Το θερμό επεισόδιο με την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού από τους Τούρκους ανέβασε επικίνδυνα το θερμόμετρο στην περιοχή. Η μεν Τουρκία υποστηρίζει ότι δεν... μπορούσε να κάνει διαφορετικά, αφού το ρωσικό βομβαρδιστικό παραβίασε τον εναέριο χώρο της, η δε Ρωσία τονίζει ότι ήταν μια επιθετική κίνηση που έγινε κατά παράβαση των κανόνων του διεθνούς δικαίου.
Η Τουρκία στη χθεσινή έκτακτη σύσκεψη του ΝΑΤΟ παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ότι το ρωσικό τζετ παραβίασε τον εναέριο χώρο της επί 17 δευτερόλεπτα, η ρωσική πλευρά από την άλλη λέει ότι η ιστορία που παρουσιάζει η Αγκυρα έχει πολλά κενά. Είναι ενδεικτικό το ρεπορτάζ που παραθέτει το RT με τίτλο «Kατάρριψη μέσα σε 17 δευτερόλεπτα: Τα κενά που υπάρχουν στην ιστορία που παραθέτουν οι Τούρκοι».
Γράφει το RT:
«Η τουρκική εκδοχή των γεγονότων
H Αγκυρα υποστηρίζει ότι το Su-24 βομβαρδιστικό πρώτης γραμμής καταρρίφθηκε αφού παραβίασε τον τουρκικό εναέριο χώρο για 17 δευτερόλεπτα. Ρώσοι στρατιωτικοί υποστηρίζουν ότι το τζετ δεν μπήκε ποτέ στον τουρκικό εναέριο χώρο και ότι το μαχητικό F16 παραβίασε τον συριακό εναέριο χώρο.
Το ρωσικό Su-24M εκτέλεσε μια τακτική μάχης πάνω από το έδαφος της Συρίας στην περιοχή κοντά στα τουρκικά σύνορα, όταν κατερρίφη από την τουρκική πολεμική αεροπορία, κατά σαφή παράβαση του διεθνούς δικαίου.
Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή της Τουρκίας, το μαχητικό F16 κατέρριψε το άγνωστο αεροσκάφος το οποίο παραβίασε τον εναέριο χώρο της στα νότια της χώρας. Για να στηρίξουν τον ισχυρισμό τους, οι Τούρκοι παρουσίασαν έναν χάρτη για το περιστατικό:
Επιπλέον η Τουρκία υποστήριξε ότι είχε ήδη προειδοποιήσει 10 φορές μέσα σε πέντε λεπτά πριν το F16 εκτοξεύσει βλήματα και ρίξει το ρωσικό τζετ. Η Αγκυρα ακόμη αναφέρει ότι το ρωσικό μαχητικό έμεινε στον τουρκικό εναέριο χώρο επί 17 δευτερόλεπτα πριν καταρριφθεί.
Τι υποστηρίζει η ρωσική πλευρά
Το ρωσικό υπουργείο Αμυνας αρνήθηκε οποιεσδήποτε προσπάθειες επικοινωνίας εκ μέρους της Τουρκίας πριν το περιστατικό.
Επιπλέον τα αντικειμενικά δεδομένα ελέγχου που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο δείχνουν ότι το ρωσικό Su-24 δεν παραβίασε ποτέ τον εναέριο τουρκικό χώρο και στην πραγματικότητα κατερρίφθη στο συριακό έδαφος, τέσσερα χιλιόμετρα από τα τουρκικά σύνορα.
Στην πραγματικότητα δηλαδή ήταν το τουρκικό F16 που μπήκε στον συριακό εναέριο χώρο για να καταρρίψει το ρωσικό βομβαρδιστικό, σύμφωνα με τα δεδομένα του υπουργείου Αμυνας.
Δεν θα μπορούσε να μην μπει για λίγο στον τουρκικό εναέριο
Παρατηρώντας το σύνολο των δεδομένων που παρουσιάστηκαν από Ρωσία και Τουρκία, φαίνεται απίθανο το Su 24, ακόμη και αν για λίγο παραβίασε τον τουρκικό εναέριο χώρο, να είχε προειδοποιηθεί 10 φορές.
