Ο Τάσος (ΤΑΖ) Θεοδωρόπουλος, ξεπερνάει το κλισέ της «κακόγουστης φάρσας» και την αντιμετωπίζει σαν επαναστατική πράξη.
Αν νομίζεις ότι η σημερινή πραγματικότητα, έχει αλλάξει ιδιαίτερα από τον καιρό της κοινόχρηστης αυλής και της γειτονιάς των ελληνικών ταινιών του 60, με τους νοικοκυραίους να σχολιάζουν το τι ώρα γύρισες, με ποιον γύρισες, τι είπες και τι έκανες, πολλές φορές πριν καν το κάνεις, έχεις τεράστιο λάθος.
Οk, υπάρχει μια αλλαγή και σημαντική, κι αυτή είναι ως προς το μέγεθος της αυλής. Η οποία πλέον δεν είναι μόνο η γειτονιά, ούτε το χωριό σου, αλλά είναι παγκόσμια. Με μια φήμη να μπορεί να διασχίσει ηπείρους με ένα κλικ σε ένα δευτερόλεπτο. Με τη διαφορά, ότι εμείς, οι Έλληνες, ως πιο παραδοσιακοί, πρωτοτυπούμε στην επίσημη επικύρωση αυτής της φήμης, κρατώντας τα πρωτεία του «όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά».
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια κακόγουστη φάρσα με αντικείμενο τον ψεύτικο θάνατο ενός διασήμου, γίνεται το στιγμιαίο best of του διαδικτύου. Η διαφορά όμως με τους αντίστοιχους «θανάτους» του εξωτερικού και τους δικούς μας, είναι πως εδώ αυτή η φήμη, υιοθετείται σχεδόν άμεσα από μεγάλα και έγκυρα site, χωρίς καν δεύτερο ψάξιμο και διασταύρωση. Αποδεικνύοντας τη μοναδική βλάχικη ικανότητα μας στη χρήση ενός κατά τα άλλα θαυμαστού μέσου.
Μια χρήση, που έχει «ξεφύγει» από κάθε ποιοτικό έλεγχο, ποντάροντας μόνο στην ταχύτητα. Με μια συνήθως κακοπληρωμένη και άγρυπνη συντακτική ομάδα 20χρονων αποφοίτων μιας σχολής, να πληκτρολογεί μανιωδώς, για να δει τι μπορεί να βρει προκειμένου να αντιγράψει και να ανακυκλώσει πρώτη ως φρέσκια και πιασάρικη είδηση, που θα εξασφαλίσει στο site τον ποθητό αριθμό των κλικαρισμάτων από χρήστες. Και άλλες 10 συντακτικές ομάδες από περιφερειακά site, να περιμένουν πάνω από τον κομπιούτορα, για να αναμεταδώσουν την είδηση που πιστοποίησε το πρώτο site.
Ένα τηλεφώνημα μιας φίλης μετά τις 11, μου ανακοίνωσε πως το zougla.gr "μετέδωσε" το θάνατο της Ζωζώς Σαπουντζάκη. Δεν γνωρίζω αν το zougla ήταν ο πρώτος ιστότοπος στον οποίο δημοσιεύτηκε. Όταν, πάντως, μισή ώρα μετά, μπήκα κι εγώ στο google, πληκτρολογώντας «Ζωζώ Σαπουντζάκη» για να δω τι έχει συμβεί, ανάμεσα στα πρώτα αποτελέσματα που μου έδειξε η μηχανή αναζήτησης, ήταν και η σελίδα των blog΄του zougla. Μια σελίδα στην οποία αναφέρεται χαρακτηριστικά από το site, ότι "γράφουν αναγνώστες χωρίς την... φροντίδα και επιμέλεια δημοσιογράφων". Και που μέσα σε εκείνο το χρονικό διάστημα, είχε σβήσει την ανάρτηση, εφ' όσον το κλικάρισμα στον σύνδεσμο έβγαζε το αποτέλεσμα "η ιστοσελίδα αυτή έχει αφαιρεθεί". Πράγμα που ναι μεν σημαίνει ότι το site δεν ενστερνίστηκε επίσημα την είδηση, όμως παρείχε την πλατφόρμα του για τη δημοσίευση της και τον χαμό που προκλήθηκε μετά, χωρίς έλεγχο. Αναμενόμενο χαμό εφ' όσον πρόκειται για ένα major, site διαμόρφωσης κοινής γνώμης, υπό τον έλεγχο ανθρώπων που διαρρηγνύουν τα ιμάτια τους για το ρεπορτάζ και την έρευνα.
