Ειδικά εκπαιδευμένοι σκύλοι ενδέχεται να εντόπισαν σε ένα ερημονήσι του Ειρηνικού Ωκεανού το σημείο όπου άφησε την τελευταία της πνοή η Αμέλια Έρχαρτ ως ναυαγός μετά την συντριβή του αεροσκάφους της στη διάρκεια αναγκαστικής προσγείωσης το 1937.
Τα σκυλιά εντόπισαν την οσμή ανθρώπινων λειψάνων σε ένα ακατοίκητο νησί νότια της πορείας, που ήθελε να ακολουθήσει η θρυλική Αμερικανίδα αεροπόρος στην προσπάθειά της να κάνει το γύρο του κόσμου και ερευνητές θεωρούν ότι δεν αποκλείεται τα λείψανα αυτά να ανήκαν στην Έρχαρτ και τον πλοηγό της Φρεντ Νούναν.
Το ακατοίκητο νησί Νικουμαρόρο στον Ειρηνικό Ωκεανό (χάρτης: Wikipedia)
Τα τέσσερα σκυλιά – η Μάρσι, η Πάιπερ, ο Κέιλ και ο Μπέρκλεϊ- έχουν εκπαιδευτεί να εντοπίζουν οστά και την οσμή λειψάνων και με τη μέθοδο αυτή έχουν έρθει στο φως αρχαίο χώροι ταφής σε βάθος τριών μέτρων.
Τα σκυλιά υπέδειξαν ένα σημείο στη σκιά ενός δέντρου στο ερημικό νησί Νικουμαρόρο. Πρόκειται για το ίδιο σημείο όπου Βρετανοί αξιωματικοί βρήκαν το 1940 οστά, που πίστευαν ότι ανήκαν στην 39χρονη Έρχαρτ, αλλά και το σημείο όπου μία αποστολή βρήκε το 2001 ίχνη ενός Αμερικανού ναυαγού, όπως κατάλοιπα φωτιάς, ένα αμερικανικής κατασκευής μαχαίρι και μια γυναικεία κασετίνα καλλυντικών, σύμφωνα με το National Geography.
Την περασμένη εβδομάδα το History Channel υποστήριξε ότι η Έρχαρτ ίσως έπεσε στα χέρια Ιαπώνων, μετά την ανακάλυψη στην Εθνική Αρχειοθήκη των ΗΠΑ μιας φωτογραφίας, η οποία δείχνει, όπως θεωρούν ερευνητές, την πιλότο και τον πλοηγό της μετά την εξαφάνισή τους στο λιμάνι Τζαλουϊτ των νήσων Μάρσαλ, που τελούσαν τότε υπό ιαπωνική κατοχή.
Την αποστολή στο Νικουμαρόρο χρηματοδότησε το Νational Geographic και την έφερε σε πέρας μια ομάδα ερευνητών του International Group for Historic Aircraft Recovery (Διεθνής Ομάδα για την Ανάκτηση Ιστορικών Αεροσκαφών) στις 30 Ιουνίου.
O Ρικ Γκιλέσπι του International Group for Historic Aircraft Recovery (Διεθνής Ομάδα για την Ανάκτηση Ιστορικών Αεροσκαφών)
Οι τελευταίοι θεωρούν ότι ισχυροί άνεμοι έσπρωξαν το αεροσκάφος της Έρχαρτ εκτός πορείας στον Ειρηνικό Ωκεανό και ότι επειδή τους τέλειωναν τα καύσιμα η Έρχαρτ και ο Νούναν προσγειώθηκαν τραυματισμένοι, αλλά σώοι στο ερημονήσι περίπου 650 χιλιόμετρα μακριά από τον προγραμματισμένο σταθμό ανεφοδιασμού τους. Βρετανοί αξιωματικοί ανακάλυψαν στο νησί αυτό το 1940 τμήμα ανθρώπινου σκελετού, αλλά σύμφωνα με τον επικεφαλής των ερευνητών Ρικ Γκιλέσπι, έβγαλαν λάθος συμπέρασμα ότι δεν ανήκε στη θρυλική πιλότο.
Οι αξιωματικοί αυτοί έστειλαν τα 13 οστά που βρήκαν σε ιατρική σχολή στο Φίτζι, όπου τα εξέτασε ο γιατρός ΝΤ. Γ. Χουντλς και συμπέρανε ότι ανήκαν σ’ έναν κοντό, γεροδεμένο Ευρωπαίο.
Τα οστά έκτοτε χάθηκαν, αλλά διασώθηκαν οι μετρήσεις και η ομάδα του Γκιλέσπι βρήκε τους σχετικούς φακέλους και τους έστειλε το 1998 για μια λεπτομερέστερη ανάλυση, η οποία έδειξε ότι τα οστά θα μπορούσαν επίσης να ανήκουν και σε μια υψηλότερη του μέσου όρου γυναίκα ευρωπαϊκής καταγωγής, όπως η Έρχαρτ.
