Ο αμερικανός γλύπτης και καλλιτέχνης καταδικάστηκε στη Γαλλία για λογοκλοπή μιας φωτογραφίας του Jean-François Bauret.
H εταιρεία του Jeff Koons LLC καταδικάστηκε στις 9 Μαρτίου από το δικαστήριο του Παρισιού για «πλαστογραφία» αφού η χήρα του γάλλου φωτογράφου Jean-François Bauret, ο οποίος πέθανε το 2014 και ήταν διάσημος για τα γυμνά του, τον κατήγγειλε.
Πράγματι, ένα άγαλμα από πορσελάνη που δημιούργησε ο Τζεφ Κουνς, με τίτλο «Naked» μοιάζει σαν δύο σταγόνες νερό με μια φωτογραφία που είχε τραβήξει ο γάλλος φωτογράφος και η οποία έγινε καρτ ποστάλ. Εδειχνε δύο παιδάκια, γυμνά, να χαριεντίζονται αθώα. «Η καρτ ποστάλ του Bauret κόστιζε 1 ευρώ. Ενα αντίτυπο αγάλματος του Κουνς πουλήθηκε από έναν συλλέκτη 8 εκατομμύρια δολάρια το 2008!» ήταν το επιχείρημα της χήρας του φωτογράφου.
Το παρισινό δικαστήριο δικαίωσε την χήρα και καταδίκασε τον αμερικανό καλλιτέχνη να πληρώσει 10.000 ευρώ συν 4.000 ευρώ γιατί το εν λόγω αγαλματίδιο με τα γυμνά παιδάκια αναρτήθηκε και στην ιστοσελίδα του. Και επειδή το έργο περιλαμβάνονταν στον κατάλογο έκθεσης που έγινε το 2014 στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, το δικαστήριο επέβαλε πρόστιμο 10.000 ευρώ και στο Κέντρο.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Τζεφ Κουνς κατηγορείται για λογοκλοπή. Είχε ήδη κατηγορηθεί για τα κομμάτια της σειράς του « Banality » (1988) στην οποία είχε δώσει μια δική του ερμηνεία γνωστών διαφημίσεων και εμπορικών προϊόντων.
Το θέμα της λογοκλοπής προκαλεί παθιασμένες συζητήσεις. Ορισμένοι εκτιμούν ότι πρόκειται στην ουσία για κλοπή. Αντίθετα, άλλοι απαντούν ότι η ιστορία της τέχνης βασίζεται πάνω σε δάνεια και ισχυρίζονται ότι η αιώνια πρακτική του κόσμου της τέχνης βασίζεται στις φράσεις άλλων, στην ερμηνεία ή στην παρατυπία. Για παράδειγμα, λένε, χωρίς τον Αίσωπο δεν θα υπήρχε ο γάλλος La Fontaine και δεν θα είχε γράψει τους μύθους του. Ο Πικάσο και ο Μπέικον είχαν «λογοκλέψει» αδίστακτα τον Βελάσκουεθ. Από τον Ορφέα ως τον Δον Ζουάν, δεκάδες ήρωες χρησίμευσαν ως μοντέλα σε ολόκληρες γενιές συγγραφέων και καλλιτεχνών και κανείς δεν φαντάστηκε ποτέ να τους στείλει στα δικαστήρια. Ο Νταλί ακόμη και μουστάκια πρόσθεσε στην Τζοκόντα!
Ωστόσο, όλοι οι προαναφερθέντες καλλιτέχνες αντέγραφαν έργα που ανήκαν στον δημόσιο χώρο, ήταν αιώνια. Οι ειδικοί στα νομικά θέματα των πνευματικών δικαιωμάτων αναφέρουν ότι αν ένας καλλιτέχνης συνθέσει κάποια στοιχεία και δημιουργήσει ένα πρωτότυπο έργο δεν χρειάζεται άδεια, αλλά δεν μπορεί να αντιγράψει ακριβώς το πρωτότυπο.
«Νομικά, η αντιγραφή ενός έργου χωρίς την άδεια του δικαιούχου είναι απαράδεκτη. Αν αφήσουμε τους καλλιτέχνες να κοπιάρουν τα έργα τρίτων, τότε τίποτα δεν μπορεί να προστατευθεί» δηλώνει ο δικηγόρος της χήρας του γάλλου φωτογράφου.
Τζεφ Κουνς, ο πιο πλούσιος ζωγράφος του κόσμου
Στα 61 του χρόνια, πάντως, ο Τζεφ Κουνς έχει καταφέρει ήδη να βρίσκεται στην πρώτη θέση του πιο ακριβοπληρωμένου εν ζωή καλλιτέχνη. Το 2013 πούλησε τον πορτοκαλί Balloon Dog από ανοξείδωτο ατσάλι στην αστρονομική τιμή των 58,4 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το σύνολο των έργων που έχει πωλήσει στα χρόνια της καριέρας του τιμολογούνται στα 177 εκατομμύρια δολάρια.
Στην αρχή της καριέρας του είχε προκαλέσει σάλο με έξαλλες πόζες με την γνωστή ιταλίδα πορνοστάρ Τσιτσιολίνα, τις οποίες στη συνέχεια μετέφερε σε έργα τέχνης:
Θεωρείται εντυπωσιακός καλλιτέχνης, μεγαλειώδης, κιτς χωρίς αμφιβολία. Γεννημένος το 1955 στο Γιορκ της Πενσιλβάνια, ξεκίνησε να ζωγραφίζει σε μικρή ηλικία, εμπνευσμένος από τους κλασικούς ζωγράφους που ο πατέρας του εξέθετε στη βιτρίνα του μαγαζιού διακόσμησης εσωτερικών χώρων που είχε. Στα φοιτητικά του χρόνια, όταν σπούδαζε στο Merryland Institut College of Art της Βαλτιμόρης (1972-1974), γνώρισε τον Σαλβαντόρ Νταλί στη Νέα Υόρκη. Πέρασε από την School of Art Institute του Σικάγου (1975), εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και ανακάλυψε την καλλιτεχνική αντεργκράουντ σκηνή, μαζί με την Πάτι Σμιθ και τους Talking Heads.