Παροπλισμένα βρίσκονται στα αμαξοστάσια εκατοντάδες λεωφορεία και τρόλεϊ λόγω έλλειψης εργαζομένων αλλά και ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα οι αστικές συγκοινωνίες να βρίσκονται σε δραματική κατάσταση.
Την ώρα που ο ΟΑΣΑ προσλαμβάνει με προκλητικό τρόπο, μουσικό επιμελητή για τα λεωφορεία, με μισθό 3.900 ευρώ, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες είναι δραματική με εκατοντάδες οχήματα παροπλισμένα στα αμαξοστάσια και οδηγούς στα πρόθυρα της κατάρρευσης να εργάζονται ακατάπαυστα χωρίς ρεπό.
«Ο στόλος αποτελείται από 2.139 λεωφορεία. Πάνω από το 60% των λεωφορείων αυτή τη στιγμή είναι παροπλισμένα. Δηλαδή κυκλοφορούν στους δρόμους του λεκανοπεδίου περίπου τα 850 με 900 λεωφορεία, λόγω έλλειψης προσωπικού και έλλειψης ανταλλακτικών», καταγγέλλει στο iefimerida ο πρόεδρος του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ Απόστολος Ραυτόπουλος.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ Απόστολος Ραυτόπουλος με τον συντάκτη του iefimerida Ιάσονα Πιπίνη.
«Αυτοψία» στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ
Το iefimerida έκανε «αυτοψία» στο αμαξοστάσιο των λεωφορείων της ΟΣΥ στην περιοχή του Ρέντη και κατέγραψε μια αποκαρδιωτική εικόνα με εκατοντάδες οχήματα που έχουν καθηλωθεί, πολλά από τα οποία «σαπίζουν», με κίνδυνο να αποσυρθούν οριστικά.
Στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ ο φωτογραφικός φακός κατέγραψε οχήματα από τα οποία έχουν αφαιρεθεί ανταλλακτικά, όπως λάστιχα, μηχανολογικός εξοπλισμός, ακόμη και καθρέφτες, για να τοποθετηθούν σε άλλα οχήματα και να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν με ασφάλεια. Πολλά οχήματα που είναι παροπλισμένα έχουν «απογυμνωθεί» εντελώς και όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι δεν θα μπορούν να κυκλοφορήσουν ποτέ ξανά.
Εκατοντάδες λεωφορεία είναι παροπλισμένα στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ λόγω έλλειψης ανταλλακτικών
«Πλέον υπάρχουν περίπου 300 λεωφορεία τα οποία δεν πρόκειται να ξαναβγούν έξω και σκεφτείτε ότι για αυτά τα οχήματα δεν έχει γίνει οριστική παραλαβή! Αυτά τα λεωφορεία θα πάνε για απόσυρση», επισημαίνει ο κ. Ραυτόπουλος. Ανάμεσα στα οχήματα που «σαπίζουν» στο αμαξοστάσιο βρίσκονται και τα 4 πανάκριβα διώροφα λεωφορεία που είχαν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, τα οποία μετά από λίγους μήνες αποσύρθηκαν και κανένας αρμόδιος υπουργός δεν ενδιαφέρθηκε να κυκλοφορήσουν ξανά.
Εικόνα διάλυσης καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι ότι επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες
Η αποθήκη ανταλλακτικών είναι σχεδόν άδεια, αφού εδώ και χρόνια η εταιρεία δεν προμηθεύεται ανταλλακτικά. Το αμαξοστάσιο στην περιοχή του Ρέντη έχει μετατραπεί σε «νεκροταφείο» λεωφορείων, λόγω της έλλειψης κονδυλίων για να αγοραστούν ανταλλακτικά. «Τα οχήματα έχουν καθηλωθεί λόγω της τρομακτικής έλλειψης σε ελαστικά, σε μπαταρίες, κλπ, τα οποία οι προμηθευτές δεν μας δίνουν πλέον λόγω στάσης πληρωμών που έχει γίνει προς την εταιρεία. Σήμερα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ξεπερνάνε τα 42 εκατομμύρια», διευκρινίζει ο κ. Ραυτόπουλος.
Το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στην περιοχή του Ρέντη έχει μετατραπεί σε «νεκροταφείο» λεωφορείων
Από πολλά λεωφορεία έχει «ξηλωθεί» μηχανολογικός εξοπλισμός για να τοποθετηθεί σε άλλα λεωφορεία και να μπορέσουν να κινηθούν
Καθηλωμένα και τα τρόλεϊ
Ίδια είναι η εικόνα και στο υπόγειο του αμαξοστασίου του ΗΛΠΑΠ στην οδό Πέτρου Ράλλη, όπου βρίσκονται παροπλισμένα δεκάδες οχήματα, τα οποία αν υπήρχαν ανταλλακτικά θα μπορούσαν να εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό.