Είναι γεγονός ότι η περιοχή των συνόρων όπου έγινε το περιστατικό έγινε σε μια περιοχή, στα σύνορα, πλάτους μόλις 2,5 χιλιομέτρων. Με μια ταχύτητα 1.600 χιλιομέτρων την ώρα το αεροσκάφος λογικά κάλυψε την απόσταση αυτή σε μερικά δευτερόλεπτα και με δεδομένο ότι το αεροσκάφος βρισκόταν σε υψόμετρο 6.000 μέτρων θα χρειαζόταν πολύ περισσότερος χρόνος η προετοιμασία για την κατάρριψή του.
Επιπλέον, το γεγονός ότι το ρωσικό αεροσκάφος είχε απογειωθεί από τη βάση της βάση της Λατακίας στη Μεσόγειο σημαίνει ότι είναι δυνατόν λόγω των διακυμάνσεων του ανέμου να εισέλθει για λίγο στον τουρκικό εναέριο χώρο.
Οι ισχυροί άνεμοι στην περιοχή έπνεαν από νότιες διευθύνσεις κάτι που σημαίνει ότι για να προσγειωθεί με ασφάλεια το αεροπλάνο θα έπρεπε να προετοιμαστεί για την προσγείωση από το βορρά. Αυτό είναι αυτονόητο και θα έπρεπε να είναι γνωστό στην τουρκική πλευρά, μετά τη συμφωνία που υπέγραψαν Αμερικανοί και Ρώσοι αξιωματούχοι για να αμβλύνουν τις πιθανότητες επεισοδίων στον εναέριο χώρο της Συρίας.
Ρωσία: Ηθελαν να μας δυσφημίσουν
Ο πρώτος αναπληρωτής πρόεδρος του Συμβουλίου άμυνας και ασφάλειας, Φραντς Κλίντσεβιτς είπε ότι οι κινήσεις της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας είχαν ως στόχο να δυσφημήσουν το ρωσικό στρατό και προκλήθηκαν από το ΝΑΤΟ. «Πιστεύω ότι το περιστατικό είναι προβοκάτσια από τις ειδικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ. Ολα τα μέλη του συνασπισμού, σε αυτό το πλαίσιο, έχουν εμπλακεί. Και το ΝΑΤΟ ανησυχεί για τις επιτυχίες της ρωσικής πολεμικής αεροπορίας στη Συρία και προσπαθούν να δυσφημίσουν τη ρωσική πλευρά κατ αυτόν τον τρόπο», τόνισε ο Κλίντσεβιτς.
Ο Τζενς Στόλτνεμπεργκ του ΝΑΤΟ υπερασπίστηκε τις τουρκικές κινήσεις μετά από τη συνεδρίαση της συμμαχίας για το περιστατικό την Τρίτη. Είμαστε αλληλέγγυοι με την Τουρκία στην υποστήριξη της εδαφικής ακεραιότητας ενός μέλους του ΝΑΤΟ» είπε, προσέχοντας ιδιαίτερα να μην μπει σε ιδιαίτερες λεπτομέρειες για το περιστατικό.
Το ρωσικό βομβαρδιστικό προειδοποιήθηκε 2 φορές, όχι 10
Μετά τη συνεδρίαση πηγές που μίλησαν στο πρακτορείο RIA είπαν ότι η Αγκυρα κατάφερε να αποδείξει ότι η Ρωσία παραβίασε τον εναέριο χώρο της.
«Κάποιοι από τους αντιπροσώπους των μελών της συμμαχίας αντέδρασαν προσεκτικά στους ισχυρισμούς της Τουρκίας», δήλωσε μια πηγή προσθέτοντας ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων πιστεύει ότι το Su-24 κατερρίφθη σε συριακό εναέριο χώρο.
Η ίδια πηγή προσέθεσε επίσης ότι αντίθετα από τους ισχυρισμούς της Αγκυρας, η τουρκική πολεμική αεροπορία είχε προειδοποιήσει το ρωσικό αεροσκάφος όχι 10 φορές, αλλά μόνο δύο. «Οι ηχογραφημένες συνομιλίες που παρουσιάστηκαν από την Τουρκία χαρακτηρίστηκαν ως αρκετά ασφής», προσέθεσε.
Δεν μπορείς να καταρρίιψεις ένα αεροπλάνο επειδή και μόνο κινείται στα όρια
Μια ακόμη περίεργη πτυχή του συμβάντος, είναι οι πολιτικές διαστάσεις που κρύβονται από πίσω, τις οποίες ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν αποκάλεσε «μαχαιριά στην πλάτη».
