Άστραψε και βρόντηξε το ΔΝΤ για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων, καθώς ούτε λίγο ούτε πολύ ζητά από τη Κυβέρνηση να το... ξανασκεφτεί, καθώς οι όποιες απώλειες εσόδων θα φέρουν επώδυνες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις! Στη πραγματικότητα, το ΔΝΤ θεωρεί ότι οι ξεχαρβλωμένες εφορίες δεν μπορούν να σηκώσουν και το βάρος της είσπραξης του νέου Φόρου, με ορατό κίνδυνο αντί να εισπράττεται το 85%- όπως με το χαράτσι της ΔΕΗ- να εισπράττεται το 67% όπως συμβαίνει με τον ΦΑΠ. Ως εκ τούτου, ζητά από τη κυβέρνηση να παρατείνει για μια ακόμα χρονιά το ισχύον σύστημα.
«Γκρίνια» φέρνουν και οι καθυστερήσεις στην αναδιάρθρωση της φορολογικής Διοίκησης, που σύμφωνα με το ΔΝΤ πρέπει να έχει μεγαλύτερη αυτονομία, ενώ καμπανάκι κρούει το Ταμείο και για το χαμηλό ρυθμό προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, με κοινό παρανομαστή τη προειδοποίηση για λήψη σκληρών μέτρων, προκειμένου ο Προϋπολογισμός του 2014 να κλείσει όπως πρέπει!
Η επόμενη αξιολόγηση
Στις 29 Σεπτεμβρίου εκτός εάν συνεχίσουν να παρατηρούνται καθυστερήσεις
Η ατζέντα (εκτός των ορόσημων):
- αναθεώρηση του μακροοικονομικού πλαισίου, κυρίως ΑΕΠ, λαμβάνοντας υπόψιν τη πρόοδο των διαρθρωτικών αλλαγών
- προϋπολογισμός 2014 και Μεσοπρόθεσμο 2014- 2017
- μετάβαση και εφαρμογή του νέου Φόρου Ακινήτων
- αξιολόγηση προόδου στις αποκρατικοποιήσεις και της πιθανής ανάγκης για αλλαγές στη διαδικασία αλλά και στη δομή
- αξιολόγηση προόδου στη μεταρρύθμιση της φορολογικής Διοίκησης
- διασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης προγράμματος τουλάχιστον έως το τέλος του 2014
Η αξιολόγηση του ΔΝΤ
Προκειμένου να αποφευχθούν νέες περικοπές μισθών και συντάξεων και για να διασφαλιστεί ότι η ύφεση έπιασε «πάτο», είναι σημαντικό να κερδίσουν μεγαλύτερη υποστήριξη οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις
Για την επίτευξη της σημαντικής δημοσιονομικής προσαρμογής που βρίσκεται ακόμα μπροστά, με τρόπο κοινωνικά αποδεκτό, υπάρχουν 3 προκλήσεις:
- Εάν δεν αντιμετωπιστούν με επείγοντα χαρακτήρα τους επόμενους μήνες τα προβλήματα στη φορολογική διοίκηση, ο Προϋπολογισμός του 2014 για να είναι αξιόπιστος θα πρέπει να επικεντρωθεί πάλι σε επώδυνες περικοπές
- Σοβαρές επιφυλάξεις για το νέο Φόρο Ακινήτων, χωρίς σημαντικές απώλειες εσόδων. Μέγιστη πρόκληση ο υψηλός δείκτης εισπραξιμότητας. Οι Αρχές θα πρέπει να σκεφτούν να παρατείνουν την είσπραξη μέσω ΔΕΗ. Ενδεχόμενη αποτυχία, θα φέρουν πολύ μεγαλύτερες περικοπές το 2014, συμπεριλαμβανομένων αυτών σε ευαίσθητους κοινωνικούς τομείς. (σύμφωνα με ειδικό κεφάλαιο για τον Ενιαίο Φόρο, το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει έσοδα μόλις 113,8 εκατ. ευρώ από τα αγροτεμάχια, επί συνόλου 2,9 δισ ευρώ)
- Απογοητευτική η μεταρρύθμιση Δημοσίου παρά το κλείσιμο ΕΡΤ. Ανησυχία γιατί μεταφέρεται ο σχεδιασμός στη μετακίνηση του προσωπικού εντός του Δημοσίου από το να διασφαλίζεται η έξοδος των ακατάλληλων και των προς "υποχρεωτική αποχώρηση"
Σοβαρό εμπόδιο στις αποκρατικοποιήσεις οι πολιτικές παρεμβάσεις. Εάν συνεχιστούν οι καθυστερήσεις, στην επόμενη αξιολόγηση θα εξεταστεί η αλλαγή στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ
Παραμένει κίνδυνος η βιωσιμότητα του Χρέους. Κρίσιμη η δέσμευση των Ευρωπαίων για ανακούφιση του Χρέους έτσι ώστε να παραμείνει η τροχιά του εντός προγράμματος. Οι Ευρωπαίοι θα έπρεπε να εξετάσουν μέτρα ανακούφισης του Χρέους, ταχύτερα απ' ότι είχε προγραμματιστεί.