Δραματική είναι η κατάσταση και στο αμαξοστάσιο των τρόλεϊ. Από τα 366 οχήματα στους δρόμους κυκλοφορούν μόνο τα 170
Με βλάβες, όπως αυτή που βλέπετε, κυκλοφορούν στους δρόμους πολλά αρθρωτά τρόλεϊ
«Από τα 366 οχήματα του στόλου στους δρόμους βγαίνουν καθημερινά γύρω στα 170 οχήματα για δουλειά. Τα υπόλοιπα είναι παροπλισμένα, κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, αφού ακόμη και να είχαμε προσωπικό πάλι δεν θα μπορούσαν να δουλέψουν γιατί δεν υπάρχουν χρήματα για να αγοράσουμε ανταλλακτικά και να μπορέσουν να δουλέψουν. Σε ορισμένα λείπουν σημαντικά ανταλλακτικά, όπως γεννήτριες και κεραίες», δηλώνει στο iefimerida o πρόεδρος των εργαζομένων στον ΗΛΠΑΠ κ. Νίκος Ξυδάκης.
Η αποθήκη ανταλλακτικών στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ είναι σχεδόν άδεια, αφού εδώ και χρόνια η εταιρεία δεν προμηθεύεται ανταλλακτικά
Επιπλέον όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι 3 τρόλεϊ έχουν καταστραφεί επειδή τα έκαψαν άγνωστοι στην περιοχή γύρω από το Πολυτεχνείο, ενώ άλλα 10 οχήματα έχουν αχρηστευθεί. «Υπάρχουν γύρω στα 60 οχήματα που είναι παροπλισμένα, τα οποία αν είχαν ανταλλακτικά θα δούλευαν κανονικά. Τους έχουν πάρει λάστιχα, κεραίες για να τοποθετηθούν σε άλλα οχήματα».
Από πολλά λεωφορεία έχουν αφαιρεθεί μέχρι και οι καθρέφτες για να τοποθετηθούν σε οχήματα που κυκλοφορούν
Οι αστικές συγκοινωνίες, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, αυτή τη στιγμή παρουσιάζουν εικόνα διάλυσης. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι να μειώνονται τα δρομολόγια και να ταλαιπωρούνται οι επιβάτες που αναγκάζονται να περιμένουν για αρκετή ώρα στις στάσεις, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες γραμμές, και επιπλέον πολλά οχήματα να βγαίνουν στους δρόμους με προβλήματα και ζημιές, όπως αυτές που βλέπετε στις φωτογραφίες στα αρθρωτά οχήματα (κοινώς «φυσαρμόνικα»).
«Προσλήψεις έχουν χρόνια να γίνουν. Αυτή τη στιγμή για τις άμεσες ανάγκες χρειαζόμαστε 150 οδηγούς. Όχι για να έχουμε σταθερό συγκοινωνιακό έργο, αλλά για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε. Χρωστάνε 6.500 μέρες σε άδειες και ρεπό μόνο για το 2016» επισημαίνει στο iefimerida ο κ. Ξυδάκης και προσθέτει: «Αν ο εργαζόμενος δεν δουλέψει με φιλότιμο και πει “θέλω τα οφειλόμενα ρεπό και τις άδειες” τα τρόλεϊ θα εξαφανιστούν από τους δρόμους. Αν το έκαναν αυτό οι εργαζόμενοι για 19 μέρες δεν θα βλέπατε κανένα όχημα στο δρόμο. Αυτή τη στιγμή τα δρομολόγια βγαίνουν χάρη στο φιλότιμο των εργαζομένων».
Ανάμεσα στα παροπλισμένα λεωφορεία βρίσκονται και τα 4 πανάκριβα διώροφα λεωφορεία που είχαν βγει στους δρόμους για πρώτη φορά το 2004 και μετά από λίγους μήνες αποσύρθηκαν
Εσωτερικό από διώροφο λεωφορείο που «σαπίζει» στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ
Οικονομική καθίζηση στις εταιρείες συγκοινωνιών
Στο μεταξύ, οι αστικές συγκοινωνίες αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα από τη μείωση της κρατικής επιδότησης αλλά και της εισιτηριοδιαφυγής, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται πλέον να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους απέναντι στους συνεργάτες και τους προμηθευτές τους.
Επιπλέον, όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, η κυβέρνηση ευθύνεται για μια «τρύπα» εκατοντάδων εκατομμυρίων στις εταιρείες συγκοινωνιών, αφού υλοποιεί προγράμματα για την ελεύθερη μετακίνηση ανέργων και άλλων κοινωνικών ομάδων, χωρίς όμως κανένα υπουργείο να καλύπτει αυτές τις απώλειες εσόδων.
