Τέσσερα εκτάκια πήραν μέρος σε διεθνή διαγωνισμό με την εργασία τους «Ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο» και τώρα μπορεί να κερδίσουν ένα ταξίδι στη Silicon Valley. Δες τι έκαναν και μη ζηλεύεις.
(Εδώ το blog τους: http://tixea.weebly.com/)
Μιλήσαμε με τον καθηγητή πληροφορικής και προπονητή της ομάδας τους, κ. Θωμά Σκυλογιάννη:
Πείτε μου λίγα λόγια για τον διαγωνισμό.
O διαγωνισμός ThinkQuest διοργανώνεται από το Oracle Education Foundation. Αφορά τρεις ηλικιακές κατηγορίες μαθητών, «19 και κάτω», «16 και κάτω» και «12 και κάτω». Οι μαθητές καλούνται να λύσουν ένα πραγματικό πρόβλημα ακολουθώντας όλη την ερευνητική διαδικασία, δηλαδή διατύπωση του προβλήματος, βιβλιογραφική μελέτη, αναζήτηση της σχετικής δουλειάς των άλλων, σχεδιασμό και υλοποίηση της λύσης και αξιολόγηση του αποτελέσματος. Η λύση μπορεί να παρουσιαστεί μέσα από έναν ιστότοπο, ένα βίντεο, ένα online εκπαιδευτικό παιχνίδι κ.λπ.
Πώς αποφασίσατε να πάρετε μέρος;
Τυχαία, όπως άλλωστε δηλώνει και το όνομα της ομάδας (ΤΙΧΕΑ - από τα αρχικά των ονομάτων μας στα αγγλικά). Ενημερώθηκα για το διαγωνισμό στις αρχές του έτους, μέσω του διαδικτύου, πρότεινα στο σχολείο μου να δηλώσουμε συμμετοχή και δέχτηκαν. Έτσι, ξεκινήσαμε.
Πόσα παιδιά συμμετείχαν; Τι ηλικίας;
Η ομάδα, την οποία είχα την τύχη να συντονίζω, αποτελούνταν από τέσσερις μαθήτριες της ΣΤ΄ δημοτικού, ηλικίας 12 ετών.
Ποιο ήταν το δυσκολότερο κομμάτι της εργασίας;
Το δυσκολότερο κομμάτι της εργασίας ήταν η δημιουργία ομαδικού πνεύματος και ο συντονισμός των ενεργειών της ομάδας σε περιορισμένο χρόνο. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2010 και ολοκληρώθηκε τέλη Απριλίου του 2011. Εμείς ξεκινήσαμε την προσπάθεια μας την 1η Μαρτίου του 2011. Παρ’ όλα αυτά, η διάθεσή μας να θυσιάσουμε όλο τον προσωπικό μας χρόνο καθώς και η χρήση τεχνολογιών «cloud computing», υπηρεσιών «web2» και κοινωνικών δικτύων, μας βοήθησε να «δέσουμε» ως ομάδα, να ξεπεράσουμε τα χωρικά και χρονικά εμπόδια και να δημιουργήσουμε ένα αξιοπρεπές, κατά την εκτίμησή μας, αποτέλεσμα.
Με τι διασκέδασαν περισσότερο τα παιδιά;
Τα παιδιά διασκέδασαν περισσότερο με την επίδοση και συλλογή των ερωτηματολογίων από τους συμμαθητές τους (μικροί ερευνητές), με τη συνέντευξη που πραγματοποίησαν με τον κ. Φρυδά, ειδικό για θέματα ασφάλειας στο Διαδίκτυο (μικροί δημοσιογράφοι), καθώς και με την ενημέρωση και εκπαίδευση των συμμαθητών τους και των επισκεπτών, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας (μικροί δάσκαλοι).
