Ετοιμος να μπει στο μεγάλο και συνάμα αποδεκατισμένο τοπίο του πολιτισμού χωρίς να νιώθει δεσμευμένος από προηγούμενες αποφάσεις φαίνεται ο υπουργός Κώστας Τασούλας. Στην πρώτη του συνάντηση με τους δημοσιογράφους, μίλησε ανοιχτά και με σαφή διάθεση δέσμευσης για μια σειρά θεμάτων που επείγουν και που η καθυστέρηση στην αντιμετώπισή τους καταρρακώνει τον πολιτισμό, σε μια συγκυρία που έχουμε απόλυτη ανάγκη δημιουργικών κινήτρων και εξωστρέφειας.
Το μέλλον του ΕΜΣΤ που παραμένει κλειστό παρά τις εξαγγελίες για ένδοξα θυρανοίξια εν μέσω της ελληνικής προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (που ...έληξε τον Ιούνιο) και που έχει ακόμα δρόμο να διανύσει μέχρι να λειτουργήσει στο νέο του χώρο. Η τελική, πλήρης, ανατρεπτική λύση για το Μέγαρο Μουσικής. Οι μεθοδεύσεις για τη συγχώνευση ΚΟΑ και Καμεράτα. Τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ που θα εξασφαλίσει από το αποθεματικό για να καλύψει επείγουσες ανάγκες με πρώτους στη λίστα στο ΕΜΣΤ και τη Λυρική που πρέπει να μεταστεγαστεί στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η απάντηση στα περί ελιτίστικου αμοραλισμού στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, που έθεσε η βουλευτής Κωνσταντίνα Ιακωβίδου ζητώντας παράδοση του φεστιβάλ στο Εθνικό Θέατρο. Οι πραγματικές αρμοδιότητες της Αντζελας Γκερέκου.
Αυτά και άλλα πολλά βρήκαν απαντήσεις - κάποιες σαφείς, άλλες όχι- από τον υπουργό, που φάνηκε ενημερωμένος για βασικά θέματα και δεν δίστασε να κάνει ερωτήσεις για να μάθει ακόμα περισσότερα. Αλλωστε δήλωσε ότι δεν θέλει να γραφτεί το όνομά του με χρυσά γράμματα στην ιστορία του ΥΠΠΟ, αφού όπως τόνισε με διάθεση αυτοσαρκασμού: «Εντάξει, υπάρχουν και τα ασημένια». Με νόημα μίλησε για όσους σπεύδουν να ζητήσουν χρήματα από το υπουργείο χωρίς να έχουν συναίσθηση της πραγματικότητας και νομίζουν πως βρισκόμαστε ακόμα στην εποχή της αστακομακαρονάδας. Για καλλιτέχνες «αλλά και για όσους φαντασιώνονται ότι κάνουν τέχνη», όπως είπε.
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το ΦΙΞ
Σαν χάρτινα καράβια βουλιάζουν ξανά και ξανά οι εξαγγελίες για την λειτουργία του ΕΜΣΤ στο νέο του κτίριο, στου ΦΙΞ, το οποίο είναι πανέτοιμο να το υποδεχθεί και να δημιουργήσει μια νέα αστική ιστορία δυναμισμού και πολιτισμού. Ομως το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του είναι για μια ακόμη φορά νεφελώδες, ενώ παραμένει σε εκκρεμότητα και μια δωρεά εκατομμυρίων ευρώ από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η οποία δεν θα αποδεσμευθεί αν δεν τηρήσει πρώτα το κράτος τις δεσμεύσεις του. Αντίστοιχη δωρεά υπάρχει από το Ιδρυμα και για την Εθνική Πινακοθήκη, η οποία σύμφωνα με τον υπουργό μέχρι στιγμής προχωρά με βάση τα χρονοδιαγράμματα (πάντως και αυτή η δωρεά είναι σε αναμονή μέχρι το κράτος να τηρήσει τα απαιτούμενα).
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού, δύσκολα θα δούμε το ΕΜΣΤ να ανοίγει πριν από το τέλος του 2014 με αρχές του 2015. Η καθυστέρηση οφείλεται, όπως είπε στην κατάρτιση των οριστικών μουσειολογικών μελετών (οι προμελέτες έχουν ήδη εγκριθεί). Ως τον Σεπτέμβριο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί, όπως είπε, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να γίνει πρόσληψη περίπου 23 υπαλλήλων αορίστου χρόνου. Το μουσείο για να λειτουργήσει χρειάζεται περί τους 45 υπαλλήλους.
Αναφερόμενος στις καθυστερήσεις, τόνισε «στους χαρακτήρες μας σκαλώνουν οι λύσεις» και ζήτησε «να συντονίσουμε τις αισιοδοξίες μας». Πάντως απέφυγε να δώσει σαφή ημερομηνία εγκαινίων αφού όπως είπε δεν θέλει να διαψευσθεί.