Εκατοντάδες λεωφορεία που είναι παροπλισμένα στα αμαξοστάσια βρίσκονται πλέον σε τέτοια κατάσταση που δεν θα μπορέσουν να κυκλοφορήσουν ποτέ ξανά
«Η ελεύθερη μετακίνηση την περίοδο των κεφαλαιακών ελέγχων το καλοκαίρι του 2015 κόστισε στην κυβέρνηση 10 εκατομμύρια ευρώ και από αυτά δεν έχει δώσει στην εταιρεία ούτε 1 ευρώ. Επιπλέον τα χρήματα που οφείλει με τελεσίδικες αποφάσεις έως το 2014 είναι περίπου 240 εκατομμύρια. Από αυτά δεν έχει δώσει τίποτα. Για το 2015 και το 2016 από την ελεύθερη μετακίνηση των ανέργων το κόστος ξεπερνάει τα 440 εκατομμύρια, από τα οποία δεν έχει δώσει τίποτα και ούτε και προτίθεται να δώσει» δηλώνει ο κ. Ραυτόπουλος. «Οι υπουργοί κύριοι Σπίρτζης και Φωτίου υλοποιούν προγράμματα για τις ευπαθείς ομάδες χωρίς όμως να αναλαμβάνουν το κόστος. Η κυβέρνηση κάνει μνημόσυνο με ξένα κόλυβα» τονίζει με έμφαση ο πρόεδρος των εργαζομένων.
Οι συνδικαλιστές υποστηρίζουν πάντως, ότι εκτός από την έλλειψη κονδυλίων αυτή τη στιγμή το βασικότερο πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού, αφού καθηλωμένα παραμένουν πολλά λεωφορεία που λειτουργούν κανονικά αλλά δεν υπάρχουν οδηγοί για να τα βγάλουν στους δρόμους της Αθήνας. Όπως επισημαίνουν μάλιστα, εκκρεμούν μέχρι σήμερα οι προσλήψεις 450 οδηγών και άλλων ειδικοτήτων που είχαν εγκριθεί το 2014 για τον ΟΣΥ.
Λεωφορεία από τα οποία έχουν αφαιρεθεί ανταλλακτικά για να μπορέσουν να «ζήσουν» άλλα οχήματα
Απίστευτο: Τοποθετούν τηλεματική σε διαλυμένα λεωφορεία!
Κατά την διάρκεια της «αυτοψίας» που κάναμε στο αμαξοστάσιο του ΟΣΥ βρεθήκαμε μπροστά σε ένα απίστευτο θέαμα. Τεχνικοί τοποθετούσαν μηχανήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε διαλυμένα λεωφορεία που έχουν αποσυρθεί οριστικά! Η διαδικασία τοποθέτησης έχει ολοκληρωθεί σχεδόν στο σύνολο των οχημάτων που κυκλοφορούν κανονικά, ωστόσο η υπηρεσία αυτή ακόμη δεν έχει ξεκινήσει να λειτουργεί. Όταν η εταιρεία ανέλαβε να υλοποιήσει αυτό το πρόγραμμα τα λεωφορεία κυκλοφορούσαν κανονικά, στο μεταξύ όμως αποσύρθηκαν λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και οι τεχνικοί αναγκάζονται τώρα (για να μη χρεωθούν τις απώλειες) να τοποθετήσουν τα ηλεκτρονικά μηχανήματα σε παροπλισμένα λεωφορεία που βρίσκονται καθηλωμένα στα αμαξοστάσια. Το ερώτημα είναι για ποιο λόγο το υπουργείο δεν δίνει εντολή να κρατηθούν τα ηλεκτρονικά μηχανήματα σε εφεδρεία, έτσι ώστε όταν λειτουργήσει η υπηρεσία να μπορούν να αντικαταστήσουν μηχανήματα που θα υποστούν βλάβες, αντί να τα τοποθετούν σε διαλυμένα οχήματα, από τα οποία μετά θα πρέπει να «ξηλωθούν» και να αφαιρεθεί η καλωδίωση;
Τεχνικοί τοποθετούν μηχανήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε λεωφορεία που έχουν καθηλωθεί στο αμαξοστάσιο
«Αυτά είναι χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η εταιρεία που έχει αναλάβει τον διαγωνισμό οφείλει να τοποθετήσει τα μηχανήματα της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα λεωφορεία ανεξάρτητα αν αυτά θα κυκλοφορήσουν ή όχι», διευκρινίζει ο κ. Ραυτόπουλος.
Μέσα σε κύκλο διακρίνονται τα μηχανήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου που αυτές τις μέρες τοποθετούνται σε λεωφορεία που έχουν αποσυρθεί
Λεωφορεία έχουν αποσυρθεί επειδή δεν υπάρχουν λάστιχα
Λεωφορεία καθηλωμένα στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