O TAZ περιπλανιέται ξανά στο καλειδοσκοπικό "τρελοκομείο" ενός παλιού αγαπημένου που επιμένει ακούραστα να εξερευνεί τις εκρηκτικές πιθανότητες επέκτασης του σύμπαντος των θαυμάτων και των τραυμάτων του.
Οραματιστής, τρελός, ασυμβίβαστος, βομβιστής του αμφιβληστροειδούς και των συναισθημάτων μαζί. Με ένα βιογραφικό από πίσω του και ειδικά όσον αφορά τα παρασκήνια των γυρισμάτων των ταινιών του, που θα μπορούσε από μόνο του να αποτελέσει υλικό για 10ωρη σειρά. Δεν νομίζω πως κάποιος μπορεί εύκολα να τοποθετήσει σε "κουτάκι" τη σκέψη, τη ζωή και την τέχνη του Τέρι Γκίλιαμ. Ειλικρινά δηλαδή, πως μπορείς να μιλήσεις εκ του ασφαλούς για τον πρώην "Monty Python" που ανατίναξε την οθόνη με ότι καταπιάστηκε σαν σκηνοθέτης και σεναριογράφος; Από τους "Ιππότες της Ελεεινής Τραπέζης" το 1975 μέχρι το θρύλο (και την αποκορύφωση της τέχνης του) με μια από τις σημαντικότερες ταινίες (και πιο προβληματικές στα απανωτά μοντάζ της και τις επεμβάσεις των παραγωγών) του 20ου αιώνα, το "Brazil".
Οι παραγωγοί ήταν εξ' άλλου πάντα το μεγάλο θέμα με τον Τέρι Γκίλιαμ. Πώς να συμβιβαστεί η χρηματομηχανή με το εκτός ελέγχου όραμα; Παρ' όλα αυτά, και με τρομερή στωικότητα απέναντι στα απανωτά χαστούκια που πάντα έτρωγε, ο Τέρι ποτέ δε σταμάτησε. Μετά το "Brazil" ήρθαν οι εκθαμβωτικές περιπέτειες του "Βαρώνου Μινχάουζεν". Το τρυφερά σουρεαλιστικό "Fisher King", η εξαιρετική sci fi αλληγορία "12 Πίθηκοι" και το βουτηγμένο στα ναρκωτικά, παραληρηματικό και παρεξηγημένο αριστούργημα, "Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας". Ποια είναι η μεγάλη πλάκα; Όλες αυτές οι ταινίες, είχαν την όψη (και αρκετές φορές τα χρήματα από πίσω τους) ενός blockbuster. Την ώρα που στην ουσία τους, ήταν τόσο προσωπικές και καλλιτεχνικές σε ονειρικό εφιαλτικό επίπεδο φαντασίωσης και εικονογράφησης, που πιο πολύ πεθαίνεις. Οι περισσότερες από αυτές, σφαγιάστηκαν στην εποχή τους από τους μισούς τουλάχιστον κριτικούς, και δεν έφεραν άμεσα τα λεφτά τους. Και όλες τους, μα όλες τους, κατάφεραν με το πέρασμα του χρόνου, να περάσουν στην ιστορία σαν κινηματογραφικά αριστουργηματικά παραληρήματα, μιας μοναδικής ιδιοφυΐας.
Mετά από μια περίπου δεκαετία πολύ χλιαρών ταινιών σε σχέση με το εύρος του ταλέντου και της εικονοκλαστικής ψυχικής ανισορροπίας του ("Αφοί Γκριμ", "Ο Φανταστικός Κόσμος του Δρ Παρνάσους"), ο Γκίλιαμ επέστρεψε στο περσινό φεστιβάλ Βενετίας (και στο σύμπαν που κατέχει καλύτερα από κάθε άλλον) με το "Θεώρημα Μηδέν". Ένα φουτουριστικό, υπαρξιακό, σαρκαστικό, τρυφερό και πολύχρωμο, μαθηματικό pop ντελίριο που είναι σχεδόν αδύνατο να το περιγράψεις, εφ' όσον δεν το βλέπεις, αλλά το βιώνεις σαν εμπειρία. Με ένα για άλλη μια φορά εκρηκτικό cast μέσα από το οποίο ξεχωρίζουν οι Ματ Ντέιμον, Τίλντα Σουίντον και Κριστόφ Βαλτζ. Και φυσικά, με τους συνήθεις υπόπτους, δηλαδή τους κριτικούς, να διχάζονται για άλλη μια φορά (πράγμα που είναι καλός οιωνός). Από το Total Film που γράφει για "το μέλλον σαν ένα καραμελένια πολύχρωμο παρανοϊκό εφιάλτη που αποτελεί την καλύτερη ταινία του Γκίλιαμ εδώ και χρόνια" μέχρι.... άσ' το καλύτερα.
Δεν έχω δουλέψει με ένα τόσο μικρό προϋπολογισμό εδώ και δεκαετίες. Κάτι που με έκανε να επινοήσω εξωφρενικά δημιουργικά άλματα. Το αποτέλεσμα εξέπληξε ακόμα κι εμένα. Είμαι περήφανος για το 'Θεώρημα Μηδέν'."Ο ίδιος ο Γκίλιαμ, επισημαίνοντας τη σχέση αυτής εδώ της ταινίας του με το "Brazil" έχει δηλώσει: "Με το 'Brazil' προσπάθησα να 'ζωγραφίσω' μια εικόνα του κόσμου που ζούσαμε τότε. Το 'Θεώρημα Μηδέν' είναι μια ματιά στον κόσμο που ζούμε τώρα. Προσπάθησα να φτιάξω μια ταινία που να είναι τίμια, όμορφη, έξυπνη και γεμάτη εκπλήξεις. Που ελπίζω ότι δε μοιάζει με τίποτα άλλο που έχετε δει πρόσφατα. Δεν έχει ζόμπι, μασκοφόρους ήρωες, εξωγήινους ή γιγαντιαίες εκρήξεις. Αν και ίσως για το τελευταίο λέω ψέματα.
Στον κόσμο του Τέρι Γκίλιαμ και ιδίως στο συγκεκριμένο κόσμο του, τα ημίμετρα δεν παίζουν.Απαντώντας λοιπόν στο ερώτημα του τίτλου, ότι κι αν είναι το 'Θεώρημα Μηδέν' είναι σίγουρα μια εμπειρία. Και έργο τέχνης ενός κορυφαίου ευλογημένου παλαβού. Τι σημαίνει αυτό; Πως μόνο και μόνο για το τριπάκι, αξίζει να μπεις στον κόπο να ανακαλύψεις εκ νέου ένα σινεμά τρελό, ασυμβίβαστο και ασυγκράτητο σαν roller coaster. Μετά το τέλος της προβολής έχεις μόνο δύο δικαιώματα: Να το λατρέψεις ή να το αποκηρύξεις.
*Το "Θεώρημα Μηδέν" κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Πέμπτη 24 Απριλίου.
***ακολουθήστε τον ΤΑΖ στο www.facebook.com/tazthebuzz ή στο www.twitter.com/klarinabourana . Kάντε LIKE στην επίσημη σελίδα του facebook www.facebook.com/SigaikaProductions για να μαθαίνετε όσα χρειάζεστε, προκειμένου να καίτε τον εγκέφαλο (των άλλων) ή επικοινωνήστε με το terra_gelida@hotmail.com για μέιλ και υποθέσεις προσωπικής εκδίκησης.