Κάποιες από εκείνες δεν είχαν καν την ευκαιρία να πάνε στο σχολείο. Αλλες, αναγκάστηκαν να το εγκαταλείψουν πολύ νωρίς. Τώρα, κάποιες μητέρες Ρομά στη Θεσσαλονίκη είχαν τη δεύτερη ευκαιρία τους. Κάθισαν ξανά στο θρανίο και έμαθαν γραφή και ανάγνωση, κάτι που όπως λένε οι ίδιες το χρωστούσαν στον εαυτό τους.
Πρόκειται για ερευνητικό πρόγραμμα το οποίο υλοποίησε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σε αυτό πήραν μέρος 20 μητέρες Ρομά, οι οποίες τον τελευταίο 1,5 χρόνο κάθισαν στα θρανία του σχολείου Δενδροποτάμου προκειμένου να πάρουν το απολυτήριο Δημοτικού. Ανάμεσά τους η Ιορδάνα, που παραδέχθηκε πως έμαθε πώς να πιάνει το μολύβι στα 40 της χρόνια.
Τα αποτελέσματα του προγράμματος παρουσιάστηκαν σε ημερίδα με θέμα «Εκπαίδευση παιδιών Ρομά: Παραδείγματα καλών πρακτικών». Μιλώντας στην εκδήλωση, οι γυναίκες που μετείχαν σε αυτό παραδέχθηκαν πως μέσω αυτής της πρωτοβουλίας βελτιώθηκε η ζωή τους.
«Οταν ήμασταν μικρές κάποιες από μας δεν ερχόμασταν με όρεξη στο σχολείο. Τώρα όμως ερχόμαστε με ενθουσιασμό και κέφι γιατί τώρα ξέρουμε την αξία των γραμμάτων. Τώρα ελπίζουμε όλες σε μια καλύτερη ευκαιρία. Δεν ξέρουμε αν θα τα καταφέρουμε, όμως αυτό το χρωστάμε όλες στον εαυτό μας. Είναι ο σεβασμός στον εαυτό μας και τα παιδιά μας», είπαν οι γυναίκες Ρομά, οι οποίες τόνισαν πως το να μάθουν ανάγνωση ήταν ζήτημα επιβίωσης για εκείνες.
«Πηγαίναμε κάπου και δεν ξέραμε να διαβάσουμε που πάει το λεωφορείο. Θέλαμε να κάνουμε δουλειά στην εφορία και δεν μπορούσαμε να γράψουμε μια απλή αίτηση. Τώρα πια, αισθάνομαι σαν να είναι όλος ο κόσμος δικός μου», είπε μία από τις μαθήτριες, η Αλεξάνδρα, ενώ όλες τους απηύθυναν έκκληση να μην σταματήσει το πρόγραμμα, αλλά να συνεχιστεί και με άλλες γυναίκες που το έχουν ανάγκη.