Οι παλιές εποχές που οι εργοδότες έκλειναν ραντεβού -κατά ομάδες- για να γνωρίσουν από κοντά τους επίδοξους εργαζόμενους, έχουν παρέλθει. Όπως κι εκείνες όπου οι αγγελίες ήταν ο μοναδικός δίαυλος επικοινωνίας των ενδιαφερόμενων με την αγορά εργασίας. Τώρα πλέον τα social media βοηθούν τα μέγιστα να αλλάξει ο τρόπος αναζήτησης εργασίας.
Σε αυτό κατέληξε και η έρευνα που διεξήγαγαν από κοινού η εταιρεία ανθρώπινου δυναμικού Adecco με το Catholic University of Milan, της Ιταλίας. Συγκεκριμένα, επτά στους δέκα εργοδότες δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως μέρος της διαδικασίας επιλογής ανθρώπινου δυναμικού, και πέντε στους δέκα υποψηφίους απαντούν ότι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για σκοπούς αναζήτησης εργασίας.
Το 2013 το 55% των συνολικών προσλήψεων έγιναν κατόπιν «εκμετάλλευσης» που παρέχει το διαδίκτυο και τα social media, ενώ το 2014 το ποσοστό ανέβηκε στο 61%. Είναι προφανές, λοιπόν, πως όσοι υποψήφιοι για εργασία διαθέτουν «δυνατό» προφίλ στα social media έχουν περισσότερες πιθανότητες να βρουν τη δουλειά της αρεσκείας τους. Οι υποψήφιοι επίσης με υψηλού κύρους ψηφιακό δίκτυο είναι πιο αποτελεσματικοί στην εύρεση εργασίας συγκριτικά με εκείνους που έχουν ένα υψηλού κύρους δίκτυο προσωπικών offline επαφών.
Τι γίνεται στην Ελλάδα
Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα υπολείπεται των μέσων όρων, εντούτοις είναι σημαντικό το ποσοστό των εργαζόμενων που βρήκαν δουλειά μέσω των social media ή τους βρήκαν μέσω αυτών. Το 65% των υποψήφιων στη χώρα μας, αναζητούν μια επαγγελματική ευκαιρία μέσω του διαδικτύου, ενώ το 34% των υποψηφίων στην Ελλάδα δηλώνουν πως τουλάχιστον μια φορά κάποιος εργοδότης τους προσέγγισε μέσω ενός από τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης και το 6% αυτών έλαβε μάλιστα και προσφορά εργασίας (τα αντίστοιχα ποσοστά της παγκόσμιας μελέτης είναι 30% και 9%).
Τα δημοφιλή social media
Σύμφωνα με την έρευνα, οι υποψήφιοι εργαζόμενοι οφείλουν να είναι προσηλωμένοι σε συγκεκριμένα κοινωνικά δίκτυα. Το Linked In σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην Ελλάδα παραμένει κυρίαρχό (68% σε παγκόσμιο επίπεδο, 48% στην Ελλάδα), αλλά και το Facebook είναι επίσης σημαντικό (52% σε παγκόσμιο επίπεδο, 25% στην Ελλάδα), παρόλο που γενικά θεωρείται ως μια πιο προσωπική ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης.
Όταν εξετάζουν τα διάφορα στοιχεία στα προφίλ των πιθανών υποψηφίων, οι εργοδότες δίνουν κυρίως σημασία στην προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία. Πληροφορίες που αφορούν σε βραβεία ή άλλα επιτεύγματα είναι επίσης σημαντικές για τους εργοδότες, αλλά συχνά παραλείπονται στα προφίλ των υποψηφίων.
Οι εργοδότες επίσης εξετάζουν στοιχεία που αφορούν στην προσωπικότητα των υποψηφίων. Περίπου ένας στους τρεις παραδέχεται ότι έχει απορρίψει έναν πιθανό υποψήφιο ως συνέπεια του περιεχόμενου ή των εικόνων που δημοσιεύτηκαν στο προφίλ του. Ωστόσο, η συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων που αναζητούν εργασία υποτιμούν την επίδραση των προσωπικών τους σελίδων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην επαγγελματική τους πορεία.
Στην έρευνα, υπό τον τίτλο «Social Recruiting- Job Search, Digital Reputation and HR Practices in the Social Media Age» (Αναζήτηση Εργασίας, Ψηφιακή Εικόνα/φήμη και Πρακτικές HR στην εποχή των Social Media) συμμετείχαν περισσότεροι από 17.000 υποψήφιοι που αναζητούν εργασία και πάνω από 1.500 εργοδότες από 24 χώρες.