«Όλα βαίνουν καλώς» είναι η εικόνα που δίνουν τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, αλλά η τελική συμφωνία για το αν κλείνει ή δεν κλείνει ο Προϋπολογισμός του 2018 χωρίς πρόσθετες παρεμβάσεις απαιτεί ένα μικρό θαύμα.
Ήτοι, να πειστούν οι Θεσμοί ότι η πρωτοφανής «τρύπα» στα φετινά φορολογικά έσοδα δεν επηρεάζει την επόμενη χρονιά.
Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν 48 ώρες πριν από το νέο γύρο συζητήσεων για τα δημοσιονομικά, αναμφίβολα δεν έπεσαν ως κεραυνός εν αιθρία. Παρά ταύτα η παταγώδης αποτυχία των αναθεωρημένων εκτιμήσεων που έγιναν πριν από μόλις 5 μήνες για τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος και τους φόρους τσιγάρων, καφέ κλπ, δεν μπορεί να περάσει στα «ψιλά», καθώς έχει προκαλέσει μια «τρύπα» 991 εκατ. ευρώ.
Αυτό που βγάζει μάτι με την πρώτη ανάγνωση των στοιχείων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, είναι η υστέρηση κατά 807 εκατ. ευρώ στο στόχο του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Αυτό που προκαλεί, ωστόσο, ακόμα μεγαλύτερη αίσθηση είναι ότι αν και το υπουργείο Οικονομικών είχε τη δυνατότητα με το Μεσοπρόθεσμο που ψηφίστηκε στις αρχές του καλοκαιριού να διορθώσει τις αρχικές του προβλέψεις, έκανε και δεύτερο σφάλμα. Έτσι, ενώ η αρχική εκτίμηση ήταν ότι θα μπουν στα κρατικά ταμεία 280 εκατ. ευρώ περισσότερα από πέρσι, ο στόχος αναθεωρήθηκε προς τα πάνω- παρά το εμφανές πρόβλημα του πρώτου 5μήνου- κατά 378 εκατ. ευρώ! Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Μια μεγαλοπρεπέστατη «τρύπα» 807 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο «κραχ» εντοπίζεται στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στα προϊόντα που επιχειρήθηκε νέα αφαίμαξη. Στα καπνικά, στον καφέ- μπήκε για πρώτη φορά ΕΦΚ, η αποτυχία των προβλέψεων είναι, επίσης, κραυγαλέα, καθώς καταγράφεται υστέρηση 184 εκατ. ευρώ, που δεν μαρτυρά μόνο μείωση κατανάλωσης (και αύξηση λαθρεμπορίου τσιγάρων) αλλά και υπερεκτίμηση της δυναμικής των φόρων στην κατανάλωση, που ψηφίστηκαν μόλις πέρυσι.
Ακόμα και στους ΕΦΚ των καυσίμων, η υπέρβαση έναντι του στόχου κατά 17 εκατ. ευρώ είναι πλασματική, αφού χρειάστηκε να κατέβει ο πήχης κατά 108 εκατ. ευρώ από τον αρχικό στόχο, μετά από το πατατράκ των πρώτων μηνών.
Το ερώτημα που τίθεται στο τραπέζι των διαβουλεύσεων είναι αν όλες οι παραπάνω αστοχίες είναι επαναλαμβανόμενες ή αντιστρόφως πώς είναι δυνατό να διορθωθούν οι «τρύπες» ειδικά στο φόρο εισοδήματος, από τη στιγμή που τα στοιχεία τα οποία ρέουν στο ΓΛΚ δείχνουν τάση εμφάνισης ακόμα χαμηλότερων εισοδημάτων κυρίως από τους ελευθέρους επαγγελματίες.
Το πρόβλημα αυτό συνδέεται άρρηκτα με τα φετινά υπερπλεονάσματα στον ΕΦΚΑ, τα οποία, σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, εξακολουθούν να περνάνε από το κόσκινο των τεχνικών κλιμακίων, προκειμένου να διαπιστωθεί ποιο μέρος από αυτά είναι μόνιμου χαρακτήρα και επαναλαμβανόμενο και ποιο είναι εφάπαξ. Το σημείο-κλειδί είναι ότι όσο χαμηλότερα εισοδήματα δηλώνουν οι αυταπασχολούμενοι, τόσο μικρότερες θα είναι οι εισφορές τους κι αυτό θα φανεί σε πρώτη φάση με την εκκαθάριση των εισφορών που «κουμπώνουν» στα εισοδήματα του 2016, τα οποία ήταν 900 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από αυτά του 2015, με τα οποία πληρώθηκαν φέτος οι νέες εισφορές.
Το βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς είναι το φετινό πλεόνασμα- οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπολογίζεται κοντά στο 3% θα φτάσει ακόμα ψηλότερα, στο 3,5%, κυρίως μέσω των προσδοκώμενων ρυθμών ανάπτυξης. Έτσι, πέρα από τα εισπρακτικά μέτρα που θα ισχύσουν από την Πρωτοχρονιά (ειδικό τέλος στα τουριστικά καταλύματα, κατάργηση έκπτωσης στην παρακράτηση φόρου μισθών- συντάξεων, κατάργηση έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες, αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες, «κούρεμα» στις κρατικές πληρωμές υγείας), το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει «στήσει» τον Προϋπολογισμό πάνω στην πρόβλεψη ότι το ΑΕΠ θα «τρέξει» με 2,4%.