Δεν είναι καθημερινή επιλογή. Την έχουμε ταυτίσει με εξαιρετικές στιγμές της ζωής μας. Μικρές φυσαλίδες σκάνε στον ουρανίσκο και δημιουργούν κλίμα ευφορίας!
Η σαμπάνια δεν είναι ένα απλό ποτό. Κοστίζει ακριβά, πίνεται παγωμένη σε ειδικό ποτήρι και όλα ξεκίνησαν σαν σήμερα, τον 17ο αιώνα, όταν ένας μοναχός έφτιαχνε κρασιά κάπου στη Γαλλία.
Ο όρος σαμπάνια είναι η κατοχυρωμένη ονομασία προέλευσης για τον αφρώδη οίνο που παράγεται στην περιοχή της Καμπανίας (Champagne), στη Γαλλία.
Η ρίζες της βρίσκονται πίσω στο 1600 και πατέρας της θεωρείται ένας βενεδικτίνος μοναχός, ο Ντομ Πιερ Περινιόν (1639-1715), που παρότι ήταν τυφλός, ήταν υπεύθυνος για την κάβα τού Αβαείου του Οτβιλιέ όπου εκείνη την εποχή παράγονταν τα πιο ονομαστά κρασιά της χώρας.
Από παλιά είχε παρατηρηθεί ότι -για αδιευκρίνιστους τότε λόγους- ορισμένα γλυκά, κυρίως, κρασιά περιείχαν τις γνωστές φυσαλίδες της σαμπάνιας, που προσέδιδαν μία ξεχωριστή γεύση στο ποτό.
Σήμερα γνωρίζουμε ότι αυτές οφείλονται στο διοξείδιο του άνθρακα που παράγεται κατά τη διάρκεια μιας δεύτερης αλκοολικής ζύμωσης στο μπουκάλι, μετά την εμφιάλωση τού κρασιού.
O Ντομ Περινιόν ήταν ο άνθρωπος που μελέτησε και συστηματοποίησε τη διαδικασία αυτή, δημιουργώντας την πρώτη σαμπάνια στις 4 Αυγούστου του 1693.
Επιπλέον, καθιέρωσε την επιλογή ποικιλιών σταφυλιών και ανάμειξης κρασιών από διαφόρους παραγωγούς, σε κανόνες που, με μικρές παραλλαγές, ισχύουν μέχρι και σήμερα.
Παρότι ήταν τυφλός, μπορούσε μόνο από τη γεύση ενός σταφυλιού να μαντέψει τον αμπελώνα προέλευσής του.
Προς τιμήν του, η εταιρία Moet et Chandon, που αγόρασε το μοναστήρι του Οτβιλιέ το 1794, έδωσε το όνομά του στην καλύτερη και ακριβότερη σαμπάνια της, την Dom Perignon.
To ποτό των Γάλλων βασιλιάδων
Η σαμπάνια απέκτησε παγκόσμια φήμη λόγω της σύνδεσής της με τους Γάλλους βασιλείς.
Οι βασιλείς από όλη την Ευρώπη διέδωσαν το μήνυμα της μοναδικότητας του αφρώδους οίνου από την Καμπανία και τη σύνδεσή του με την πολυτέλεια και την εξουσία στα μέσα του 17ου, 18ου και 19ου αιώνα.
Οι κορυφαίοι κατασκευαστές κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια για τη δημιουργία μιας ιστορίας και ταυτότητας για το κρασί τους, συνδέοντάς τους και με την αρχοντιά. Μέσα από τη διαφήμιση και τη συσκευασία του επεδίωξαν να συνδεθεί η σαμπάνια με την υψηλή πολυτέλεια, τις κοινωνικές εκδηλώσεις και τελετουργίες.
Οι προσπάθειές τους συνέπεσαν με την ανάδυση μιας μεσαίας τάξης που αναζητούσε τρόπους να δαπανήσει τα χρήματα της σε σύμβολα αναβάθμισης της κοινωνικής της τάξης.
Λευκές, ροζέ και φίνες
Σήμερα κυκλοφορούν πολλά ήδη σαμπάνιας.
Οι οίνοι τύπου Prestige cuvee που θεωρείται η κορυφή της γκάμας του παραγωγού.
Οι Blanc de Noirs, λευκή σαμπάνια που δημιουργείται από κόκκινα σταφύλια.
Blanc de Blancs, γαλλικός όρος που σημαίνει «λευκό των λευκών», και χρησιμοποιείται για να ορίσει σαμπάνιες που προέρχονται αποκλειστικά από σταφύλια ποικιλίας Chardonnay και οι ροζέ σαμπάνιες που προτιμούν περισσότερο οι κυρίες.
Πηγή: sansimera.gr / wikipedia