Την ίδια στιγμή στο google, εκτός από τη zougla, τουλάχιστον δέκα site αναμετάδοσης, συνέχιζαν να έχουν την είδηση του θανάτου της, ως «καυτή πατάτα» στην πρώτη σελίδα. Στη λογική του «αφού το έγραψε ο πρωτευουσιάνος, τι να πούμε κι εμείς οι χωριανοί». Λογική που πολλές, πάρα πολλές φορές λειτουργεί και ανάποδα, με μεγάλα ειδησεογραφικά site, να γεμίζουν την αφόρητη πλήξη τους και την κακογουστιά τους, αναμεταδίδοντας αυτούσιες ειδήσεις από επαρχιακά κουτσομπολίστικα. Ειδήσεις που αφορούν σε βιασμούς κατσίκας, λεσβίες τσομπάνισες, κλαίουσες θαυματουργές εικόνες στην Άνω Παπαριά, και τις προφητείες του γέροντα Πατρίτσιου. Και που για την αναμετάδοση τους, δε χρειάζονται πολλά, για να γίνουν από ανέκδοτο, δεδομένο κι από σπίθα στρακαστρούκας, φωτιά, παρά μια ανάρτηση σε ένα blog, ή ένα γνωστό λογότυπο το οποίο να επικυρώνει την αυθεντικότητά τους.
Με πιο τρανό παράδειγμα όλων, το ότι μέχρι αυτή τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το i report blog του CNN ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ να έχει αμετακίνητη την σελίδα του θανάτου της ηθοποιού (http://ireport.cnn.com/docs/DOC-919408), αναφέροντας ως πηγή τη zougla. To i report είναι ο ιστότοπος του CΝΝ, στο οποίο κάθε αναγνώστης, μπορεί να μετατραπεί σε αυτοσχέδιο δημοσιογράφο, αναρτώντας το προσωπικό του ρεπορτάζ το οποίο στη συνέχεια το CNN θα επιλέξεις αν θα ενσωματώσει στην επίσημη ροή του. Αυτή την ελευθερία πρόσβασης, εκμεταλλεύτηκαν προφανώς οι δημιουργοί του δημοσιεύματος, αναρτώντας την με το ψευδώνυμο "khdeia", και tags τις λέξεις "nai", "ame". Τι κι αν το ίδιο το CNN, γράφει πως το άρθρο "ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΕΙ" (NOT VETTED). Τι κι αν είναι εμφανής η "πλάκα" σε ένα έμπειρο μάτι, μετά από όλα αυτά? Προφανώς όχι όμως σε όσους ασπάστηκαν χωρίς δεύτερη εξέταση, το παρακάτω συγκλονιστικά σουρεαλιστικό κείμενο της σελίδας:
Το κείμενο γράφει τα ακόλουθα:
"Έφυγε σε ηλικία 79 ετών η Ελληνίδα ηθοποιός και τραγουδίστρια Ζωζώ Σαπουντζάκη. Πριν λίγη ώρα την επισκέφτηκε ο καλός της φίλος, καθώς και συμπρωταγωνιστής της στη παράσταση «Αναζητώντας τον Αττίκ», Άκης Σακελλαρίου. Επικοινωνήσαμε μαζί του και μας είπε ''Χτύπησα την πόρτα, δεν άνοιγε. Την πήρα στο κινητό το άκουγα μέσα όμως δεν το σήκωνε, τότε κατάλαβα πως κάτι κακό έχει συμβεί, πήρα φόρα και έσπασα την πόρτα. Όταν μπήκα μέσα μπήκα μέσα βρήκα τη Ζωζώ νεκρή πάνω σε γυάλινα κομμάτια που προέρχονταν από το τραπεζάκι τους σαλονιού της. Δεν μπορώ να συνεχίσω άλλο είμαι σοκαρισμένος (ακούστηκε λυγμός και έπειτα έκλεισε το τηλέφωνο)''. Το συμβάν με τα γυαλιά δηλώνει πόσο βασανιστικός ήταν ο θάνατος της. Νωρίτερα είχε προηγηθεί αποκάλυψη σοκ για τη Ζωζώ την οποία αμφιβάλλω αν γνώριζε κάποιος άλλος. Χαρακτηριστικά ο κ.