Το «όλον» Μέγαρο Μουσικής
Με το σχέδιο νόμου για το Μέγαρο Μουσικής -και συγκεκριμένα την ανάληψη του χρέους του ύψους 430 εκατομμυρίων ευρώ από το κράτος- να προχωρά, ο Κώστας Τασούλας, βάζει νέα δεδομένα. «Δεν υπάρχει περιθώριο για μισές λύσεις, θα δώσουμε τελική λύση», λέει και ζητάει να περάσει στο κράτος ο έλεγχος όλων των κτιρίων του Μεγάρου Μουσικής και βέβαια το δικαίωμα διορισμού της πλειοψηφίας του ΔΣ του Μεγάρου. «Σαφώς και θα σεβαστούμε την άποψη του Συλλόγου φίλων της Μουσικής», υπογραμμίζει « όμως δεν είναι δυνατόν το κράτος να είναι εγγυητής και να μη μπορεί να διαχειρίζεται όλα τα κτίρια του Μεγάρου. Το ζητούμενο είναι η ανταποδοτικότητα» τονίζει και αφήνει να εννοηθεί πως το Μέγαρο θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη αναγκών (π.χ. των ορχηστρών) και για συνέργειες.
Το Μέγαρο Μουσικής θα ενταχθεί στον φορέα της γενικής κυβέρνησης, τόνισε κατηγορηματικά.
Η Καμεράτα και το μέλλον της
Κάποιοι επεξεργάζονται (ή μεθοδεύουν) σχέδια συγχώνευσης της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και της Καμεράτα. Ο υπουργός Πολιτισμού ήταν κατηγορηματικός, δεσμεύτηκε ότι δεν πρόκειται να γίνει αυτή τη συγχώνευση. Διαβεβαίωσε επίσης ότι θα αντιμετωπιστούν τα οικονομικά ζητήματα της Καμεράτα που πραγματοποιεί συναυλιακή και δισκογραφική επέλαση στο εξωτερικό και έχει τριπλή παρουσία στο Φεστιβάλ Αθηνών.
«Η Καμεράτα θα συνεχίσει να τρέχει» τόνισε εμφατικά, λέγοντας πως θα ασχοληθεί προσωπικά με το θέμα της δυναμικής, πολυβραβευμένης, εξωστρεφούς ορχήστρας, που σε λιγες μέρες θα δώσει συναυλία στον κορυφαίο θεσμό των BBC Proms στο Λονδίνο.
Οι αρμοδιότητες της Αντζελας Γκερέκου
«Η υφυπουργός, ποιες αρμοδιότητες θα έχει;» ήταν μια από τις πρώτες ερωτήσεις που τέθηκαν. «Τον σύγχρονο πολιτισμό» απάντησε ο κ. Τασούλας, διευκρινίζοντας όμως ότι ίδιος θα χειρίζεται τα οικονομικά, τον διορισμό Δ.Σ. και θα έχει... την τελική υπογραφή. Απόλυτος άρχων του πολιτισμού εν ολίγοις.
Ο ελιτίστικος αμοραλισμός και η Επίδαυρος
Με την ερώτηση της κυρίας Ιακωβίδου της Νέας Δημοκρατίας να περιμένει απάντηση σχετικά με τη μορφή του Φεστιβάλ Επιδαύρου (έκανε λόγο για ελιτίστικο αμοραλισμό), ο Κώστας Τασούλας καλά διαβασμένος για πρόγραμμα του Φεστιβάλ, φάνηκε να επικροτεί απόλυτα τις επιλογές του Γιώργου Λούκου. Αναφέρθηκε στο ιδανικό μείγμα του νέου με το παλιό και στην ανάγκη να δίνεται χώρος στους νέους σκηνοθέτες να δημιουργούν με παλιά υλικά. «Το ζητούμενο είναι να τηρείται το μείγμα» τόνισε διαπιστώνοντας πως αυτό υπάρχει στην Επίδαυρο φέτος. Μάλιστα ο ίδιος θα παρακολουθήσει την παράσταση του Ιππόλυτου στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου. Πάντως χθες παρακολούθησε τη συναυλία της Νάνας Μούσχουρη στο Ηρώδειο.
Το μέλλον της Πειραιώς 260
Το κτίριο που στεγάζει το υπουργείο Πολιτισμού στην Μπουμπουλίνας πουλήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ στην Εθνική Τράπεζα. Ενοίκιο δεν πληρώνει ακόμα το ΥΠΠΟ όμως είναι επιτακτική η ανάγκη να μεταφερθεί στο εργοστάσιο Τσαούσογλου στην Πειραιώς 260. Η συμφωνία με την Εθνική Τράπεζα που κατέχει τον χώρο έχει προχωρήσει και έναντι 20 εκατομμυρίων ευρώ θα περάσει στο ΥΠΠΟ. Με ένα πρόσθετο κόστος ανακατασκευής του χώρου, όλες οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ θα μεταφερθούν εκεί. Για μια σειρά ετών θα πληρώνει δόσεις το υπουργείο για να καλύψει το κόστος απόκτησης του κτιρίου. Ούτως ή άλλως σήμερα πληρώνει σε ενοίκια 3 εκατομμύρια ευρώ, άλλα το πολύ σε βάθος δεκαετίας θα έχει αποπληρωθεί.
Ο υπουργός διαβεβαίωσε πως βρίσκεται σε συνεννόηση με τον Γιώργο Λούκο και δεν πρόκειται να θιγεί ο ζωτικός χώρος δράσης του Φεστιβάλ Αθηνών.