Τι έμαθαν μέσω της διαδικασίας;
Τα οφέλη ήταν πάρα πολλά. Τα παιδιά έμαθαν πρωτίστως να σκέπτονται, να αποφασίζουν και να εργάζονται ομαδικά. Αυτό είναι κάτι που απουσιάζει από το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Είχαν την ευκαιρία να εξασκήσουν τα Αγγλικά τους, τόσο σε προφορικό, όσο και σε γραπτό επίπεδο. Γνώρισαν το συναρπαστικό κόσμο της έρευνας και αρκετά από τα μυστικά της επικοινωνίας. Μέσα από την εργασίας τους «Ασφάλεια των Παιδιών στο Διαδίκτυο» απέκτησαν κουλτούρα ασφαλούς χρήσης της τεχνολογίας. Τέλος, ανέπτυξαν σημαντικές τεχνολογικές δεξιότητες και δεξιότητες πληροφορικής. Είναι σε θέση πλέον να διεξάγουν μια στατιστική έρευνα, να επεξεργάζονται ένα βίντεο και μια εικόνα, να δημιουργούν online comics, animations και quizzes και τέλος να κατασκευάζουν και να ενημερώνουν έναν ιστότοπο και ένα blog.
Πώς είναι οι σχέσεις των παιδιών με την τεχνολογία;
Οι σχέσεις των παιδιών με την τεχνολογία στις μέρες μας, δυστυχώς, περιορίζονται κυρίως στο παιχνίδι και την ψυχαγωγία, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον η ραγδαία, τα τελευταία χρόνια, εισαγωγή της τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας έχει ως αποτέλεσμα να μην έχουν αναπτύξει ακόμα τα παιδιά κουλτούρα ασφαλούς και συνετής χρήσης της. Όλες οι προσπάθειες της οικογένειας και του σχολείου πρέπει να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση.
Το σχολείο στήριξε την προσπάθεια;
Το σχολείο στήριξε την προσπάθεια παραχωρώντας μας δύο διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως, προκειμένου να εργαζόμαστε για το διαγωνισμό. Θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τους διευθυντές του Δημοτικού, για τις αναπληρώσεις που δέχτηκαν να κάνουν στις μαθήτριες της ομάδας, ώστε να μπορεί η ομάδα μας να εργάζεται συλλογικά αυτές τις δύο ώρες στο σχολείο. Σημαντική ήταν, επίσης, η στήριξη των γονέων που δέχτηκαν και ενθάρρυναν τα παιδιά τους να δουλέψουν πάρα πολλές ώρες, εκτός σχολικού ωραρίου.
Τα σχολεία έχουν την κατάλληλη υποδομή όσον αφορά στην τεχνολογία;
Έχω την τύχη να εργάζομαι σε ιδιωτικό σχολείο που προσφέρει όλα τα απαραίτητα μέσα για τη μάθηση στους μαθητές του. Δυστυχώς δεν ισχύει το ίδιο για τα δημόσια σχολεία, τουλάχιστον στην πλειονότητά τους. Σε κάθε περίπτωση, πέρα από την τεχνολογική υποδομή, η επιμόρφωση, η κατάρτιση του εκπαιδευτικού προσωπικού και η διάθεση κρατικών κονδυλίων για την εκπαίδευση αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για παρόμοιες δράσεις. Δεν νομίζω ότι αυτό διευκολύνεται στη χώρα μας, όταν το ποσοστό του ΑΕΠ που δαπανάται για την παιδεία είναι φέτος 2,75%, το χαμηλότερο τα τελευταία 35 χρόνια.
Με τι κριτήρια θα γίνει η επιλογή του νικητή και πότε;
Η επιλογή των νικητών θα γίνει με τρία βασικά κριτήρια. Την κριτική σκέψη, την επικοινωνιακή ικανότητα και τις τεχνολογικές δεξιότητες. Οι νικητές θα ανακοινωθούν στις 22 Ιουνίου του 2011.
Ποιο είναι το έπαθλο του διαγωνισμού;
Τα μέλη των τριών πρώτων ομάδων κάθε κατηγορίας κερδίζουν από ένα laptop και ένα ταξίδι στο San Francisco, όπου θα έχουν την ευκαιρία να δεχθούν συμβουλές από ειδικούς της Silicon Valley, να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικά δρώμενα, να τιμηθούν σε μια εορταστική βραδιά, εκπροσωπώντας την χώρα τους, να γνωρίσουν τα αξιοθέατα της πόλης και να κάνουν φιλίες με συνομηλίκους τους από όλο τον κόσμο. Τέλος, τα σχολεία των ομάδων επιβραβεύονται με χρηματικά έπαθλα. Βοηθήστε μας λοιπόν να εκπροσωπήσουμε την Ελλάδα, κάνοντας ένα θετικό σχόλιο στο blog μας!