«Αυτό το αεροπλάνο δεν έκανε ελιγμούς για να επιτεθεί στο έδαφος», τόνισε ο πρώην υπαρχηγός του επιτελείου πολεμικής αεροπορία των ΗΠΑ, αντιπτέραρχος Τομ Μακλίνερνι μιλώντας στο Fox News. «Πιθανότατα έπαιξε στα όρια, αυτό είναι δίκαιο. Αλλά δεν μπορείς να το καταρρίψεις μόνο για αυτό», προσέθεσε.
Η κατάρριψη του ρωσικού βομβαρδιστικού ήταν «ένα μεγάλο λάθος και έδειξε κακή κρίση», συμπλήρωσε.
Τα προειδοποιητικά φυλλάδια που ρίχνουν όταν βομβαρδίζουν τους τζιχαντιστές
Μετά από όλα αυτά, Ρωσία και Τουρκία πολεμούν το ISIS από δυο διαφορετικά μέτωπα. Αλλά μοιάζει ότι η συμμαχία κατά της τρομοκρατίας των ΗΠΑ, της οποίας η Αγκυρα είναι μέρος, να αντιμετωπίζει μια εμπλοκή, καθώς η Ρωσία έχει διαφορετικούς στόχους κατά του Ισλαμικού Κράτους.
Οταν η αμερικανική συμμαχία στοχεύει κατά των δεξαμενών πετρελαίου του ISIS την περασμένη εβδομάδα, έδωσε στο Ισλαμικό κράτος, ένα περιθώριο 45 λετπών (τους είχε προειδοποιήσει) πριν αρχίσει να το βομβαρδίζει, κάτι που δεν συνέβη με το ρωσικό βομβαρδιστικό την Τρίτη.
Πριν το βομβαρδισμό των θέσεων του Ισλαμικού Κράτος, το αεροσκάφη της αμερικανικής συμμαχίας που πέταξαν από την τουρκική βάση πέταξαν φυλλάδια που συμβούλεαν τους τζιχαντιστές που ασχολούνται με το λαθρεμπόριο καυσίμων να φύγουν για την ασφάλειά τους.
«Βγείτε από τα φορτηγά τώρα και τρέξτε μακριά. Προσοχή: Επίκεινται βομβαρδισμοί. Οι δεξαμενές πετρελαίου θα καταστραφούν. Φύγετε από τα φορτηγά πετρελαίου αμέσως. Μην ρισκάρετε τη ζωή σας», έγραφαν τα φυλλάδια.
Η Τουρκία παραβιάζει καθημερινά τον εναέριο χώρο της Ελλάδας
Τα διαφορετικά στάνταρντς με τα οποία αντιμετωπίστηκε η «εικαζόμενη» ρωσική εισβολή από την Τουρκία, είναι εμφανή.
Τον Ιούνιο του 2012 η Συρία κατέρριψε ένα τουρκικό Phantom F-4 που παραβίασε τον εναέριο χώρο της. Ο Ερντογάν είχε επικρίνει τη Συρία για το το γεγονός λέγοντας οι «ακόμη και αν το αεροπλάνο βρέθηκε στον εναέριο χώρο της για λίγα δευτερόλεπτα, δεν υπάρχει δικαιολογία για την επίθεση. Ηταν σαφές ότι δεν ήταν μια επιθετική κίνηση», είχε πει τότε ο σημερινός Τούρκος πρόεδρος.
Η Τουρκία τότε είχε ζητήσει να μην υπάρξει συνέχιση της αντιπαράθεσης. Το Γενικό Επιτελείο είχε πει ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2012 η Τουρκία είχε αφήσει 114 αεροπλάνα που είχαν παραβιάσει το δικό της εναέριο χώρο τον τελευταίο χρόνο. «Θα είχαμε καταρρίψει 114 αεροσκάφη αν κάθε αεροσκάφος που παραβιάζει τον εναέριο χώρο κάποιας χώρας καταρριπτόταν χωρίς προειδοποίηση», είχε πει τότε το Γενικό Επιτελείο. «Παραβιάσεις εναέριου χώρου γίνονται κάθε μέρα και επιλύονται μέσα σε λίγα λεπτά με βάση το διεθνές δίκαιο». Επιπλέον η Τουρκία είναι ένοχη για επανειλημμένη παραβίαση του εναέριου χώρου των γειτόνων της. Σύμφωνα με ντοκουμέντα του WikiLeaks η Τουρκία παραβίαζε το 2005 τον εναέριο χώρο της Ελλάδος κατά μέσο όρο 40 φορές την ημέρα
».