Σακελλαρίου είπε : "Αντί να παίρνει ένα ή δύο αντισταμινικά την ημέρα, έπαιρνε 8. Και συγχρόνως έπινε αντιβιοτικά. Της έκαναν το στομάχι σμπαράλια. Αυτό το έμαθα έπειτα από κουβέντα που είχε μαζί της όταν βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ. Η Ζωζώ πέθανε από πνευμονικό οίδημα. Κατάπιε τη γλώσσα της και έμεινε αβοήθητη. Δεν είχε κάποιον δίπλα της και πέθανε από ασφυξία", Η κηδεία της θα γίνει μεθαύριο στη Θεσσαλονίκη, την πόλη στην οποία γεννήθηκε. Εμείς ας ευχηθούμε να αναπαυτεί εν ειρήνη. Έχει ανοίξει και σελίδα προς τιμήν της στο facebook(Καλό ταξίδι Ζωζώ Σαπουντζάκη). "
Αυτή είναι η εικόνα του ενημερωτικού διαδικτυακού (και όχι μόνο) τοπίου με πολύ λίγες εξαιρέσεις. Ένας βλάχικος γάμος, αναμετάδοσης κουτσομπολιών κομμωτηρίου, μια κλειδαρότρυπα στο σπίτι της γειτόνισσας. Όπου ως τέτοιο λειτουργεί πλέον κυρίως το facebook και το twitter, με τα τηλεοπτικά κανάλια και τις εφημερίδες, να έχουν ειδικό δημοσιογραφικό προσωπικό με την αποστολή να παρακολουθούν τους λογαριασμούς των επωνύμων και τις αναρτήσεις τους. Τους οποίους λογαριασμούς συνήθως χειρίζονται οι φιλιππινέζες τους. Και κάπως έτσι ξεκινάει ένας ατέλειωτος κύκλος με τα κανάλια να αντιγράφουν το facebook, τα site να αντιγράφουν τα κανάλια, τα κανάλια τα site και τα site to facebook. Που ανακηρύσσεται στο νούμερο ένα αναξιόπιστο ρουφιάνο. Ή στο καλύτερο ξεμπρόστιασμα της ομαδικής μας ψυχοπαθολογίας.
Γιατί προσωπικά, δε θα αναμασήσω τα περί κακόγουστου αστείου, μολονότι αντιλαμβάνομαι το ψυχικό κόστος που όλη αυτή η ιστορία δημιούργησε στην ίδια την γυναίκα και τους οικείους της. Παρ' όλα αυτά, θα τολμήσω να δω την ανάρτηση της σελίδας στο facebook και τη σύνταξη του ευφάνταστου κειμένου ως επαναστατική πράξη. Τα trolls που έκαναν αυτή τη φάρσα, μπήκαν στον κόπο να γράψουν ένα κείμενο υπόδειγμα κακού μελοδράματος λαϊκής απογευματινής, από αυτά που λατρεύουμε να καταναλώνουμε με αξιοθαύμαστη ανθρωποφαγική χαρά. Και είμαι σίγουρος ότι ποσώς τους ενδιέφερε η ίδια η Ζωζώ, αλλά το διασκέδασαν και με την καρδιά τους και αυτός ήταν ο στόχος τους, με τις διαστάσεις που πήρε η σελίδα τους.
Οι ίδιοι που τώρα κρίνουν την ανηθικότητα και την κακογουστιά της ψεύτικης είδησης, είναι οι πρώτοι και καλύτεροι που θα την αναμετέδιδαν επ' αόριστο αν δεν ερχόταν εγκαίρως η διάψευσή της. Είναι οι διαμορφωτές της κοινής αισθητικής, και συνείδησης. Οι διακινητές υποψιών και φημών, πολλές φορές πολύ πιο επικίνδυνων από το χαβαλέ του ψεύτικου θανάτου ενός επωνύμου. Αυτοί που στις γειτονιές της αυλής, ονομάζανε παστρικιές, επειδή αν και πουτάνες, άπλωναν κάθε μερα μπουγάδα για να δείξουν την καθαρότητά τους. Και αυτοί που ξεμπροστιάστηκαν με τον καλύτερο τρόπο.
Ακολουθήστε τον ΤΑΖ στο facebook στο www.facebook.com/tazthebuzz, στο twitter ως klarinabourana, κάντε LIKE στην επίσημη σελίδα του fb SIGAIKA PRODUCTIONS, για να μαθαίνετε όσα χρειάζεστε, προκειμένου να καίτε τον εγκέφαλο (των άλλων) ή επικοινωνήστε με το terra_gelida@hotmail.com για μέιλ και υποθέσεις προσωπικής εκδίκησης.