Για πρώτη φορά στα χρονικά από την ίδρυση των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ) το 1920, η εταιρεία μένει χωρίς τρένα και περιορίζεται σε απλό διαχειριστή του δικτύου.
Η είδηση συγκλονίζει, και σύμφωνα με την εφημερίδα το Βήμα, τα αίτια της απόφασης αυτής έχουν τις ρίζες τους χρόνια πίσω, όταν το 2010, έξαλλος ο αντιπρόσωπος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), Πόουλ Τόμσεν απαίτησε από την ελληνική κυβέρνηση να κλείσει οριστικά τον ΟΣΕ, λόγω συσσωρευμένων χρεών ύψους άνω των 10.000.000.000 ευρώ, ποσό αντιστοιχούσε σχεδόν στο 4% του ΑΕΠ.
Ωστόσο, η Κομισιόν, κατανοώντας ότι δε γίνεται να σταματήσει η λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, οι Βρυξέλλες απαίτησαν τον μετασχηματισμό του οργανισμού έτσι ώστε να μην έχει καμία εμπορική δραστηριότητα και να αναλάβει απλώς τη διαχείριση του δικτύου, ιδιωτικοποιώντας τους φορείς εκμετάλλευσης.
Ετσι, σύμφωνα με την εφημερίδα το Βήμα, το 2010 δημιουργήθηκε ο «νόμος Ρέππα» για τον ΟΣΕ, τα «γραμμάτια» του οποίου εξοφλήθηκαν αυτές τις ημέρες, αφού το τροχαίο υλικό του οργανισμού, μεταβιβάστηκε στο κράτος σε αντάλλαγμα της ανάληψης των χρεών του φορέα από το ελληνικό δημόσιο, ενώ είχε προηγηθεί το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, με τα οποίο μεταβιβάστηκε από τον ΟΣΕ στην πρώην θυγατρική του ΓΑΙΑΟΣΕ και το δημόσιο η ακίνητη περιουσία του οργανισμού, η οποία θεωρείται ως ένα από μεγαλύτερα - και υποαξιοποιημένα- χαρτοφυλάκια real estate στην Ελλάδα.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πωλείται, με «κληρονομιά» πέντε συμβάσεις: Για την πρόσβαση στο δίκτυο (ΟΣΕ), την μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων (ΓΑΙΑΟΣΕ), τα δρομολόγια της «άγονης γραμμής» (50 εκατ. ευρω ετησίως έως το 2018), την μίσθωση τρένων για 5+5 χρόνια και την συντήρηση του τροχαίου υλικού (ROSCO).
Η απόφαση των υπουργών Υποδομών, κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και Οικονομικών, κ. Γιάννη Στουρνάρα, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ήταν προαπαιτούμενη δράση για την εκταμίευση της δόσης, προβλέπει ότι «το χρέος του ΟΣΕ προς το Δημόσιο μειώνεται ισόποσα με την αξία του μεταβιβαζόμενου τροχαίου υλικού όπως αυτή προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ Α.Ε.».
Σύμφωνα με το υπουργείου Υποδομών, εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν βρει αγοραστή, είναι πιθανό να οδηγηθεί σε λύση και εκκαθάριση, καθώς η Κομισιόν θα απαιτήσει την επιστροφή κρατικών ενισχύσεων ύψους έως 800.000.000 ευρώ στο δημόσιο.