade" και τους "Δρόμους", κατέπληξε το νέο δάσκαλό της και απέδειξε ότι εκτός από το να εκτελεί παραγγελίες είναι σε θέση να δώσει μια νέα δυνατότητα ανάγνωσης της αρχιτεκτονικής».Κάτω, φωτογραφία της ίδιας της Nelly's. Επέστρεψε στην Αθήνα το 1966 όπου πέθανε το 1998.