Η Γαία και ο Ήλιος, ο Αγαμέμνων και ο Πέλοπας, ήρωες και πολεμιστές δουλεμένοι σε ορείχαλκο ή σκαλισμένοι σε ηφαιστειακή πέτρα. Μαρμάρινα δόρατα. Μανδύες από κινέζικο χαρτί γεμάτοι με φυλακτήρια λόγια αγάπης, έρωτα και ελπίδας.
Πρωταγωνιστές παλαιότεροι αλλά και ολοκαίνουριοι του εικαστικού σύμπαντος της Βένιας Δημητρακοπούλου, οι οποίοι θα «συστηθούν» στο ιταλικό φιλότεχνο κοινό από τις 16 Νοεμβρίου έως τις 3 Φεβρουαρίου 2019 μέσα από την πρώτη από τις τρεις μεγάλες εκθέσεις που ετοιμάζει η ελληνίδα γλύπτρια στην Ιταλία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον».
Η τριλογία των εκθέσεων αυτών, που θα ξεκινήσουν από το Παλέρμο και θα συνεχιστούν στο Τορίνο και στην Τεργέστη θα φέρουν αντιστοίχως τους επί μέρους τίτλους «Ύλη», «Λόγος» και «Ήχος».
Διοργανώνονται από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας σε συνεργασία με τη γκαλερί Artespressione του Μιλάνου. Η διοργάνωση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Tempo Forte του Ιταλικού και Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού που έχει ως σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες. Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Πρεσβείας της Ελλάδος στη Ρώμη.
Την επιμέλεια και τον συντονισμό υπογράφουν οι Αφροδίτη Οικονομίδου και Ματέο Πατσίνι. Οι εκθέσεις συνοδεύονται από κατάλογο των εκδόσεων Allemandi με κείμενο του καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών του Τορίνο, Φράνκο Φανέλι.
Το νήμα της διαδρομής της Βένιας Δημητρακοπούλου, την οποία οι περισσότεροι γνωρίζουν από τους εμβληματικούς «Προμαχώνες» της στον προαύλιο χώρο του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων, στην Ιταλία θα έχει ως πρώτο σταθμό το Παλέρμο και το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, το Museo Archeologico Antonino Salinas.
Στο εντυπωσιακό και πολύ πρόσφατα ανακαινισμένο αίθριο, αλλά και στις στοές του μουσείου και σε διάλογο με τα εκθέματα της μόνιμης συλλογής, η Βένια Δημητρακοπούλου θα επιχειρήσει μέσα από τα ανθρωποκεντρικά έργα της να αναπτύξει «έναν διάλογο μεταξύ ευθραυστότητας και ανθεκτικότητας, εφήμερου και αιώνιου. Έναν προβληματισμό για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιολογία αποκαλύπτει την ύλη στο παρόν. Ως εκ τούτου η ύλη αναδεικνύεται σε κυρίαρχο θέμα». Και αυτός είναι ο λόγος που ο τίτλος της πρώτης έκθεσης της τριλογίας είναι «Ύλη».
Κεφάλια ηρώων από την αδρή πέτρα της Αίγινας, όπου βρίσκεται το εργαστήριο της και που «πάγωσαν» στον χρόνο με το στόμα μισάνοιχτο (δημιουργίες της περιόδου 2005-2018) θα συνυπάρξουν με έργα που μόλις τώρα ολοκληρώνει η Βένια Δημητρακοπούλου, όπως τα μαρμάρινα δόρατά της. «Είναι γεγονός πως ανιχνεύει κάποιος στη δουλειά μου ένα πολεμικό λεξιλόγιο. Η στάση μου έχει περισσότερο τον χαρακτήρα της άμυνας, της αντίστασης, της αντοχής στις πιέσεις, παρά της επίθεσης», επισημαίνει.
