Αν παραταθούν οι διαπραγματεύσεις η χώρα κινδυνεύει να εγκλωβιστεί σε στασιμότητα επεσήμανε ο Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας στη γενική συνέλευση της Τράπεζας της Ελλάδας.
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας σημείωσε ότι η χώρα θα μπορούσε να αντιμετωπίσει νέο κύμα αβεβαιότητας αν δεν υπάρξει γρήγορα λύση στο θέμα της διαπραγμάτευσης, τόνισε αλλά εκτίμησε ότι αν κυβέρνηση και θεσμοί επιδείξουν ευελιξία η συμφωνία μπορεί να έρθει πολύ γρήγορα.
Επιβεβαίωσε τα ανησυχητικά σημάδια στον τομέα των κόκκινων δανείων, τονίζοντας ότι τον Ιανουάριο παρατηρήθηκε επιτάχυνση της εισροής των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων. Πρόσθεσε δε ότι το κλίμα αβεβαιότητας είναι πρόσφορο για στρατηγικούς κακοπληρωτές. Επιπλέον επανέλαβε τον στόχο για τη μείωση των NPLs κατά 40 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2019.
Τα προγράμματα διάσωσης θέτουν τις βάσεις για να μπει η χώρα σε ένα μονοπάτι ανάκαμψης, διευκρίνισε ο κ. Στουρνάρας σημειώνοντας ότι το πέρασμα της οικονομίας σε ανάπτυξη από το 2016 δείχνει τη δυναμική που υπάρχει.
Σημείωσε ότι η ύφεση στο α’ εξάμηνο του 2016 ήταν ηπιότερη του αναμενόμενου και συμπλήρωσε ότι είναι βάσιμο να προβλεφθεί ρυθμός ανάπτυξης 2,5% για το 2017.
Εκτίμησε ταυτόχρονα ότι είναι βάσιμο να προβλεφθεί πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% το 2017.
Υπογράμμισε ότι η Ευρωζώνη αποτελεί ασπίδα προστασίας για την Ελλάδα ενώ στους κινδύνους για την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας ανέφερε τις εκλογές στην Ευρώπη και τον ευρωσκεπτικισμό.
Προϋποθέσεις ανάκαμψης
Για να επιτευχθεί η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας ο κ. Στουρνάρας έθεσε τις εξής προϋποθέσεις:
Επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων: Εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ και της Τράπεζας της Ελλάδος οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι μεταρρυθμίσεις αυξάνουν θεαματικά τις αναπτυξιακές δυνατότητες. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, οι μεταρρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα την περίοδο 2010-2016, σε συνδυασμό με αυτές που πρόκειται να εφαρμοστούν στο πλαίσιο του προγράμματος, αναμένεται, των άλλων παραγόντων τηρουμένων σταθερών, να αυξήσουν το πραγματικό ΑΕΠ κατά 13% περίπου την επόμενη δεκαετία.
Αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων: Οι μεταρρυθμίσεις αναμένεται να επιταχύνουν περαιτέρω την ανάκαμψη και την αναδιάρθρωση της οικονομίας. Απαιτείται όμως παράλληλα και βελτίωση της χρηματοδότησης της οικονομίας. Κύρια προϋπόθεση είναι η αποτελεσματική διαχείριση του υψηλού αποθέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η οποία θα επιδράσει θετικά στην οικονομική δραστηριότητα και την παραγωγικότητα μέσα από δύο διαύλους: την αύξηση της προσφοράς τραπεζικών δανείων και την αναδιάρθρωση του παραγωγικού τομέα. Γι’ αυτό είναι επιτακτική ανάγκη να συμπληρωθεί και να ολοκληρωθεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο το συντομότερο δυνατόν.
- Άμεση θετική κατάληξη της δεύτερης αξιολόγησης, καθώς θα εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του Δημοσίου και θα ανοίξει το δρόμο για την ένταξη των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Επιπλέον εξασφαλίζει με τον τρόπο αυτό την υποχώρηση του κόστους χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας, αποκαθιστά την εμπιστοσύνη των καταθετών και επιτρέπει την περαιτέρω έως την πλήρη άρση των περιορισμών στις τραπεζικές συναλλαγές και βελτιώνει την εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών και των διεθνών επενδυτών στις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και επιτρέπει την πρόσβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στις διεθνείς κεφαλαιαγορές.
Κίνδυνοι για την ανάκαμψη της οικονομίας
Το 2016 η ελληνική οικονομία βρέθηκε στο μεταίχμιο μεταξύ ύφεσης και ανάπτυξης. Κατά το 2017 αναμένεται να ανακάμψει, αν και εξακολουθούν να υπάρχουν κίνδυνοι για την αναπτυξιακή προοπτική της. Η πρώτη κατηγορία κινδύνων συνδέεται με την αστάθεια στο διεθνές περιβάλλον. Παράμετροι αστάθειας του διεθνούς περιβάλλοντος εντός του οποίου καλείται η ελληνική οικονομία να λειτουργήσει είναι:
- Οι διαδοχικές κρίσιμες εκλογικές αναμετρήσεις και η άνοδος του ευρωσκεπτικισμού στην ΕΕ. Μία ενδεχόμενη ενίσχυση των αντιευρωπαϊκών δυνάμεων θα επηρεάσει τις αποφάσεις των ηγετών πολλών χωρών της ΕΕ, με κίνδυνο την αποδυνάμωση των συλλογικών θεσμικών οργάνων της.
- Οι αβεβαιότητες που συνδέονται με την αλλαγή της εξωτερικής και της οικονομικής πολιτικής των ΗΠΑ υπό τη νέα προεδρία και δημιουργούν ασάφεια ως προς το νέο ρόλο των ΗΠΑ στον πλανήτη.
- Οι διαφαινόμενες τάσεις ανόδου του εμπορικού προστατευτισμού με παράλληλη υστέρηση των ιδιωτικών παραγωγικών επενδύσεων και πτώση του διεθνούς εμπορίου.
- Ενδεχόμενη αρνητική εξέλιξη των προσφυγικών-μεταναστευτικών ροών και αποτυχία στη διαχείρισή τους θα μπορούσε να ενδυναμώσει περαιτέρω την ανησυχία της κοινής γνώμης σε θέματα ασφάλειας και μετανάστευσης και να αυξήσει τον κίνδυνο της κοινωνικής εσωστρέφειας.
- Η επιδείνωση των συνθηκών ασφάλειας διεθνώς, με σημαντικές οικονομικές απώλειες μέσω της μείωσης του εμπορίου, των μεταφορών και του τουρισμού.
- Η γεωπολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου.
- Τέλος, η διαδικασία διαμόρφωσης της νέας ευρωπαϊκής οικονομικής αρχιτεκτονικής καθώς θα εξελίσσονται οι διαπραγματεύσεις ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου που θα οριστικοποιήσουν τις μεταξύ τους σχέσεις στη μετά το Βrexit εποχή.