Όταν είσαι σταθερά η 2η ακριβότερη χώρα στην Ευρωζώνη στην τιμή της αμόλυβδης, τότε είναι προφανές ότι κάτι δεν πάει καλά.
Η πρώτη και πιο εύκολη διαπίστωση είναι ότι οι φόροι καυσίμων στη χώρα μας αντιστοιχούν σε εισοδήματα Βορειοευρωπαίων και όχι πολιτών που προσπαθούν να σταθούν στα πόδια τους μετά από μια οκταετή αφαίμαξη εισοδημάτων.
Είναι ενδεικτικό ότι στο ίδιο συγκριτικό τεστ με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ η Ελλάδα «πέφτει» στην 7η θέση στις τιμές της βενζίνης προ φόρων. Σύμφωνα, δε, με τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, από τα 1,64 ευρώ της μέσης τιμής, τα 1,030 ευρώ είναι φόροι και τέλη, δηλαδή πολύ απλά το 62,71% αυτού που πληρώνουν οι Έλληνες για κάθε λίτρο βενζίνης καταλήγει απευθείας στα κρατικά ταμεία.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτό, καθώς ακόμα κι αν δεν υπολογίσει κανείς τους φόρους, η τιμή της βενζίνης στη χώρα μας είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, δείγμα του ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά και στην αλυσίδα του ανταγωνισμού. Και κάπως έτσι φτάνουμε στις τεράστιες διαφορές με τα νησιά και κυρίως με τις Κυκλάδες, όπου όσοι βρίσκονται εκεί για διακοπές, αλλά και οι μόνιμοι κάτοικοι, βρίσκονται αντιμέτωποι με τιμές που απέχουν περίπου 23,5 λεπτά από τον μέσο όρο της επικράτειας.
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η μέση τιμή πανελλαδικά στην αμόλυβδη είναι 1,643 ευρώ, ενώ στις Κυκλάδες διαμορφώνεται στα 1,878 ευρώ. Τα ανάλογα παρατηρούνται στη σούπερ αμόλυβδη (1,841 ευρώ έναντι 2,023 ευρώ), καθώς και στο πετρέλαιο κίνησης (1,414 ευρώ έναντι 1,592 ευρώ). Ακόμα και η πιο φτηνή αμόλυβδη -1,785 ευρώ στην Τήνο- έχει διαφορά, ενώ σταθερά στα όρια των 2 ευρώ (1,990 ευρώ/λίτρο) πωλείται η βενζίνη στην Αμοργό, στη Μήλο και στη μικρή Σχοινούσα.
Με φόντο αυτά τα στοιχεία, που ούτως ή άλλως τα νιώθουν καλύτερα στην τσέπη τους οι καταναλωτές, κυκλοφόρησαν πληροφορίες περί ενδεχόμενου πλαφόν, το οποίο, όπως έχει δείξει το πρόσφατο παρελθόν, μάλλον κουκουλώνει παρά αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Σε ανακοίνωση της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών σημειώνει ότι «αν η κυβέρνηση επιχειρήσει να βάλει πλαφόν μόνο στις τιμές των πρατηρίων χωρίς να μπει ταυτόχρονα και στα προηγούμενα στάδια διακίνησης, θα συμβεί ό,τι είχε συμβεί και στις προηγούμενες περιπτώσεις επιβολής πλαφόν. Δηλαδή κάποια πρατήρια θα αναγκαστούν να πωλούν με μηδενικό κέρδος και κάποια με ζημίες. Είναι δε γνωστό ότι οι εταιρείες δεν έχουν ενιαία τιμή για όλα τα πρατήρια».
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων σημειώνει ότι οι διαφορές που παρατηρούνται σε κάποια νησιά έχουν λογική εξήγηση. «Ο μεγάλος αριθμός εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων που δραστηριοποιούνται στην ηπειρωτική Ελλάδα με υπολογίσιμες καταναλώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, δημιουργεί έναν πολύ ισχυρό ανταγωνισμό, σε πολλές περιπτώσεις και αθέμιτο, συμπιέζοντας τα ποσοστά των μεικτών κερδών τους μεταξύ 3-6%. Αντιθέτως, στα νησιά ο μικρός αριθμός εταιρειών και πρατηρίων που δραστηριοποιούνται, με εποχικές-καλοκαιρινές καταναλώσεις, δικαιολογημένα τους οδηγεί για την επιβίωσή τους σε μεικτά ποσοστά κερδών μεταξύ 5-8%. Είναι αθέμιτο και παράλογο;».
Ανακοίνωση ΣΕΕΠΕ
Ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) παρακολουθεί με μεγάλη προσοχή τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών με αναφορές στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και πιθανή εισήγησή της στην Κυβέρνηση με σκοπό την επιβολή Ανώτατης Τιμής Καταναλωτή (πλαφόν) στα καύσιμα σε ορισμένες νησιωτικές περιοχές.
Η πάγια θέση του Συνδέσμου είναι υπέρ της λειτουργίας του Κλάδου σύμφωνα με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προωθώντας τον υγιή ανταγωνισμό σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, δίνοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις του Κλάδου να παρακολουθούν και να προσαρμόζουν τις τιμές τους, ανάλογα με τις διακυμάνσεις των Διεθνών τιμών - όπως ισχύει σε όλα τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης - έχοντας πάντα ως γνώμονα την εξυπηρέτηση, αλλά και την προστασία του καταναλωτή.
Από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων που παράγονται από αυτό, ακολουθούν μια ανοδική πορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, από τον Ιούλιο του 2017 μέχρι και σήμερα, έχει αυξηθεί κατά 40 – 50%.
Η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή, αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες που έχει η γεωγραφική διασπορά της Ελλάδας, τις συνθήκες και τα διαφορετικά μέσα μεταφοράς των προϊόντων, αλλά και τους άνισους όγκους καταναλώσεων σε κάποιες παραμεθόριες περιοχές με υψηλή εποχικότητα, οδηγούν πολλές φορές σε εσφαλμένα συμπεράσματα. Την τελευταία δεκαετία η αγορά των πετρελαιοειδών στην Ελλάδα βίωσε μια απότομη μείωση της κατανάλωσης της τάξεως του 40%.
Η βιωσιμότητα των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (κάποιες από τις οποίες χρεωκόπησαν τα τελευταία χρόνια) δεν είναι πλέον δεδομένη. Όπως, ούτε δεδομένη πρέπει να θεωρείται η
βιωσιμότητα των πρατηρίων, όπου μερικές χιλιάδες εξ αυτών έκλεισαν επίσης τα τελευταία χρόνια, ενώ μεγάλος αριθμός πρατηρίων παραμένει ακόμα και σήμερα στα όρια της βιωσιμότητας.
Υπενθυμίζουμε ότι για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο από τον Οκτώβριο του
2015 έχει καταργήσει την επιδότηση, συνεχίζει, όμως, να εισπράττει κάτω από άλλη ονομασία την εισφορά αυτή. Δηλαδή, εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς και η αύξηση έχει πλέον περάσει προφανώς στην αντλία.
Ο Σύνδεσμός μας, όπως έχουμε αναφέρει επανειλημμένα, παραμένει στη διάθεση των Φορέων για τη συνολική κατανόηση της λειτουργίας του Κλάδου, αλλά και την επεξεργασία όλων των προτάσεων, ώστε να βρεθεί η βέλτιστη λύση με στόχο τον υγιή ανταγωνισμό, αλλά και την προστασία και την εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε κάθε γωνία της Ελλάδας.