Πλάι στα σκληρά υλικά η Βένια Δημητρακοπούλου επιλέγει να παρουσιάσει και τους από χειροποίητο κινεζικό χαρτί «Μανδύες του Νέσσου» πάνω στους οποίους είναι γραμμένα με σινική μελάνη λόγια ερωτικά «που άλλοτε μοιάζουν να σε αγκαλιάζουν και άλλοτε να σε καίνε», τους “Φυλακτήριους Μανδύες” με «προσευχές» και λόγια που κατευνάζουν σε τρεις διαφορετικές γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) και τις «Σκεπτογραμμές» της – έργα με σινική μελάνη σε κινεζικό χαρτί.
Στην έκθεση της στο Τορίνο που θα πραγματοποιηθεί στην Gallery της Fοndazione Sandretto Re Rebaudengo από τις 22 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019 πρωταγωνιστής θα αναδειχθεί ο «Λόγος» κι εκεί, όπου θα παρουσιαστεί το νέο έργο
της γλύπτριας «Επιγραφή» μεγάλων διαστάσεων από ατσάλι και φως, μαζί με μια σειρά από 35 ημερολόγια- σημειωματάρια, αλλά και δύο μανδύες μεγάλου μεγέθους.
Ο «Ήχος» τέλος θα έχει τον πρώτο λόγο στην έκθεση της Τεργέστης (12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019) η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto. Εκεί θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της Βένιας Δημητρακοπούλου με κυρίαρχα όμως εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο – παλαιότερα, αλλά και καινούρια που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά - σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει και τον “Ήχο των Προμαχώνων”, ένα έργο για κρουστά.
Το έργο της Βένιας Δημητρακοπούλου ισορροπεί ανάμεσα στις σύγχρονες καλλιτεχνικές αναζητήσεις και τις μορφοπλαστικές διδαχές του παρελθόντος, με έντονες αναφορές και επιρροές από την αρχαία ελληνική τέχνη. Για τη διαμόρφωση των γλυπτών της επηρεάζεται βαθιά από την αισθητική και τις τεχνικές παραδοσιακών πρακτικών, ενώ ταυτόχρονα πειραματίζεται με διάφορα υλικά και αναζητά διαρκώς σημεία διασταύρωσης με τη ρέουσα πραγματικότητα.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει την τριλογία των εκθέσεων της στην Ιταλία ως ένα ενιαίο έργο εν εξελίξει. Για τον λόγο αυτό για κάθε μια από τις τρεις πόλεις και για κάθε εκθεσιακό χώρο έχει επιλέξει να παρουσιάσει διαφορετικά έργα κατά κύριο λόγο, επιχειρώντας να διατηρήσει το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, αλλά έχοντας και ως στόχο την ενσωμάτωση των έργων της στον περιβάλλοντα χώρο ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.
«Αρχέγονο Μέλλον»
ΠΑΛΕΡΜΟ «Yλη»
Που: Αρχαιολογικό Μουσείο του Παλέρμο -Museo Archeologico Antonino Salinas
Πότε: 16 Νοεμβρίου 2018 έως 3 Φεβρουαρίου 2019
Σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας, τη γκαλερί Artespressione του Μιλάνου και του Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici, υπό την αιγίδα του Δήμου Παλέρμο, της Περιφέρειας Σικελίας. Εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Παλέρμο Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2018».
ΤΟΡΙΝΟ «Λόγος»
Που: Gallery της Fοndazione Sandretto Re Rebaudengo
Πότε: 22 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019
Υπό την αιγίδα του Δήμου του Τορίνο και της Περιφέρειας Πιεμόντε
ΤΕΡΓΕΣΤΗ «Ήχος»
Που: Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto
Πότε: 12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019
Σε συνεργασία με τον Δήμο Τεργέστης, την Κοινότητα Ελλήνων Ορθοδόξων Τεργέστης
H Βένια Δηµητρακοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα και μαθήτευσε στο Α΄ εργαστήριο Γλυπτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών, ενώ παράλληλα σπούδασε θέατρο στην Ανώτερη Σχολή Δραµατικής Τέχνης του Ωδείου Αθηνών. Παρακολούθησε επίσης μαθήµατα σχεδίου στο Atelier Vivant της École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και την Αίγινα και είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.
Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα υλικών και μία μεγάλη ποικιλία από τεχνικές μέσω των οποίων καταφέρνει να εισδύσει σε πολλές πτυχές της καλλιτεχνικής δημιουργίας, διαμορφώνοντας την προσωπική της ποιητική ταυτότητα. Επηρεασμένη από τις σπουδές της στο θέατρο και στη μουσική, προσπαθεί να συνδέσει εικαστικές τέχνες, μουσική και δρώμενα, αφηγηματικό και θεωρητικό λόγο, σε ένα ενιαίο σύνολο που απευθύνεται εξίσου στο συναίσθημα και στο νου.
Έχει παρουσιάσει το έργο της σε ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος. Έργα της βρίσκονται σε δημόσιους χώρους καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Το 2014 κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Hatje Cantz ο τόμος Venia Dimitrakopoulou, Promahones, έκδοση αφιερωμένη στο μεγάλης κλίμακας έργο της “Προμαχώνες”, το οποίο, αφού παρουσιάστηκε πρώτα στο Μουσείο Μπενάκη το χειμώνα 2014-2015, έχει τοποθετηθεί από τον Οκτώβριο του 2016 στον προαύλιο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας.
Τα τελευταία χρόνια έχει εντατικοποιήσει την δραστηριότητά της στην Ιταλία, με προσωπικές εκθέσεις και συμμετοχή σε πρωτοβουλίες αναγνωρισμένου κύρους. Τον Νοέμβριο του 2015 παρουσίασε την καλλιτεχνική της δραστηριότητα στη Βενετία, στους φοιτητές του Πανεπιστημίου Cà Foscari, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Biennale της Βενετίας, σε συνεργασία με τον σύλλογο Fondo Ambiente Italiano (FAI) Sezione giovani di Venezia και το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού της Ιταλίας. Οι δύο συναντήσεις "Εικόνες της σύγχρονης Ελλάδας στη Βενετία" και "Συνέντευξη της Giorgia Florio στη Βένια Δημητρακοπούλου" υπό την επιμέλεια της Caterina Carpinato, πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας και την γκαλερί Artespressione του Μιλάνο.
Το 2016 ένα δικό της το σχέδιο επιλέχθηκε για το εξώφυλλο της αναθεωρημένης έκδοσης της Ιστορίας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Mario Vitti (εκδόσεις Cafoscarina, Βενετία). Tον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς εγκαινιάστηκε στο Μιλάνο, στην Galleria Artespressione, η πρώτη της ατομική έκθεση στην Ιταλία με τίτλο Selected works, σε επιμέλεια Χάριτος Κανελλοπούλου και Matteo Pacini.
Τον Ιανουάριο του 2017 ο Πρόεδρος του Ιταλικού Κράτους Sergio Mattarella την τίμησε με το παράσημο του Ιππότη του Τάγματος του Αστέρα της Ιταλίας «σε αναγνώριση της συνεισφοράς της, μέσω του καλλιτεχνικού της έργου, στη σύσφυξη των σχέσεων με την Ιταλία, χώρα με την οποία αισθάνεται ιδιαίτερα δεμένη».
Πρόσφατα συμμετέχει ως ενεργό μέλος της ομάδας εργασίας του «Tempo Forte», μιας πολιτιστικής πρωτοβουλίας του Πρέσβη της Ιταλίας στην Ελλάδα, που προωθεί σε διακυβερνητικό επίπεδο τον πολιτιστικό διάλογο και την εδραίωση των κοινών πτυχών της ταυτότητας των δύο χωρών. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, από τον Νοέμβριο του 2018 έως τον Ιούνιο του 2019, η Βένια Δημητρακοπούλου θα παρουσιάσει χαρακτηριστικές ενότητες της δουλειάς της σε μια εκθεσιακή τριλογία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» στις ιταλικές πόλεις Παλέρμο, Τορίνο και Τεργέστη.