Στις 30 Ιουνίου η ομάδα των ερευνητών αποβιβάστηκε στο Νικουμαρόρο – που το έλεγαν παλαιότερα Νήσο Γκάρντνερ- ελπίζοντας τα σκυλιά να την οδηγήσουν στο σημείο όπου βρέθηκε ο σκελετός και να εντοπίσουν κάποιο οστό, ώστε με μια εξέταση DNA να λύσουν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της αεροπλοϊας: την εξαφάνιση της Έρχαρτ.
Σύμφωνα με το National Geographic τα σκυλιά, το ένα μετά το άλλο, εντόπισαν πράγματι την οσμή ανθρώπινων λειψάνων, που θα μπορούσαν να ανήκουν στην Έρχαρτ ή τον πλοηγό της στη σκιά ενός δέντρου. Δεν βρήκαν όμως οστά. Γι’ αυτό και οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα του εδάφους και τα έστειλαν σε ειδικό εργαστήριο και τώρα αναμένουν τα αποτελέσματα, για να δουν αν ευσταθεί η θεωρία του Γκιλέσπι.
Σύμφωνα με την κρατούσα εκδοχή, που υιοθέτησε και η αμερικανική κυβέρνηση, το αεροπλάνο της Έρχαρτ έπεσε στον Ειρηνικό Ωκεανό και τα λείψανά της ίδιας και του Νούναν βρίσκονται κάπου στο βυθό του.
Άλλοι όμως πιστεύουν ότι Έρχαρτ και Νούναν πέθαναν ως αιχμάλωτοι στα χέρια των Ιαπώνων, που τους πέρασαν για κατασκόπους – μια θεωρία που αναβίωσε πρόσφατα με την ανακάλυψη φωτογραφίας, που φέρεται να δείχνει την πιλότο και τον πλοηγό σε προκυμαία των νήσων Μάρσαλ.
Ο Γκιλέσπι θεωρεί ότι ο ισχυρισμός αυτός δεν ευσταθεί κι ότι η Έρχαρτ μετά την αναγκαστική προσγείωση χρησιμοποιούσε επί μία εβδομάδα τον ασύρματο του αεροπλάνου για να ζητήσει βοήθεια, μέχρι που η παλίρροια παρέσυρε το κατεστραμμένο αεροσκάφος της στη θάλασσα.
«Η Έρχαρτ προσγειώθηκε σχετικά ασφαλώς στη νήσο Γκάρντνερ και εξέπεμπε επί έξι μέρες SOS. Υπάρχουν 47 μηνύματα που άκουσαν επαγγελματίες ασυρματιστές, τα οποία δείχνουν αξιόπιστα», είπε ο Γκιλέσπι σε μια παρουσίασή του, που αναρτήθηκε πέρυσι στο YouTube.
H Αμέλια Έρχαρτ και ο πλοηγός της, Φρεντ Νούναν
Οι θεωρίες για την τύχη της Έρχαρτ
- Πρώτη θεωρία: Η Αμέλια Έρχαρτ και ο Φρεντ Νούναν έπεσαν λόγω χαμηλής ορατότητας και έλλειψης καυσίμων στον Ειρηνικό Ωκεανό, λίγα μίλια μακριά από τον προγραμματισμένο προορισμό τους και βρήκαν ακαριαίο θάνατο.
- Δεύτερη θεωρία: Η Έρχαρτ και ο Νούναν προσγειώθηκαν στη νήσο Νικουμαρόρο και πιθανώς βρήκαν φρικτό θάνατο από καβούρια που φθάνουν σε μέγεθος το ένα μέτρο και βγαίνουν τη νύχτα σε αναζήτηση τροφής.
- Τρίτη θεωρία: Η Έρχαρτ και ο Νούναν εξετράπησαν πολύ της πορείας τους και επιχείρησαν αναγκαστική προσγείωση σε ατόλη των νήσων Μάρσαλ, όπου τους περισυνέλεξαν και τους αιχμαλώτισαν Ιάπωνες και τους έστειλαν σε στρατόπεδο στη νήσο Σαϊπάν. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή ο Νούναν αποκεφαλίστηκε ενώ η Έρχαρτ πέθανε το 1939 από ελονοσία ή δυσεντερία.
- Τέταρτη θεωρία: Η Έρχαρτ και ο Νούναν έφθασαν μέχρι τη νήσο Χάουλαντ, όπως σχεδίαζαν, αλλά έπεσαν στα χέρια κανιβάλων.
- Πέμπτη θεωρία: η Έρχαρτ ήταν Αμερικανίδα κατάσκοπος που εστάλη για να συλλέξει πληροφορίες για τους Ιάπωνες ενόψει του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.