Στα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν υπολογιστεί οι 19 οικονομικές συμφωνίες που υπέγραψαν Ελλάδα και Κίνα στο πλαίσιο της διεύρυνσης της οικονομικής και όχι μόνο συνεργασίας των δύο χωρών.Αντώνης Σαμαράς και Λι Κετσιάνγκ εμφανίστηκαν χαμογελαστοί κατά τη συνάντησή τους και υπογράμμισαν τις καλές σχέσεις που έχουν οι δύο χώρες και την κοινή θέληση για να βελτιωθούν αυτές περαιτέρω.
Οι συμφωνίες αυτές έχουν στο επίκεντρο πέντε βασικούς τομείς όπως η ναυτιλία, οι υποδομές, οι μεταφορές και τα αγροτικά προϊόντα, ενώ, κατά τη διάρκεια της παραμονής του Κινέζου πρωθυπουργού δεν αποκλείεται να υπάρξουν και εκ νέου επαφές για πιο συγκεκριμένα θέματα.
Οι οικονομικές συμφωνίες που υπογράφηκαν
Μνημόνιο Κατανόησης για την Ενίσχυση της Διμερούς Οικονομικής και Επενδυτικής Συνεργασίας υπέγραψαν στο Μέγαρο Μαξίμου ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Νίκος Δένδιας και ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Gao Hucheng, ενώ παράλληλα, σε εκδήλωση που πραγματοποιείθηκε το απόγευμα της Πέμπτης στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία των υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νίκου Δένδια, Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, του υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νότη Μηταράκη και των Gao Hucheng, υπουργού Εμπορίου (MOFCOM) και Xu Shaoxi, προέδρου της Εθνικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη και τις Μεταρρυθμίσεις (NDRC) υπογράφηκαν σειρά συμφωνιών μεταξύ Ελληνικών και Κινεζικών φορέων και επιχειρήσεων.
Αναλυτικά:
Οι «κρυφοί πόθοι» για τον ΟΛΠ
Εκτός των προαναφερθέντων οι Κινέζοι δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για το κεντρικό λιμάνι και αεροδρόμιο της χώρας, αλλά και για περιφερειακές υποδομές όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι.
Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του ΟΛΠ έχει εισέλθει στη δεύτερη φάση, με τους Κινέζους να αποτελούν έναν από τους πέντε συνολικά ισχυρούς μνηστήρες για τη διεκδίκηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Η Cosco, ελέγχοντας τη λειτουργία του προβλήτα ΙΙ και της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ, θα δώσει σκληρή μάχη προκειμένου ο ΟΛΠ να μην περάσει στα χέρια άλλου ιδιώτη επενδυτή. Ενδεικτικό της σημασίας που δίνουν οι Κινέζοι για τον Πειραιά είναι ότι αποτελεί για τους ίδιους σημείο αναφοράς στις διεθνείς τους επενδυτικές δραστηριότητες, καθώς στα δικά τους χέρια ο Πειραιάς μετατράπηκε τα τελευταία τρία χρόνια στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2014 και επιθυμία των Κινέζων είναι να κλείσει και το κεφάλαιο του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και Cosco, με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης.
Κινεζικό fund ενδιαφέρεται για το 55% του Ελευθέριος Βενιζέλος
Παρών στη διεκδίκηση και του μεγαλύτερου διεθνούς αερολιμένα της χώρας δηλώνει το Πεκίνο, γνωρίζοντας ότι η ελληνική κυβέρνηση μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ενδιαφέρεται για την πώληση του 55% στον ΔΑΑ. Πρώτοι στη λίστα των μνηστήρων για το «Ελ. Βενιζέλος» είναι η Shenzhen Airport, ένα κινεζικό fund που δραστηριοποιείται στον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων και η Friedmann Pacific Investment Holdings, ένας επίσης κινεζικών συμφερόντων όμιλος με δραστηριότητες και στον τομέα των αερομεταφορών.
Αεροδρόμιο στο Καστέλλι - Πύλη εισόδου για την Κίνα στην Ευρώπη
Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης μοιάζει να αποτελεί διακαή πόθο για το Πεκίνο, με τους Κινέζους να έχουν τοποθετήσει την επένδυση για την κατασκευή και την εκμετάλλευσή του πολύ ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές. Ενδεικτική της σημασίας που αποδίδει η κυβέρνηση της Κίνας στην επένδυση αυτή αποτελεί και η επίσημη επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στην Κρήτη συνοδεία του Αντώνη Σαμαρά την ερχόμενη Παρασκευή.
Η κατασκευή του έργου και η εμπορική διαχείριση του αερολιμένoς στην Κρήτη θα προχωρήσει με ξεχωριστό διαγωνισμό και ήδη η κινεζική Fosun έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της. Η συγκεκριμένη εταιρεία ενδιαφέρεται τόσο για την κατασκευή όσο και για την εκμετάλλευση του κρητικού αεροδρομίου.