Κίνδυνοι από το εσωτερικό οι καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις λόγω αντιστάσεων από συμφέροντα. Δοκιμασία για την υποστήριξη από τους Ευρωπαίους το κλείσιμο των χρηματοδοτικών κενών και η μείωση του Χρέους
Οι διαπιστώσεις του ΔΝΤ
Λαμβανομένων υπόψιν του μεγέθους των ανισορροπιών στη προηγούμενη 3ετία, η επίτευξη ισοσκελισμένου πρωτογενούς αποτελέσματος αυτή τη χρονιά, θα είναι εντυπωσιακό επίτευγμα
- Αξιοσημείωτη υστέρηση στο Δημόσιο, στη φορολογική διοίκηση, στις αποκρατικοποιήσεις
- Αύξηση πάνω από 27% στα κόκκινα δάνεια των νοικοκυριών και 31% των επιχειρήσεων (α΄ 3μηνο)
- Η αποτελεσματικότητα των μέτρων που ελήφθησαν για το δημοσιονομικό "κενό" 2013- 2014 (1,6 δισ ευρώ) θα αξιολογηθούν τον Σεπτέμβριο, μαζί με τα μέτρα για 2015- 2016
- Πίσω από τα χρονοδιαγράμματα η μεταρρύθμιση στο Δημόσιο
Διαρθρωτικές αλλαγές:
- εκτός χρονοδιαγραμμάτων και στόχων οι αποκρατικοποιήσεις
- βραδύτερη από τον προγραμματισμό η απελευθέρωση επαγγελμάτων
- καθυστερήσεις στο σχέδιο κατά της διαφθοράς και στο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
Η ανάκαμψη θα ξεκινήσει το 2014
Οι μισθοί και οι τιμές θα υποχωρήσουν (πάνω από 20% σωρευτικά η μείωση αποδοχών στο διάστημα 2010- 2014)
Υψηλά τα ρίσκα για την ανάκαμψη και λόγω πολιτικής αστάθειας (υψηλή ανεργία και δύσκολα μέτρα αυξάνουν το ενδεχόμενο κοινωνικών εντάσεων και πολιτικών αντιστάσεων)
Το Χρέος μπορεί να μειωθεί στο 124% του ΑΕΠ το 2020 εφόσον ληφθούν νέα μέτρα μείωσης του κατά 4% ΑΕΠ το 2014- 2015. Επιπλέον οι Ευρωπαίοι έχουν δεσμευθεί να το ρίξουν κάτω από το 110% το 2022. Παραμένουν κίνδυνοι κυρίως λόγω χαμηλότερης ανάπτυξης και πιθανές αποκλίσεις στα δημοσιονομικά και στις αποκρατικοποιήσεις.
Το φορολογικό βάρος στο δεύτερο 6μηνο στη παρούσα συγκυρία θέτει σε κίνδυνο τη συλλογή των φόρων
Σοβαρές ανησυχίες για τη δυνατότητα των φορολογικών Αρχών να εφαρμόσουν αποτελεσματικά το νέο Φόρο Ακινήτων καθώς βασίζεται στην αυτοσυμμόρφωση των ιδιοκτητών, ενώ παράλληλα αυξάνεται κατά 30 φορές ο αριθμός που θα παραλάβει εκκαθαριστικό του φόρου. Υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί μετακίνηση προσωπικού για την αποτελεσματική είσπραξη (300 άτομα) έτσι ώστε ο δείκτης εισπραξιμότητας να διαμορφωθεί στο 85% αντί 67% που αφορά στον ΦΑΠ. Είναι προφανές ότι η υστέρηση στα έσοδα από το νέο Φόρο δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με περαιτέρω αναπροσαρμογή του συντελεστή και έτσι ίσως καταστεί αναγκαία η διατήρηση του ισχύοντος συστήματος
Δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι μπορούν να διασφαλιστούν έσοδα από τη μεταρρύθμιση της φορολογικής Διοίκησης 0,4% του ΑΕΠ το 2014 και 1,5% έως το 2016
Θα δοκιμαστεί η πολιτική βούληση τον Οκτώβριο όταν θα πρέπει να διασφαλιστεί μεγαλύτερη αυτονομία στη Γ.Γ.Δ.Ε.
Σημαντικές υπερβάσεις στον ΕΟΠΥΥ- Πίσω από τα χρονοδιαγράμματα η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου
Η προστασία των εργαζομένων στην Ελλάδα παραμένει πολύ άκαμπτη ειδικά όσον αφορά στις ομαδικές απολύσεις. Οι Αρχές σχεδιάζουν να υιοθετήσουν έως το τέλος του 2013, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, ένα κατάλληλο πλαίσιο μεταρρυθμίσεων σε αυτό το πεδίο. Αυτά τα θέματα θα συζητηθούν στην επόμενη αξιολόγηση (και σταδιακή κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων)
Εκτός εισπρακτικών και ελεγκτικών στόχων στο 6μηνο